26.9.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: reilusti lyhennetty Cadillac Seville Milan Coupe Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jenkkiautot ovat olleet tavallisesti isokokoisia ilmestyksiä, mutta Cadillac Sevillestä on olemassa myös lyhyen akselivälin versio. Takavuosien amerikkalaiset autot tunnisti hyvin siitä, että ne olivat pitkiä ja matalia. Rapakon takana kaikki on tunnetusti amerikkalaiseen tyyliin suurempaa, eivätkä autot tehneet tässäkään asiassa poikkeusta.Cadillac on taasen edustanut amerikkalaisten autovalmistajien prameampaa osastoa. Automerkki on tuttu myös Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarjasta, sillä aiemmin tällä ohjelmapaikalla on esitelty Cadillac Eldorado, Cadillac ELR ja Cadillac Escalade.Tällä viikolla katseemme kiinnittyvät kuitenkin hyvin epätavalliseen Cadillaciin, jossa erikoisuuden huomaa jo poikkeuksellisen kaukaa. Kyseinen Cadillac Seville ei ole nimittäin päässyt koskaan kasvamaan täyteen mittaansa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKohti saksalaista coupeaEnsisilmäyksellä Cadillac Seville näyttää hyvinkin erikoiselta, sillä pitkäksi ajoneuvoksi mielletty Cadillac onkin poikkeuksellisen lyhyt. Sivuprofiilista kykenee kuitenkin huomaamaan melko nopeasti sen, mitä autosta puuttuu: auton takaovet ovat kadonneet kokonaan.Ensimmäisen sukupolven Cadillac Seville päätyi tuotantoon toukokuussa 1975. Kaikki autot olivat aina tehtaalta lähtiessään neliovisia sedaneja, joissa akseliväli oli 114,3 tuumaa, eli täkäläisittäin 2,90 metriä.Tämä pituus oli kuitenkin liikaa Milan Danielille, joka omisti autoalan yrityksen nimeltä Milan Coach Builders Inc. Milan Coach Builder teki Sevillelle varsin hurjat toimenpiteet: autosta poistettiin takapenkit ja takaovet, jolloin siitä tuli puolisen metriä lyhyempi. Käsittelyn myötä auton akseliväli lyheni 96 tuumaan, eli 2,44 metriin.Milan-coupe säilytti hyvin pitkälle auton tekniset ratkaisut. Moottoriin tai voimansiirtoon ei tarvinnut koskea lainkaan. Lisäksi korimuutos säilytti autossa alkuperäiset lisävarusteet, mitä nyt tietenkin ylelliset takaistuimet poistuivat ajoneuvosta.Aivan kivuitta tämä lyhennysurakka ei kuitenkaan mennyt. Ensinnäkin auton hallittavuus ja sitä kautta turvallisuus heikkenivät auton lyhentämisen myötä, kun painojakauma muuttui merkittävästi alkuperäisestä. Hallittavuutta pyrittiin myöhemmissä malleissa lisäämään auton peräpään lisäpainoilla, jossa autoon lisättiin internet-lähteiden mukaan 500 paunaa, eli 227 kilogrammaa betonia.Toinen koettu kipu oli enemmänkin henkistä. Cadillac Seville Milan Coupen ulkonäkö jakoi mielipiteet hyvinkin rajusti kahteen leiriin. Toiset pitivät coupen ulkoasusta, kun taas toisten mielestä auto oli suorastaan luonnottoman ja epätasapainoisen näköinen.Minkä takia näin sitten tehtiin? Tällä melko radikaalilla toimenpiteellä haviteltiin enemmän coupemaista ulkoasua autolle. Saksalaisvalmistajien Mercedes-Benzin ja BMW:n coupet, R107 ja E28 myivät hyvin myös Yhdysvalloissa, joten Milan Coach Builderilla lähdettiin tavoittelemaan samaa markkinarakoa amerikkalaisvalmisteisien autojen avulla.Tavallisesti autokaupassa käytännöt toimivat siten, että kun maksaa enemmän, saa myös enemmän. Milan Coupen kanssa tilanne oli hieman hullunkurinen, sillä auton lyhentämiseen liittyvät muutostyöt toivat autolle noin 15 000 dollarin lisähinnan. Hinnasta huolimatta korimuutoksia tehtiin 1970-luvun lopulla kaikkiaan yli 500 yksilöön, eli auto sai varsin asiallisen suosion.Käytetty erikoisuus: Cadillac Seville Milan CoupeYksi näistä noin 500 yksilön erikoismalleista on päätynyt Saloon, jossa kaupan olisi Cadillac Seville Milan Coupe. Auto on vuosimallia 1976 ja sillä on ilmoituksen mukaan ajettu 76 000 kilometriä.Cadillac Seville Milan Coupe on tuotu Suomeen Floridasta vuonna 1988. Ilmoituksen mukaan auto on ollut aikoinaan käytössä tivolin promootioautona, mutta ilmoituksesta ei ilmene, tapahtuiko tämä Suomessa vai Yhdysvalloissa.Viimeiset parikymmentä vuotta auto on levännyt sisätiloissa, mutta nyt se on otettu täysin huollettuna takaisin käyttöön. Auto on myös katsastettu, eli siinä on ajoaikaa peräti kahden vuoden ajaksi.Aitoon jenkkityyliin Cadillacin keulalla porskuttaa 5.7-litrainen V8-bensiinimoottori. Vaihteistona on kolmen vaihteen TH-400 Turbo-Hydramatic -automaattivaihteisto. Vetotapana autossa toimii takaveto.Auto on täysin alkuperäiskuntoinen ja entisöimätön. Hintapyyntö Cadillac Seville Milan Coupelle on 12 900 euroa.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lähde: Silodrome.com Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 19.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Lynk & Co 01 – Volvo XC40 vähän erikoisemman näköisissä kuorissa 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 15.5.2025 Käytetyt autot Käytetyn auton ostaja, mistä tunnistaa kolariauto? 13.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Priuksen älyavainjärjestelmän korjaus oli älyttömän helppoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää