15.1.2024

Millainen olisi Akio Toyodan nimikko-Lexus? – ilmeisesti LBX GR Yariksen voimalinjalla

Lexus LBX Morizo RR -konsepti kuuluu tämän vuoden Tokyo Auto Salonin kiintoisimpiin avauksiin. Yli 300 hevosvoimaa ja neliveto taitavat tietää kaikkien aikojen parasta Toyota Yarikseen perustuvaa autoa.

Vaikka Toyotan pitkäaikainen pääjohtaja Akio "Morizo" Toyoda ei ole enää siinä isoimmassa ruorissa kiinni, löytyy hänelle jos jonkinlaista tehtävää. Tällä kertaa Toyoda-Sanilta on ilmeisesti kysytty hieman ideoita Lexuksen kompaktipäätyyn.

Viime vuonna esitelty LBX:hän on suunnattu Japanin lisäksi vahvasti Eurooppaan, ja se jakaa perustansa Toyota Yaris Crossin kanssa. LBX:stä Tokyo Auto Salonissa esitelty Morizo RR -konsepti antaa aihetta miettiä uudestaan pikku-Lexuksen kilttiä ja asiallista luonnetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikkien aikojen paras Yaris?

Lexus LBX Morizo RR yhdistää hienoja elementtejä ennennäkemättömällä tavalla.

Toyota Yaris nousi vuonna 2020 yhdellä kertaa hieman harmaastakin perusautojen perusautosta unohtumattomia ajokokemuksia tarjoavaksi pikkusportiksi. Asialla oli tietysti WRC-maailmasta ammentava GR Yaris, jonka voi muiden muassa lukea "Morizon" ansioksi. Joulun alla Moottorin toimitus pääsi poimimaan hauskimmat talviautot, ja suunnilleen kaikki pyörittelivät GR Yarista omana vaihtoehtonaan.

Lexus LBX on puolestaan ylellisintä mitä Yariksen pohjalle on tähän mennessä tehty, ja se tuntuu aidosti löytäneen omat etunsa Yarikseen ja Yaris Crossiin nähden, eikä siis onnekseen luota pelkästään Lexuksen logoon.

Mitä siis voidaan odottaa, kun GR Yaris ja Lexus LBX yhdistetään? Varmaankin kaikkien aikojen paras versio Toyota Yariksesta.

Tarkoituksena all-in-1

LBX Morizo RR Conceptin sydän on tietenkin ahdettu ja välijäähdytetty 1,6-litrainen rivikolmonen, 305 hevosvoiman ja 400 newtonmetrin pauhaava juhlapäivä. GR Yariksen tavoin autossa on myös nelivetojärjestelmä.

Mikä sitten ei ole aivan yhtä itsestäänselvää, on 8-vaihteinen Direct Shift -automaattivaihteisto, jollainen tulee tästä vuodesta alkaen tarjolle myös GR Yarikseen kuusivaihteisen manuaalin rinnalle.

LBX on toki hieman korkeampi ja painavampi kuin GR Yaris, mutta se tuskin kauheasti menoa tai ketteryyttä haittaa. LBX:n mitat ovatkin muuttuneet noiden ominaisuuksien kannalta parempaan suuntaan, sillä Morizo on leventänyt autoa 20 millimetrillä, ja madaltanut sitä kymmenellä millillä.

Päivitettyjen alustan, renkaiden ja voimalinjan lisäksi tietysti myös aerodynamiikka on saanut ansaitsemansa käsittelyn. Siinä on itse asiassa menty Lexuksen mukaan niin pitkälle, että inspiraatiota on otettu urheilulentokoneiden maailmasta.

On LBX Morizo RR:ssä sentään yksi vikakin: se on vain konsepti. Toki, olihan GR Yariskin joskus vain konsepti.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat