Koeajo: Toyota Proace
Monipuolinen mallisto ja henkilöautomainen ajotuntuma ovat Proacen valtit. Japanilaista auto-osaamista paketissa on vain nimeksi. Hyvää: Ajettavuus, tilat, maltillinen kulutus. Huonoa: Automaatti tarjolla vain suurimman moottorin pariksi.
Toyotan poissaolo eurooppalaisilta pakettiautomarkkinoilta kesti alle kaksi vuotta. Hiacen kompastuttua Euro 5 -päästönormiin, ei uuden pakettiautomallin esittelyllä pidetty kiirettä. Suomessa suosittu pakettiauto ei ollut valmistajan kannalta volyymimalli millään mittarilla Euroopassa.
Manttelinperijän vastuun kantava Proace perustuu yhteistyöhön ranskalaisen PSA:n kanssa. Käytännössä japanilaisessa kääreessä on eurooppalainen auto. Yhteistä Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn kanssa on enemmän kuin eroja.
Kolme dieseliä
Koeajettu yksilö edustaa 2,0 litraisen (128 hv/320Nm) moottorinsa puolesta dieselin nimeen vannovan valikoiman keskikastia. Perusmalli on 1,6 litrainen (90 hv/180Nm) ja tehokkain vaihtoehto koeajetun tapaan 2,0 litrainen, mutta tehokkaampi (163 hv/340 Nm).
Pitkän korimallin Proace liikkuu 128 hevosvoimalla vaivattomasti myös kuormattuna. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto palvelee sulavasti kaikissa ajotilanteissa, vaihteita ei tarvitse hakea. Alavääntöä riittää, joten manuaalivaihteisellakaan ei ole tarvetta jatkuvaan vaihtamiseen edes kaupunkiajossa. Automaatti on tarjolla vain tehokkaimman moottorin pariksi.
Kulutus yli seitsemän litran
Proace on etuvetoinen. Etenemiskykyä ja vakautta lisää myös erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan säädettävä vetoluistonestojärjestelmä.
Kulutus kieppuu vaihtelevassa ajossa hieman yli seitsemässä litrassa. Asiallisen kulutuksen ja 80 litran tankin ansiosta huoltamolla ei tarvitse vierailla kovin usein. Raskaammallakin kaasujalalla kantamaksi voi luvata vähintään tuhat kilometriä. Tarkalla ajolla parisataa enemmän.
Ajossa Proace on ilahduttavan henkilöautomainen. Kääntösäde on maltillinen ja kokonaisuus pakettiautoksi mukava. Kuljettajan ajoasennon sovittaminen mieleiseksi onnistuu hyvin, joten matka-ajokaan ei tuota ongelmia.
Tonniluokan työkalu
Tonniluokan pakettiauto taipuu varustelemalla mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Valittavana on kaksi eri korimallia. Myös korkeusvaihtoehtoja on kaksi. Koeajettu on pitkä ja matala. Käytännössä tämä tarkoittaa kuden kuution tavaratilaa. Suurin tavaratila edellyttää pitkää mallia kattokorotuksella.
Kylkien liukuovet helpottavat kuormaamista ja tavaratilaan kulkua varsinkin ahtaammissa paikoissa. Kuljettajan puoleinen liukuovi on lisävaruste.
Takapariovien käytännöllisyys jakaa mielipiteitä. Tarvittaessa ne saa taitettua auki 180 asteen kulmassa. Muutamissa malleissa takaovet on mahdollista korvata yläosastaan saranoidulla takaluukulla.
Kuormaa Proace kantaa mukisematta tuhat kiloa. Ajo-ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä ainakaan puolikkaalla kuormalla. Koeajoauton vedettäväksi voi sovittaa jopa 2 000 kilon kuorman, mutta vain jarrulliseen perävaunuun. Tavaratilasta löytyvät asianmukaiset kiinnikkeet kuorman sitomiseksi. Maahantuojan mukaan perinteistä vanerointia kattavampikin lisävarustelu, kuten kiinteät hyllyratkaisut ja ikkunoiden kalterointi onnistuu auton ostopaikassa. Tehtaalla näitä varusteita ei asenneta.
Tavoitteet korkealla
Hiacen jättämä tyhjiö pakettiautomarkkinoilla on jakautunut vähitellen kilpailijoiden kesken, mutta Toyotan maahantuonti uskoo Proacen kisaavan pian merkittävästä markkinaosuudesta.
Paluu volyymimalliksi on vankasta uskosta huolimatta työn takana, sillä vastassa ovat muun muassa asemansa vakiinnuttaneet Volkswagen Transporter ja Ford Transit. PSA:n tuotteista samaa kohderyhmää houkuttelevat samaa tekniikkaa kuorensa alla kantavat Peugeotin Expert ja Citroënin Jumpy.
Teksti ja kuvat: Antti Hentinen