4.9.2024 Koeajo Koeajo: Lexus LBX 200h Launch Edition Cool – pientä luksusta Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lexus LBX yrittää onneaan pienten premiumautojen luokassa. Lexus LBX on merkille kokonaan uusi aluevaltaus pienten citymaasturien luokkaan, tehtaan selitys mallimerkinnälle on Lexus Breakthrough Crossover. Kohderyhmäksi mainitaan nuoremmat autonostajat, mutta miksei myös eläkettä harkitsevat. Tilalle ei enää ole käyttöä, mutta ylellinen mukavuus ja laadukkaat materiaalit ovat olennaisia. Helppo autoon nousu, ajamisen näppäryys ja ekologisuus tulevat kaupan päälle. Tosin samaa ovat useat kilpailijat jo yrittäneet huonolla menestyksellä, viimeisimpänä Audi on ilmoittanut luopuvansa A1 ja Q2 –mallien tuotannosta. Rahan halutaan kuitenkin näkyvän auton koossa. Täyttäisikö LBX kuitenkin muutoin premiumluokan vaatimukset.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyyntisuosikki valeasussaIhan puhtaalta pöydältä Lexuksen ei ole tarvinnut LBX:n suunnittelua aloittaa. Toyota-emokonsernin Yaris Cross on tarjonnut suunnittelulle hyvän lähtökohdan, Suomessakin Yariksen korotettu versio on joinakin kuukausina ollut myydyin automme. Lexus ei ole kuitenkaan valinnut helpointa tietä vaihtamalla vain maskin ja verhoilemalla auton nahalla. Koko kori on uusi, eikä oikeastaan mikään yksityiskohtakaan paljasta alkuperää. Äänieristystä on lisätty niin oviin, kattoon kuin alustaankin.LBX näyttää tuhdimmalta, vaikka kasvua on vain pari senttiä pituudessa ja kuusi leveydessä. Sisätilat ovat kuitenkin yhtälailla niukat. Takaistuimelle sopii aikuinen vain keskimittaista lyhyemmän kuskin taakse, eikä tilaa ole liikaa korkeus- tai leveyssuunnassakaan. Takaovien aukko on kapea ja ovi aukeaa turhan nirsosti vaikeuttaen lastenistuimen sovittamista. Tavaratila on riittävän kokoinen, vaikka akusto syökin pohjan alaisen lokeron mahdollisuuden. Säädettävää pohjaakaan ei ole, joten takaselkänoja kumottuna pohjaan jää melkoinen kynnys. Moitteeton viimeistelyOhjaamoonkaan Lexus ei ole kelpuuttanut Yariksesta juuri mitään sellaisenaan. Kojelaudan ilme on herraskaisempi laadukkaampine materiaaleineen. Ovien sisäpuoliset avauskahvat ovat painettavina ihan toimivat, mutta turha kikkailu aiheuttaa aina selittämisen tarpeen kyytiläisen ulos pääsemiseksi. Muutoin LBX on helppo käyttäjälleen teknisyydestään huolimatta. Nappuloita on säilytetty paljon ja lisäksi kosketusnäytön alalaidassa on pikakuvakkeita usein tarvittaviin toimintoihin. Näytön vaatimaton ilme ja ohjelmistot ovat lainaa Toyotalta, olisiko muista Lexuksista löytynyt tyylikkäämpiä. Toyotien tapaan myös varoitusarsenaalin herkkyys ärsyttää. Niin näyttöruutuviestejä kuin äänivaroituksiakin tulee jatkuvalla syötöllä turruttaen kuljettajaa nostamaan radion volyymiä ja jättämään lopulta nalkutuksen huomiotta. Se ei liene varoitusten tarkoitus.LBX:n varustelu aiheuttaa päänvaivaa, vaikka itse lisävarustelista on lyhyt. Toiminnallisia varustetasoja on kolme, nimetön perustaso, Launch Edition ja Luxury. Näiden lisäksi kaikkiin tasoihin saatavia ulkoväri- ja verhoiluvaihtoehtoja on neljä, Elegant, Emotion, Relax ja Cool. Kun vielä lisäksi