15.1.2024 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Renault Twizy – Sähköistä hauskuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Twizy ei sovi introverteille, sillä se kerää pysähdysten aikana uteliaita kärpäspaperin tavoin. Mikä ketterä ajoneuvo olisi kaupunkiajoon huonolla säällä mukavampi kuin skootteri, seksikkäämpi ja nopeampi kuin mopoauto ja lisäksi ympäristöystävällinen? Vastaus on Twizy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEuroopan suosituinRenault Twizy tuli markkinoille vuonna 2012 ja sen valmistus päättyi viime syksynä. Alunperin se herätti suurta mielenkiintoa erikoisen ulkonäkönsä takia jo debytoidessaan konseptimallina Frankfurtin kansainvälisessä autonäyttelyssä vuonna 2009. Twizy oli myös käyttövoimansa suhteen edelläkävijöitä, sillä se oli Euroopan myydyin ladattava sähköajoneuvo ensimmäisenä valmistusvuotenaan. Sähköajoneuvomarkkinoiden silloisesta volyymista puolestaan kertoo se, että 15 000 kappaleen valmistusmäärä ylittyi vasta neljäntenä valmistusvuotena eli vuonna 2015.Henkilöautokortilla ajettavaTwizyn ajamiseen vaaditaan henkilöauton ajokortti. Se luokitellaan L7e-luokan ajoneuvoksi, eli nelipyöräksi jonka kuormittamaton massa on enintään 400 kilogrammaa. Sähköajoneuvon kyseessä ollessa massa punnitaan ilman akkuja, ja Twizyn massa akkujen kanssa onkin noin 450 kilogrammaa. Lisäksi moottorin suurimman sallitun tehon raja on 15 kilowattia, jonka Twizy alittaa kahdella kilowatilla. Huippunopeudeksi valmistaja ilmoittaa 80 kilometriä tunnissa. Sillä saa ajaa siellä missä henkilöautollakin, myös moottoritiellä. Omimmillaan takavetoinen Twizy on silti kaupunkiajossa, jossa se hyötyy kompakteista ulkomitoistaan. PItuutta on reilut 2,3 metriä ja leveyttä 1,23 metriä. Lisäksi ovet mahtuvat aukeamaan ahtaassakin tilassa, sillä ne eivät aukea sivuille vaan ylöspäin.Toimintamatka vajaat 100 kilometriäAkku on sijoitettu mahdollisimman lähelle auton keskipistettä, kuljettajan istuimen alle. Yhdellä latauksella pääsee teoriassa 100 kilometrin matkan, käytännössä 60-80 kilometriä ajotavasta ja -nopeudesta riippuen. Kiinteä kierrelatausjohto löytyy auton etupäästä avattavan läpän alta, ja akun lataus tyhjästä täyteen sujuu noin kolmessa ja puolessa tunnissa. Pikalatausmahdollisuutta ei ole, vaan 6,1 kilowattitunnin litiumioniakun lataukseen riittää 16 amppeerin sulakkeen takana oleva normaali pistorasia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi pientä puutetta ajettavuudessaKaksipaikkaisessa ajoneuvossa kuljettaja ja matkustaja istuvat peräkkäin, lähes yhtä tiiviillä tuntumalla kuin moottoripyörässä. Sisään kulkua helpottaa lähes koko korin kyljen kokoinen ovi, joka aukeaa ”lambo-tyylisesti” ylöspäin saranoiden ollessa oven etureunassa. Ohjauspyörä on lainattu suoraan Renaultin henkilöautoista. Ajosuunta valitaan ohjauspyörän vasemmalla puolella olevalla napilla. Sähköisen voimalinjan ansiosta ajaminen on helppoa paria poikkeusta lukuunottamatta. Tehostamaton ohjaus on joissakin ajotilanteissa jäykkä käänneltävä ja vaatii voimaa. Toiseksi niinikään tehostamattomat jarrut vaativat suurta poljinvoimaa. Turvavarusteluun kuuluu turvatyynyn ohella kuljettajan nelipistevyöt ja matkustajan kolmipistevyöt. Suorituskyky ja kiihtyvyys erityisesti kaupunkiympäristössä on enemmän kuin riittävä. Alusta on viritetty urheilullisen jäykäksi, mikä parantaa ajo-ominaisuuksia kovemmissa nopeuksissa, mutta tuntuu kaupunkiajossa liiankin kovalta. Verhoilu on kovamuovista ja kestää säävaihteluita, mikä onkin tarpeen sillä vakiovarusteisiin ei kuulu ovien ikkunat vaan pelkät aukot.Myynnissä olevan, vuoden 2019 Twizyn hinta on 8600 euroa. Uutena hinta on ollut noin 14 000 euroa. Ajokilometrejä tähän yksilöön on kertynyt vain 3000 ja myyjän mukaan se toimii moitteetta. Lisävarusteena myytävänä olevaan Twizyyn on asennettu sivuikkunat. Lisäksi kauppahintaan kuuluu sekä kesä- että kitkarenkaat ja suojahuppu.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: Tori Autot ja Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 2.4.2025 Uutinen Takavuosien suosikki edelleen rekisteröintikärjessä – Tesla nousee vähitellen 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Matkailu Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 1.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota teki Hiacesta avoauton piirakkauunilla - eläköön Toyota PieAce 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle