27.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hiace oli vuosikymmenien ajan myyntimenestys pakettiautoluokassa, vaikka Euro 5 -päästörajoitukset koituivatkin sen kohtaloksi. Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja sukeltaa tänään komeiden merkkipaalujen maailmaan, sillä kuluvana vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta Toyota Hiacen saapumisesta Suomeen. Laatu ja luotettavuus nosti Toyota Hiacen vuosikymmenien ajaksi yhdeksi myydyimmästä pakettiautoista Suomessa.Hiacen menestystarina ei päätynyt aivan tuoreeltaan meille Suomeen asti, vaan malli syntyi Japanissa jo vuonna 1967. Tuonti Suomeen alkoi kuitenkin kuusi vuotta myöhemmin, kun Korpivaara Oy aloitti Hiacen tuonnin maahan vuonna 1973.Lue myös: Autoilun aikakone: sattumuksia Toyota-maahantuonnissaJo ensimmäisen sukupolven Toyota Hiace nousi mukavaan suosioon Suomessa. Hiacen myyntivaltit perustuivat pitkälti käytännöllisyyden eri muotoihin. Pakettiauton tuli olla helposti kuormattava, tavaratiloiltaan suuri, suorituskykyinen raskaillakin kuormilla ja ketterä ajettava. Kirsikkana kakun päällä auton hankintahinta oli monien ulottuvilla, joten näistä aineksista oli helppo ponnistaa myyntimenestykseen.Täysin ongelmaton Hiace ei kuitenkaan ollut, sillä matkustusmukavuudessa oli paljon parantamisen varaa. Tavaratilan maksimointi oli tehty osittain ohjaamon kustannuksella, eli kuljettajan tilat jäivät ahtaiksi. Tunnelmaa ohjaamossa eivät myöskään parantaneet huonot istuimet sekä istuinten alla sijainnut moottori, joka toi myös meluhaittaa matkantekoon.Aluksi kaikki Hiacet luottivat pelkkiin bensiinimoottoreihin, mutta vuonna 1977 julkaistun toisen sukupolven Toyota Hiacen aikakaudella mallistoon tuli tarjolle myös dieselmoottori. Dieselin tulo oli odotettu muutos, sillä bensiinimoottoristen Hiace-pakettiautojen polttoainetaloudellisuus oli kehno.Vuonna 1982 esitelty Toyota Hiacen kolmas sukupolvi toi mallistoon myöhemmin myös nelivetoversion. Viimeistään kolmas sukupolvi nosti Hiacen pakettiautojen ykköseksi Suomessa, mistä seurasi Toyotan käyttämä mainoslause ”Toyotalla Suomi kuljettaa”, joka jäi hyvin elämään. Suurin osa myydyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä, jonka ansiosta Hiace sai maineen kestävänä, luotettavana ja pienikulutteisena autona.Vuonna 1995 Toyota Hiace uudistui viimeistä kertaa. Paremman kolariturvallisuuden saamiseksi moottorin sijainti vaihtui istuinten alta keulalle, mikä sai autolle aiempaa pidemmän keulan. Hiacen menestys jatkui kuitenkin totuttuun tapaan aina vuoteen 2012 asti.Hiace-malliston kohtaloksi koitui uusi Euro 5 -päästöluokitus, joka astui voimaan vuoden 2012 alusta. Toyotalla ei ollut intressejä lähteä tekemään autolle tarvittavia muutoksia, joten sen myynti lakkasi koko Euroopassa. Hiacen seuraajaksi tuli hieman myöhemmin PSA:n kanssa yhteistyönä tehty Toyota Proace.Vaikka Toyota Hiacen taival päättyikin Euroopassa jo reilut kymmenen vuotta sitten, Japanissa Hiace porskuttaa yhä näkyvästi – monet vieläpä sillä legendaarisemmalla töpökeulalla varustettuna mallina.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus: Toyota Hiace DIESELTämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Porista, jossa kaupan olisi toisen sukupolven Toyota Hiace. Auton vuosimalli 1983 on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että toisen sukupolven Hiacen tuotanto loppui marraskuussa 1982, joten kyseessä on arvatenkin sukupolvensa viimeisiä yksilöitä.Kyseinen Hiace on säilynyt näiden 40 vuoden läpi erinomaisesti, eli vierineet vuodet eivät näy autossa ainakaan kuvien perusteella. Myynti-ilmoituksen mukaan kori on kunnostettu ja maalattu, sekä Hiacen historia on varsin hyvin tiedossa. Auto on alkuperäinen Suomi-auto, jolla on ollut vain kolme omistajaa. Auton mukana tulee alkuperäinen huoltokirja ja erilaisia dokumentteja.Hiace on läpäissyt myös museoajoneuvotarkastuksen, mikä on pakettiautolle melko harvinainen asia. Pakettiautojen vähäisyys museorekisteröintitilastoissa perustunee siihen, että autoista moni päätyy raskaaseen ja raadolliseen työhön, jossa ne yksinkertaisesti ajetaan loppuun. Lisäksi vähänkin paremmin säilyneet yksilöt päätyvät monesti Suomesta ulkomaille. Kestosuosikki Afrikan lisäksi menneen vuoden aikana monet pakettiautot ovat päätyneet kenttäambulansseiksi Ukrainaan.Istuimia Hiacessa on kolmelle. Ovia autossa on peräti viisi, sillä ohjaamon ovien lisäksi autosta löytyy liukuovet molemmilta puolilta sekä ylöspäin aukeava yksiosainen takaluukku. Varustelistaa myynti-ilmoituksessa ei ole kerrottu, mutta ainakin vetokoukku vilahtaa vilahtaa ilmoituksen kuvissa.Tämän Hiacen käyttövoima ei jää takana ajavalle epäselväksi, sillä takalasista löytyy varsin näkyvän kokoinen ja värinen Toyota DIESEL Hi-ace -tarra. Pakettiauto on varustettu 2.2-litraisella dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Auton vetotapa on vähemmän yllättävästi takaveto. Mittarilukema on myynti-ilmoituksen mukaan 186 000 kilometriä.Museorekisteröidyn diesel-Hiacen omistajaksi pääsemiseksi ostajan tulisi kaivaa kuvetta lompakosta 10 900 euron edestä.Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori AutotLisää aiheestaKäytetyt erikoisuudet: Alkuperäismuoveissa oleva Toyota Carina II Käytetyt erikoisuudet: Ford Orion jalosti Escortin sedaniksi Käytetyt erikoisuudet: Nissan Bluebird – museorekisteröity luupää Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen