17.6.2023

Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköisen luksuksen toinen lataus

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Täyssähköinen Lexus RZ 450e on ehkä varastanut huomiota sisarmalli RX:ltä. Yhteisestä esiintymisestä huolimatta autot ovat melko erilaiset. Hyvää: ajettavuus, lexusmaisuus. Huonoa: toimintamatka ja siitä kertominen.

Lexus RZ 450e ei ole japanilaismerkin ensimmäinen täyssähköinen, pienempi UX 300e ennätti jo tovi sitten, mutta RZ:n takaa löytyy silti enemmän totisuutta sähköistymisen suhteen. Autolla on sukujuuret samassa kehitystyössä Toyotan bZ4X:n kanssa, mutta joitain asioita on tehty eri tavalla, jotta Lexus erottuu Toyotasta. Joitain asioita on haluttu tehdä myös eri tavalla bZ4X:stä opittujen oppien takia.

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Ainakin periaatteessa. Aivan alkuvaiheessa RZ:n ohjelmisto ei vielä hyödy bZ4X:n tuoreimmasta päivityksestä, joten koeajohetkellä auton arvio sähkönkulutuksesta sisältää lataushäviöt, varaus ilmaistaan leikkisästi palikoilla ja akun hätävarajemmaa ei ole kutistettu.

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Mutta mitä muuta RZ on syönyt ja miten se vertautuu usein samassa hengenvedossa esiteltyyn RX-lataushybridiin?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Zeta ennen äksää

Jos RX on isohko katumaasturi, antaa RZ lähes segmenttiä kompaktimman vaikutelman. Ulkoisesti RZ jättää hiukan räväkämmän vaikutelman mustan konepellin ansiosta. C-pilarista puuttuu toisaalta RX:n lennokas linja. 

Sisällä eroja on enemmän. Tavaratila on kompaktimpi ja hattuhylly on eri mekanismilla. Takaistuimilla tunnelma on tilan ja istuinten muodon puolesta tyköistuvampi. Suurin muutos sisätiloissa on etuistuimilla, missä RZ erottuu yllättävän paljon.

Kojelauta on eri ja RX:n mittaristoa vaivannut heijasteleva suojakupu puuttuu RZ:sta. Keskikonsoli on paketoitu pienemmin ja RZ:ssa keskitunnelin alaosassa on pieni säilytyslokero, joka soveltuu lähinnä ohjekirjan säilytykseen. 14-tuumainen tietoviihdejärjestelmä on peruskelvollinen, mutta sen valikoissa uskotaan määrään laadun sijasta. Onneksi älypuhelinpeilaukset ovat vakiovarusteena.

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Paino matalalla

Virrat päälle ja menoksi. Lexus RZ kärsii samasta holhoavasta ylinopeusvaroittimesta kuin RX ja muut tuliterät automallit. Ohjauspyörä on yhteinen RX:n kanssa ja sen idea on toimia yhdessä tuulilasin heijastusnäytön kanssa, jossa määritellään mitä muuten merkittömät hipaisupinnat tekevät. Kyseessä on kohtuullinen ratkaisu ongelmaan, jota ei oikeastaan pitäisi edes olla. Lexuksen kohuttu One Motion Grip yoke-ohjaus on tulossa markkinoille näillä näkymin 2025. 

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Rampeissa ja töyssyissä Lexus RZ käyttäytyy sisarmalliaan kontrolloidummin ja matala painopiste tuntuu. Rengasmelua on jonkin verran, muuten menopuoli on hallussa.

Nelivetoisen Lexus RZ 450e:n kahden sähkömoottorin yhteisteho on 230 kW ja auto kiihtyy 0–100 km/h 5,3 sekunnissa, joten suorituskyvyssä ei ole moittimista. Myös ohjauslaitteiden kalibrointi on hyvää, joten esimerkiksi voiman annostelu sujuu mainiosti.

Missä me ollaan

E-TNGA-perusrakenteelle tehty Lexus RZ 450e akku on kooltaan 71,4 kilowattituntia. Kokonaistoimintamatkaa RZ:lle kerrotaan noin 400 kilometriä yhdistetyllä WLTP-syklillä vannekoosta riippuen. Käytännössä kookas varakapasiteetti ja sangen korkeaksi äityvä moottoritiekulutus tarkoittavat laturin etsimistä 250 kilometrin välein. 

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Varauksen huvetessa innokas navigaattori on tarjoamassa latauspaikkaehdotuksia, mutta latauspiste-ehdotusten määrä ja nopeus jättävät toivomisen varaa. Sama ongelma voi koitua haasteeksi myös pikalatauksen valmistelun kohdalla. Käytössä on myös matalan varauksen ajotila, joka rajoittaa nopeuden 100 km/h:n.

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Parhaimmillaan RZ onkin perusarjessa, jossa autoa voi latailla asiointi- tai kotilatauksella tarpeen mukaan. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Enemmän bZ kuin RX

Yhteenvedettynä Lexus RZ 450e on mielenkiintoinen kokonaisuus. Tietyt sähkövoimalinjan piirteet ovat periytyneet turhan suoraan bZ4X:stä, mutta toisaalta auton suunnittelussa on selvästi enemmän ideaa lataushybridi-RX:ään verrattuna. Toyota-sisaruksen kanssa jaetaan myös erillinen 10 vuoden tai miljoonan kilometrin akkuturva, jos määräaikaishuollot malttaa hoitaa virallisessa huoltoliikkeessä. 

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Pääinsinöörin mietteet siitä, että tarkoituksena on ollut suunnitella sähköauton sijaan Lexus näkyvät autossa. Vielä kun ylimääräiset piippaukset saisi poistettua päivityksillä.

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury AWD sähköauto

Lexus RZ 450e -malliston hinnat alkavat Comfort-varustelun 71 900 eurosta.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Lexus RZ 450e Direct4 Luxury

Hinta alkaen

82 490 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

83 590 €

Moottori

Vierasmagnetoitu tahtimoottori edessä (150 kW) ja takana (80 kW).

Akku

Akuston energiasisältö teoreettinen 71,4 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 150 kW.

Toimintamatka

440 km

Hybridijärjestelmän yhteisteho

230 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

5,3 s

Huippunopeus

160 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 16,8 kWh / 100 km. (vapaakenttä)

Mitat

pituus 4805 mm, leveys 1895 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2850 mm
Tavaratila: 522–1515 l
Omamassa: 2130 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat