6.1.2024

Lexuksen tulevaisuus on täyssähköinen – LF-ZC-konsepti viitoittaa tietä tulevaan näyttömeren kera

Lexus LF-ZC

Siinä missä Toyota painottaa tutkivansa kaikkien käyttövoimien mahdollisuutta tulevaisuudessa, premiumimman sisarmerkin Lexuksen suunnitelmat poikkeavat tästä melkoisesti. Lexus LF-ZC-konsepti viitoittaa merkin täyssähköisen tulevaisuuden suuntaa.

Lexuksen täyssähköautomallisto ei ole vielä kovin kummoinen. Markkinoilta löytyy tällä hetkellä RZ ja UX 300e -katumaasturit. Meno tulee kuitenkin lähivuosina muuttumaan, sillä Lexus aikoo olla vuoteen 2035 mennessä täysin sähköinen autonvalmistaja. Ja tarkennetaan vielä, että kyseessä on nimenomaan akkusähköautot, eli Lexuksen tulevaisuudensuunnitelmiin vety ei kuulu. Siitä mitä tulevina vuosina on luvassa, konseptoitiin Toyota Kenshiki Forumissa Lexus LF-ZC -sedanin muodossa.

Lexus LF-ZC

Konseptista on tarkoitus esitellä tuotantomalli vuonna 2026. Itse konseptimallin pituus on 4 750 millimetriä, leveys 1 880 mm, korkeus 1 390 mm ja akseliväli 2 890 mm Kokoluokaltaan se vastaa siis esimerkiksi BMW i4:ää.

Ulkonäön perusteella autosta on tarkoitus saada erittäin aerodynaaminen, ja Lexuksen mukaan tavoitteena on alittaa 0,2:n ilmanvastuskerroin.

Seuraavan sukupolven akkujen avulla auton toimintamatkaksi uumoillaan jopa 800 kilometriä, ja latautuminen välillä 10–80 % voisi tapahtua 20 minuutissa.

Lexus LF-ZC

Oleellisinta ohjaamossa lienee yoke-mallinen ohjauspyörä. Auton ohjauksen kerrotaan toteutettavan täysin sähköisesti, eli steer-by-wire -teknologialla. Tällainen yhdistelmä herättää pientä epäilystä siitä miltä ohjaus tulee tien päällä tuntumaan, mutta jätetään sen tuomitseminen siihen vuoteen kun auto saadaan joskus tuotantoon ja koeajoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näyttöjä kehiin

Lexus LF-ZC-konseptin sisällä riittääkin diginähtävää kerrakseen. Autosta löytyy tyypilliset mittaristonäyttö ja leveä, etumatkustajan paikalle asti venytetty keskinäyttö. Sen lisäksi konseptista löytyy ohjauspyörän molemmin puolin sijoitetut älypuhelinmaiset pikkunäytöt, joissa pyörivien demovideoiden mukaan voisi olla esimerkiksi vaihteenvalitsimen näyttö ja mediatiedot.

Lisää näyttöjä löytyy takaosastolta. Molemmille takamatkustajille löytyy isot tietoviihdejärjestelmänäytöt etuistuimien niskatuesta, mutta niiden lisäksi myös irrotettavat puhelinmaiset kapulat toimintojen ohjaamiseen.

Konseptissa grafiikkaa on tuotu myös keskikonsoliin, missä pyöri vuoroin esimerkiksi ikkunoiden kytkimet ja voimanjaosta kertova näkymä. Kyseessä on kuitenkin niin karkean vaiheen konsepti, että tuotantomalli tullee poikkeamaan tästä vielä rajusti.

Lexuksen tulevaisuus

Toyotan premium-painoksen tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu oleellisesti gigacasting-valmistustekniikka, jolla autoon voitaisiin valmistaa esimerkiksi koko korin etuosa yhdellä kertaa, sen sijaan että se kasattaisiin sadoista erillisistä komponenteista.

Lexus LF-ZC

Lexuksen mukaan auton rakenne tulee olemaan modulaarinen. Kun etu- ja takaosat tehdään erillisistä moduuleista gigacastingin avulla, lopputuloksen pitäisi olla kevyempi, jäykempi ja jopa edullisempi korjata. Nähtäväksi jää, pitääkö nämä paikkansa vai onko kyseessä vain mainospuheita. Lisäksi rakenteen kerrotaan tuovan enemmän design-vapautta.

Lexus LF-ZC

Toinen tapahtumassa korostettu asia on tuleva Arene OS -käyttöjärjestelmä. Arene OS:n vahvuuksiin kerrotaan kuuluvan sen personointimahdollisuudet, ja kyky oppia kuljettajan rutiineja ja hyödyntää niitä automaattisesti auton käytössä.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Luetuimmat