Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D – ”sole poka mikhän kilometrimäärä”

Kuva Tori Autot

120-sarjan Land Cruiseria jos etsii, niin on hyvä varautua että matkamittarissa on 400 000 -600 000 kilometriä. 

Käytettyjen, 2000-luvun alun Land Cruisereiden tarjonta on suhteellisen laaja, erityisesti kun huomioidaan että se ei ole uutena ollut mikään edullinen automalli. Ei, vaikka puhuttaisiin järeän 100-sarjalaisen sijaan ”kevytversio” 120:sta. Jatkuvan nelivedon, hyvien sisätilojen, varustelun ja suuren vetokyvyn takia Land Cruisereita on hankittu sinne, missä vetokykyä oikeasti tarvitaan, tai esimerkiksi talviolosuhteet ovat sellaiset, että aamuinen liikkeellelähtö varmistuu vain kunnon nelivetoisella maastoautolla. Usein ne tulevatkin käytettyinä myyntiin keskisen tai pohjoisen Suomen autoliikkeisiin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monelle Land Cruiser on synonyymi maastoautolle

Land Cruiser on nimenä saavuttanut jo lähes saman maineen kuin Jeep, monille ne merkitsevät synonyymia maastoautolle. Yhteys Jeeppiin löytyy myös Land Cruiserin syntyhistoriasta. Vuonna 1941 Japanin keisarillinen armeija ja hallitus pyysivät Toyotaa kehittämään sotilaskäyttöön soveltuvan maastoauton, ja esikuvana oli Willys Jeep. Kymmenen vuotta myöhemmin esiteltiin prototyyppi ja pian sen jälkeen alkoi Land Cruiserin sarjatuotanto, ja tuotanto jatkuu yhä. Ensimmäinen malli oli pelkistetty, lähinnä sotilaskäyttöön tarkoitettu BJ, mutta pian otettiin käyttöön Land Cruiser -mallinimi lähinnä siviilimallien markkinointiin, ja nimi oli osittain lainattu ikoniselta Land Roverilta. Näin Land Cruiserista on tullut Toyotan pisimpään tuotannossa ollut mallisarja, ja sen kokonaismyynti on ylittänyt jo 10 miljoonan kappaleen rajan. 

120-sarjalainen edustaa eurooppalaisella mittakaavalla isoa maasturia

Land Cruiser -mallisto jakautui kolmeen osaan; puhtaasti maastokäyttöön suunnitellut BJ-sarjan perilliset, luksusluokan maasturit kuten 2000-luvun taitteen 100-sarjalainen ja kolmantena niiden väliin sijoittuva ”kevytversio”, kuten kuvien 120-sarjalainen ”Prado”, joka sekään ei ole kovin pieni eikä kevyt. Suurimman 100-sarjan autot V8-dieseleineen on suunniteltu erityisesti amerikkalaismarkkinoille, jossa se onkin saanut hyvän suosion. Pykälää pienempi mallisarja on eurooppalaisittain ajateltuna riittävän kookas, tehokas ja hinnakas sekin. 

Kolmen litran diesel tai neljän litran bensiinikuutonen

120-sarjalaista valmistettiin vuosina 2002-2009. markkinoille tullessaan se korvasi 90-sarjalaisen ja vuodesta 2009 sen paikan otti puolestaan 150-sarjalainen Land Cruiser. Meillä suosituin moottoriversio on kolmilitrainen, nelisylinterinen turbodiesel, sama joka löytyy myös avolava Hiluxin moottorivalikoimasta. Toisena voimanlähdevaihtoehtona on nelilitrainen bensiinikuutonen. Autossa on erillisrunko, erillisjousitettu etuakseli ja perinteinen jäykkä taka-akseli. Voimansiirtona on jatkuva neliveto alennusvaihteella ja lukittavalla keskitasauspyörästöllä. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 400 000 kilometristä huolimatta ryhdissään

Kuvien Land Cruiser 3.0 D4D on vuodelta 2004 ja matkamittarissa on 415 000 kilometriä. Kilometreistä huolimatta auto näyttää ryhdikkäältä ja sisäverhouskin pieniä kuljettajan istuimen kulumia lukuunottamatta kohtuusiistiltä. Varusteina on tälle automallille hyvin tyypillisesti mm. vetokoukku, polttoainetoiminen lisälämmitin kauko-ohjauksella, nahkaverhoilu, vakionopeussäädin, automaattivaihteisto, sähkösäätöiset istuimet, lämmitettävät sähköpeilit ja automaattinen ilmastointi. Turvallisuusvarusteita ovat lukkiutumattomien jarrujen ohella mm. luistonesto, ajovakautus ja alamäkiavustin.

120 kilowatin tehoisen dieselmoottorin turvin kiihdytys nollasta sataan vie 12,8 sekuntia ja huippunopeudeksi ilmoitetaan 170 kilometriä tunnissa. Jarrullisen perävaunun massa saa olla maksimissaan 2800 kiloa. Keskimääräinen kulutus on kymmenen litran hujakoilla, maantiellä vähän alle ja kaupungissa yli. 13 890 euron hintapyyntö on linjassa, sillä myytäviä autoja tarkastellessa edullisemmat vaihtoehdot ovat pääsääntöisesti enemmän ajettuja ja toisaalta vähemmän ajetuista taas pitää maksaa tätä yksilöä enemmän.

Käytetyt erikoisuudet: Toyota Corona – malliston kruunu 44 vuoden ajan

Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Flatbed – Puoli miljoonaa kilometriä riitti lavalle

Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa

Toyota FJ Cruiser

Käytetyt erikoisuudet – Retrohenkisyyttä uhkuva Toyota FJ Cruiser

Suomeen tulee kohta liuta lähemmäs sadan tonnin Yariksia – Toyota GR Yaris Kalle Rovanperä Edition oli pienen hetken täällä saatavilla

Käyttötestin loppuraportti: Toyota Corolla Cross oli Corollampi kuin Corolla itse

Euro NCAP Toyota C-HR

Toyota C-HR ja Honda CR-V nyt Euro NCAP:in syynissä

ACS 2024: Toyota Vellfire – näyttelyauto on myös käyttelyauto

Toyota GR Yaris

Koeajo: Toyota GR Yaris – ainutlaatuista rallijohdannaista on kehitetty hajottamalla

Toyota Yaris

Koeajo: Toyota Yaris nyt myös tehokkaampana hybridinä – manuaalivaihteisto ja litrainen moottori jää historiaan

Koeajo: Toyota C-HR GR Sport Premiere Edition – erikoismallilla on erikoishinta

Nimi muutettu: Toyota Jimny? – Suzuki kieltäytyi taannoin lainaamasta pikkumaasturiaan Toyotalle, minkä seurauksena syntyi hiljainen sopimus

Toyota Gazoo Racing julkisti vihdoin GR Yariksen Ogier- ja Rovanperä Editionin tuotantoversiot – puutteita ainoastaan saatavuudessa

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat