11.9.2023

Käytetyt erikoisuudet: Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition – myyjänä Timo Salonen

Vuoden 2003 rallin maailmanmestari Petter Solbergin nimikko-Subarusta tekee erikoisen myös sen myyjä – vuoden 1985 maailmanmestari Timo Salonen.

Moottorin Käytetyt erikoisuudet jatkaa hyvin pitkälle siitä, mihin viime viikolla jäimme. Viime viikolla ihmettelimme vuosimallin 1986 Audi Coupé Quattroa, joka oli maailman menestyneimmän naisrallikuljettaja Michéle Moutonin nimikkomalli.

Edellisessä artikkelissa tulimme pohtineeksi sitä, onko Moutonin mukaan nimetty auto ainoa naisrallikuljettajan mukaan nimetty erikoismalli. Samoissa pohdinnoissa tuli ikään kuin varkain möläytettyä Tommi Mäkisen ja Carlos Sainzin nimet, joista molemmat ehtivät saada omaa nimeään kantavat erikoispainokset. Mäkisen kohdalla tämä tapahtui Mitsubishi Lancerin ja Sainzilla taas Toyota Celican muodossa.

Viime viikon listaan olisi voinut lisätä kolmannenkin maailmanmestarin nimen. Norjan Petter Solberg ajoi komean ja pitkän uran Subarun sinikeltaisissa väreissä. Ei siis ihme, että Subarukin on muistanut vuoden 2003 maailmanmestaria omalla nimikkomallilla Subaru Imprezasta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Petter Solberg

Petter Solberg siirtyi kaudella 2000 Fordilta Subarun rattiin. Kausi 2001 meni vielä kokemusta kartuttaessa, mutta kaudella 2002 alkoi jo tapahtua. Kolmen kolmossijan, yhden kakkossijan ja kauden päätösrallissa Iso-Britanniassa tulleen uran ensimmäisen voiton myötä Solberg nappasi MM-hopeaa, jääden toki selvällä marginaalilla mestaruuden vieneelle Suomen Marcus Grönholmille.

Seuraavasta kaudesta tulikin Solbergin uran paras. Solberg nappasi seitsemän podiumia, joista neljä sillä korkeimmalla korokkeella. Kauden päätös Walesissa oli yksi rallin MM-historian jännittävin. Carlos Sainz ja Sebastien Loeb lähtivät ralliin tasapisteistä. Solbergin ohella myös Richard Burnsilla oli saumat mestaruuteen asti, mutta hän joutui jättämään kisan välistä aivokasvaimen vuoksi. Altavastaajana lähtenyt Solberg voitti lopulta rallin ja vei mestaruuden vain pisteen erolla Loebiin.

Vuoden 2003 mestaruus jäi Petter Solbergin ainokaiseksi. MM-hopeaa mies pokkasi kuitenkin vielä kahdesti kausien 2004 ja 2005 päätteeksi. Solberg edusti Subarua aina vuoteen 2008 saakka, jonka jälkeen japanilaisvalmistaja päätti vetäytyä rallipoluilta finanssikriisiin vedoten. Subarun vetäytymisen jälkeen Solberg ajoi neljä kautta Citroenin talleissa ja yhden kauden Fordilla.

Käytetty erikoisuus - Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition

Myös Subaru osasi ottaa ilon irti pitkäaikaisesta ja menestyneestä kuljettajastaan. Niin ikään Subaru Imprezasta oli saatavilla Petter Solbergin nimeä kantava malli. Tällainen yksilö löytyisi myynnistä Lempäälästä, jossa kaupan olisi Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition.

Juuri tästä yksilöstä tekee erikoisen se yksityiskohta, että tällä kertaa ostajalla on mahdollisuus päästä tekemisiin peräti kahden rallin maailmanmestarin kanssa. Autoa nimittäin myy Autotalo Timo Salonen Oy, jonka omistaja on vuoden 1985 rallin maailmanmestari Timo Salonen.

Vuosimallin 2006 Subarua on käyty läpi vähän aikaa sitten. Myynti-ilmoituksen mukaan autoon on tehty laaja moottoriremontti 4000 kilometriä sitten. Remontissa autoon on lyöty erilaista laatuosaa, kuten Mahlen takomännät, Manleyn takokanget, nitriittipintainen kampiakseli, Mamban turboahdin, ACL:n laakerit, ARP:n kannenpultit ja Xtreme Clutchin jousitettu sintterikytkin.

Näillä eväillä myynti-ilmoitus lupaa Subarun 2,5-litraisesta bensiinimoottorista noin 400 hevosvoiman tehot. Janojuomaksi Subaru kelpuuttaa E85-polttoainetta. Ilmoituksen mukaan nelivetoinen ja manuaalivaihteinen Impreza kiihtyisi nollasta sataan 4,4 sekunnissa.

Kuten tavallista, tämäntapaiset ralligeeneillä varustetut autot eivät juhli varustelistan pituudella, sillä kaikki ylimääräinen härpäke tuo autoon vain ikävää lisäpainoa rajoittamaan menohaluja. Subarusta löytyy kuitenkin muutamia mukavuuksia kuten xenon-ajovalot, ilmastointi, sähköikkunat ja keskuslukitus.

Auton värinä on vähemmän yllättävästi monien mielestä se ainoa ja oikea väri Subarulle, eli sähkönsininen. Myös vanteiden väri palauttaa mieleen Subarun menestyksekkäät rallivuodet.

Tämä Subaru Impreza WRX STI Petter Solberg Edition vaihtaa omistajaa myynti-ilmoitukseen raaputetulla 24 800 euron hintapyynnöllä.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat