7.6.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – McLaren 650S Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Komea kehitysaskel McLaren 650S toi valmistajan uudelle aikakaudelle, joka ei ole oikeastaan vieläkään päättynyt. Muutos on ollut nopeaa ja tasaista. McLaren MP4-12C esiteltiin lopullisessa ulkoasussaan yleisölle vuoden 2009 loppupuolella, vaikka tuote tuli markkinoille vasta vuonna 2011. Se oli merkin ensimmäinen täysin itse kehittämä ja valmistama auto sekä ensimmäinen katulaillinen auto sitten legendaarisen McLaren F1 -mallin. MP4-12C sai seuraajan nimeltä McLaren 650S vuoden 2014 Geneven autonäyttelyssä.Todellisuudessa uutuus pohjautui pitkälti edeltäjäänsä ja vain noin neljännes seuraavasta kehitysaskeleesta oli täysin uutta. Mallit jakoivat muun muassa hiilikuituvahvisteisesta muovista valmistetun monokokkinsa ja 3,8-litraisen tuplaturbotetun V8-moottorin, vaikka jälkimmäisestä toki kutiteltiin lisää tehoja. Vuonna 2014 esitellyn uutuuden teholukema on helppo päätellä mallimerkinnästä.McLaren 650S oli selvästi kehitysaskel edeltäjästään, mutta tätä ei suinkaan tule ymmärtää kritiikkinä.Tuo hiilikuituvahvisteinen monokokki lymyää kahden kevytmetallista valmistetun apurungon välissä. Monokokki painaa vain 75 kilogrammaa. Auton ulkonäköä uudistettiin erityisesti keulan osalta, joka haki sukunäköä yhtiön lippulaivan (P1) kanssa. Tämä muotokieli onkin jatkanut mallistoa jo pitkälle tulevaan. Auton aerodynamiikkaa hiottiin runsaasti pidon kasvattaminen mielessä.Downforce kasvoi edeltäjästä peräti 24 prosenttia useilla pienehköillä muutoksilla. Esimerkiksi takapään diffuusori rakennettiin 12C GT3 -kilpurin oppien perusteella. Samalla 650S sai niin sanotun ilmajarrun, eli pystyasentoon jarrutustilanteessa nousevan takasiiven, ja vastaavasti painikkeella mahdollisimman virtaviivaiseksi muuttuvan takasiiven Formula 1 -maailman DRS-järjestelmän tapaan. Matkustusmukavuuden pönkittämiseksi 650S sai PCC-järjestelmän. Sen iskunvaimentimet on yhdistetty toisiinsa hydraulisesti, joka mahdollistaa tehokkaan kallistuksenvaimennuksen hieman 90-luvun Citroën Xantia Activan tapaan. Tämän lisäksi vaimentimet on yhdistetty sekä toisiinsa että erilliseen paineakkuun jousitusjäykkyyden ajonaikaisen säätämisen mahdollistamiseksi. Vuoden 2014 McLaren 650S odottaa Tuusulassa unelmien täyttämistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – McLaren 650STuusulan Sulantieltä löytyvä vuoden 2014 McLaren 650S edustaa tällä kertaa Käytetyt erikoisuudet -juttusarjaamme. Katsastuksen pitäisi olla vielä voimassa, mutta rekisteritunnusta ei ole mainittu. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 36 805 kilometriä. Kahdesti ahdettu 3,8-litrainen V8 sai edeltäjäänsä verrattuna uudet männät, kannet, pakopuolen venttiilit sekä hieman hienosäätöä nokkien ajoitukseen. Punarajan noustessa käyntinopeuteen 8 500 kierrosta minuutissa huipputehokin pomppasi lukemaan 650 hevosvoimaa.Kuljettajalla riittää ohjaamossa tehtävää kaikkein tehojen kaitsemisessa. Pelkistettyä ilmettä on haettu juuri siksi.Voimanpesä on yhdistetty samaan 7-pykäläiseen kaksoiskytkinvaihteistoon kuin edeltäjässäkin. Sen toimintaa kerrotaan kuitenkin kehitetyn nopeampien vaihtoaikojen toivossa. Ja sen verran takapyörille liikkuu voimaa, että huippunopeudeksi ilmoitetaan 329 kilometriä tunnissa. Tuon rykäisyn ensimmäinen 100 kilometriä tunnissa saavutetaan 3 sekunnissa ja vähintään yhtä vaikuttava on kulku paikaltaan 200 kilometrin tuntinopeuteen 8,6 sekunnissa. Istuinverhoiluna on Alcantara, joka sopiikin erinomaisesti ominaisuuksiltaan tähän käyttöön.Tätä pyritään pitämään aisoissa nahkaratista. Muuten sisätiloissa on runsaasti kestävää ja kallista Alcantara-kangasta. Harmaata verhoilua piristetään oranssein terenauhoin. Tietoviihdejärestelmä on sama kuin P1-hyperautossa ja tavoitteena on ollut pelkistetty symmetrisyys. Valmistaja kertoo tämän auttavan kuljettajaa omaksumaan uuden ympäristönsä nopeammin.Kattopala on myös poistettavissa ja tästä vihjataan mallimerkinnällä: Spider.Oranssi yksilö edustaa tarkemmin alkupään 650S Spider -mallia, eli kattopala on poistettavissa avoautoelämyksen saavuttamiseksi. Sen alumiinivanteille on tehtaalla pyöräytetty Pirellin P Zero Corsa -renkaat ja vanteiden takaa löytyy hiilikuitukeraaminen jarrujärjestelmä. Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”