Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Ylellinen tila-auto Toyota Alphard tarjoaa sekä nelivedon että V6-moottorin. Japanilainen erikoisuus kelvannee kuljettajalle perheen, tai vaikka bändin, kuljettamiseen.
Toyota Alphard on ylellisesti varusteltu tila-auto, joka kuluu lähinnä Aasian markkinoille ja on siksi meillä päin monelle vieras. Se esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 2002, jolloin sen kilpailijoina nähtiin esimerkiksi Nissan Elgrand ja Honda Elysion. Ensimmäinen sukupolvi säilyi tuotannossa 6 vuotta.
Alkuun tarjolla oli kaksi moottorivaihtoehtoa. Edullisemman 2,4-litraisen nelisylinterisen rivimoottorin lisäksi tarjolla oli 3,0-litrainen V6. Molemmat mallit oli saatavilla etuvedon lisäksi myös nelivetoisena ja näiden kaikkien parina oli alkuun aina nelipykäläinen automaattivaihteisto.
Ensimmäinen mallipäivitys seurasi vuonna 2005, jolloin takavalojen lisäksi päivittyi myös vannevalikoima. Ehkä tärkeämpi päivitys oli mallipalettiin lisätty hybridivaihtoehto, joka oli varustettu portaattomalla vaihteistolla. Alphard sai myös mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka kertoo mallin edistyksellisyydestä.
Toinen sukupolvi esiteltiin vuonna 2008 ja korvattiin 2015. Sittemmin tuotannossa oleva kolmas sukupolvi jatkaa Toyota Alphardin matkaa varsin pitkälle samoin eväin, sillä tarjolla on yhä hybridiversion lisäksi nelisylinterinen rivimoottori sekä V6-moottori. Suunta on yhä ylöspäin, kun samalle pohjalle rakentuu nyt myös arvokkaampi Lexus LM.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Vantaalla myynnissä oleva Toyota Alphard 3.0 V6 4WD on vuosimallia 2005 ja ensimmäisen sukupolven yksilö. Erityisen mielenkiintoiseksi sen tekee lippulaivamallin voimalinja eli 3,0-litrainen V6-moottori ja neliveto. Oikealta ohjattava japanilainen erikoisuus on myös runsaasti varusteltu.
Auton mittarilukemaksi on ilmoitettu 155 000 kilometriä ja se on katsastettu tuoreeltaan lokakuun lopussa 2019. Edellinen huoltomerkintä on alkuvuodesta 2019 kilometrilukemalla 144 000. Myynti-ilmoituksessa kerrotaan myös 107 000 kilometrin kohdalla suoritetusta huollosta, johon on kuulunut jakopää, vesipumppu sekä sytytystulpat.
Palataan kuitenkin vielä hetkeksi auton tekniikan pariin. Yli 200 hevosvoimaa tuottava 3,0-litrainen V6-moottori tarjoaa yli 300 newtonmetrin väännön. Voima välitetään pyörille neliportaisen momentinmuuntimella varustetun automaattivaihteiston kautta, mutta suoritusarvot ovat kohtalaisia pikkubussille.
Valkoinen Toyota Alphard on varusteltu ulkopuoleltakin maan tyyliin. Etuovista löytyy tuuliohjaimet ja takalaseja on tummennettu runsaalla kädellä. Alumiinivanteita on sekä kesärenkaiden että talven nastarenkaiden kaveriksi.
Perheen, tai vaikkapa pienen yhtyeen, kuljettamisen kannalta varustelulla on väliä. Tämä Toyota Alphard tarjoaa esimerkiksi automaatti-ilmastoinnin ja vakionopeudensäätimen. Kuljettajan istuin sekä liukuovet ovat sähkösäätöisiä ja pysäköintiä avustaa sekä kamera että tutkat. Takapenkkiläisiä ilahduttaa televisio.
Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi
Ilmoitukset