on yksi karvalakkimalli ja Original –huippumalli, erilaisia varusteluyhdistelmiä on 14. Hintahaarukan 35 000 – 47 000 € puolesta välistä ajettu Launch Edition Cool on jo varsin ylenpalttinen niin varusteiltaan kuin sisustukseltaankin.Hybridiosaaminen vakuuttaaLexus on viilannut Yariksen hybridivoimalinjaakin. Polttomoottori on edelleen puolitoistalitrainen ahtamaton bensiinimoottori, mutta tehokkaampi sähkömoottori nostaa kokonaistehoa kuusi hevosvoimaa 136:een. Tasapainoakseli on lisätty tasoittamaan kolmisylinterisen käyntiä. Yariksen 0,76 kWh litiumioniakku on vaihdettu 1 kWh nikkelimetallihybridiakkuun. Sähkö- ja polttomoottori ahkeroivat yhdessä ja erikseen lähes huomaamattomasti. Joutuisakin liikkuminen onnistuu eleettömän vaimeaäänisesti, polttomoottorin ääni nousee kuuluviin vasta täyskaasukiihdytyksessä.Isommasta akusta huolimatta peräkkäiset kiihdytykset hidastuvat akun tyhjentyessä. Saman huomaa kaupungista ulosmenotielle poistuessa pitkän sähköajelun jälkeen. Kaupungissa ajoajasta jopa 90 prosenttia voi olla sähköllä johtuen osin pääkaupunkimme punaisissa aalloissa seisottavasta liikennesuunnittelusta. Matkasta osuus on selkeästi vähäisempi, mutta silti koeajon keskikulutuslukema on maltillinen 4,6 l/100km.LBX on äänekkäin Lexus rengasjyrinöineen, mutta pikkuautoksi hiljainen. Jousitus on aika napakka, mutta korkeaprofiilirenkaiden pintapehmeys avustaa pienissä epätasaisuuksissa. Mukavuuspainotteisuudestaan huolimatta alusta ei pelästy pyrkivämpääkään ajotyyliä, vaikka ohjaus onkin turhan kevyeksi tehostettu. LBX on kaupungissa kotonaan, muttei vierasta mutkapätkiäkään. varustelu viimeistely mukavuus voimalinja kulutus takatilat varoitusäänien paljous Lexus LBX 200h Launch Edition Cool HYBRIDI, etuveto 3-syl. bensiinimoottori 1 490 cm3 portaaton CVT-automaattivaihteisto 100 kW (136 hv), 185 Nm WLTP-kulutus 4,6 l/100km CO2-päästöt 103 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 9,2 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 190 mm Leveys 1 825 mm Korkeus 1 545 mm Akseliväli 2 570 mm Tavaratila 317 – 994 l Omamassa 1 350 kg perävaunu 750 / 650 kg Euro NCAP ei testattu Takuu 3 v / 100 000 km Hinta alkaen 34 989 € koeajoauto 42 453 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus LBX – yllättävän selvä ero Toyota Yaris Crossiin 9.10.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e – facelift, joka tarvitsisi kasvojenkohotuksen 17.6.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköisen luksuksen toinen lataus 14.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RX 450h+ – koe ällistyttävä(n ärsyttävä) 13.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Lexus RZ 450e – sähköauto miljoonan kilometrin akkutakuulla 9.3.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Lexus RZ 450e – pelastaako OMG pelin? 21.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 350h – Laadukkaan mukava keskiluokkainen 12.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus ES 300h on talousjohtajan auto 4.1.2022 Ajoneuvot Koeajo: Lexus UX 300e latautuu hitaasti, mutta siihen on hyvä syy Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle