6.1.2024 Ajoneuvot Lexuksen tulevaisuus on täyssähköinen – LF-ZC-konsepti viitoittaa tietä tulevaan näyttömeren kera Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Siinä missä Toyota painottaa tutkivansa kaikkien käyttövoimien mahdollisuutta tulevaisuudessa, premiumimman sisarmerkin Lexuksen suunnitelmat poikkeavat tästä melkoisesti. Lexus LF-ZC-konsepti viitoittaa merkin täyssähköisen tulevaisuuden suuntaa. Lexuksen täyssähköautomallisto ei ole vielä kovin kummoinen. Markkinoilta löytyy tällä hetkellä RZ ja UX 300e -katumaasturit. Meno tulee kuitenkin lähivuosina muuttumaan, sillä Lexus aikoo olla vuoteen 2035 mennessä täysin sähköinen autonvalmistaja. Ja tarkennetaan vielä, että kyseessä on nimenomaan akkusähköautot, eli Lexuksen tulevaisuudensuunnitelmiin vety ei kuulu. Siitä mitä tulevina vuosina on luvassa, konseptoitiin Toyota Kenshiki Forumissa Lexus LF-ZC -sedanin muodossa.Konseptista on tarkoitus esitellä tuotantomalli vuonna 2026. Itse konseptimallin pituus on 4 750 millimetriä, leveys 1 880 mm, korkeus 1 390 mm ja akseliväli 2 890 mm Kokoluokaltaan se vastaa siis esimerkiksi BMW i4:ää.Ulkonäön perusteella autosta on tarkoitus saada erittäin aerodynaaminen, ja Lexuksen mukaan tavoitteena on alittaa 0,2:n ilmanvastuskerroin.Seuraavan sukupolven akkujen avulla auton toimintamatkaksi uumoillaan jopa 800 kilometriä, ja latautuminen välillä 10–80 % voisi tapahtua 20 minuutissa.Oleellisinta ohjaamossa lienee yoke-mallinen ohjauspyörä. Auton ohjauksen kerrotaan toteutettavan täysin sähköisesti, eli steer-by-wire -teknologialla. Tällainen yhdistelmä herättää pientä epäilystä siitä miltä ohjaus tulee tien päällä tuntumaan, mutta jätetään sen tuomitseminen siihen vuoteen kun auto saadaan joskus tuotantoon ja koeajoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNäyttöjä kehiinLexus LF-ZC-konseptin sisällä riittääkin diginähtävää kerrakseen. Autosta löytyy tyypilliset mittaristonäyttö ja leveä, etumatkustajan paikalle asti venytetty keskinäyttö. Sen lisäksi konseptista löytyy ohjauspyörän molemmin puolin sijoitetut älypuhelinmaiset pikkunäytöt, joissa pyörivien demovideoiden mukaan voisi olla esimerkiksi vaihteenvalitsimen näyttö ja mediatiedot. Lisää näyttöjä löytyy takaosastolta. Molemmille takamatkustajille löytyy isot tietoviihdejärjestelmänäytöt etuistuimien niskatuesta, mutta niiden lisäksi myös irrotettavat puhelinmaiset kapulat toimintojen ohjaamiseen.Konseptissa grafiikkaa on tuotu myös keskikonsoliin, missä pyöri vuoroin esimerkiksi ikkunoiden kytkimet ja voimanjaosta kertova näkymä. Kyseessä on kuitenkin niin karkean vaiheen konsepti, että tuotantomalli tullee poikkeamaan tästä vielä rajusti.Lexuksen tulevaisuusToyotan premium-painoksen tulevaisuudensuunnitelmiin kuuluu oleellisesti gigacasting-valmistustekniikka, jolla autoon voitaisiin valmistaa esimerkiksi koko korin etuosa yhdellä kertaa, sen sijaan että se kasattaisiin sadoista erillisistä komponenteista.Lexuksen mukaan auton rakenne tulee olemaan modulaarinen. Kun etu- ja takaosat tehdään erillisistä moduuleista gigacastingin avulla, lopputuloksen pitäisi olla kevyempi, jäykempi ja jopa edullisempi korjata. Nähtäväksi jää, pitääkö nämä paikkansa vai onko kyseessä vain mainospuheita. Lisäksi rakenteen kerrotaan tuovan enemmän design-vapautta.Toinen tapahtumassa korostettu asia on tuleva Arene OS -käyttöjärjestelmä. Arene OS:n vahvuuksiin kerrotaan kuuluvan sen personointimahdollisuudet, ja kyky oppia kuljettajan rutiineja ja hyödyntää niitä automaattisesti auton käytössä.Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköautot Polestar lähtee voittamaan – koko mallisto mukana Mille Miglia Greenissä 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Sähköautot Kiinan sähköautot vyöryvät Britanniaan – Tesla jää jalkoihin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella