12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen mallisto ja henkilöautomainen ajotuntuma ovat Proacen valtit. Japanilaista auto-osaamista paketissa on vain nimeksi. Hyvää: Ajettavuus, tilat, maltillinen kulutus. Huonoa: Automaatti tarjolla vain suurimman moottorin pariksi. Toyotan poissaolo eurooppalaisilta pakettiautomarkkinoilta kesti alle kaksi vuotta. Hiacen kompastuttua Euro 5 -päästönormiin, ei uuden pakettiautomallin esittelyllä pidetty kiirettä. Suomessa suosittu pakettiauto ei ollut valmistajan kannalta volyymimalli millään mittarilla Euroopassa. Manttelinperijän vastuun kantava Proace perustuu yhteistyöhön ranskalaisen PSA:n kanssa. Käytännössä japanilaisessa kääreessä on eurooppalainen auto. Yhteistä Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn kanssa on enemmän kuin eroja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kolme dieseliä Koeajettu yksilö edustaa 2,0 litraisen (128 hv/320Nm) moottorinsa puolesta dieselin nimeen vannovan valikoiman keskikastia. Perusmalli on 1,6 litrainen (90 hv/180Nm) ja tehokkain vaihtoehto koeajetun tapaan 2,0 litrainen, mutta tehokkaampi (163 hv/340 Nm). Pitkän korimallin Proace liikkuu 128 hevosvoimalla vaivattomasti myös kuormattuna. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto palvelee sulavasti kaikissa ajotilanteissa, vaihteita ei tarvitse hakea. Alavääntöä riittää, joten manuaalivaihteisellakaan ei ole tarvetta jatkuvaan vaihtamiseen edes kaupunkiajossa. Automaatti on tarjolla vain tehokkaimman moottorin pariksi. Kulutus yli seitsemän litran Proace on etuvetoinen. Etenemiskykyä ja vakautta lisää myös erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan säädettävä vetoluistonestojärjestelmä. Kulutus kieppuu vaihtelevassa ajossa hieman yli seitsemässä litrassa. Asiallisen kulutuksen ja 80 litran tankin ansiosta huoltamolla ei tarvitse vierailla kovin usein. Raskaammallakin kaasujalalla kantamaksi voi luvata vähintään tuhat kilometriä. Tarkalla ajolla parisataa enemmän. Ajossa Proace on ilahduttavan henkilöautomainen. Kääntösäde on maltillinen ja kokonaisuus pakettiautoksi mukava. Kuljettajan ajoasennon sovittaminen mieleiseksi onnistuu hyvin, joten matka-ajokaan ei tuota ongelmia. Tonniluokan työkalu Tonniluokan pakettiauto taipuu varustelemalla mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Valittavana on kaksi eri korimallia. Myös korkeusvaihtoehtoja on kaksi. Koeajettu on pitkä ja matala. Käytännössä tämä tarkoittaa kuden kuution tavaratilaa. Suurin tavaratila edellyttää pitkää mallia kattokorotuksella. Kylkien liukuovet helpottavat kuormaamista ja tavaratilaan kulkua varsinkin ahtaammissa paikoissa. Kuljettajan puoleinen liukuovi on lisävaruste. Takapariovien käytännöllisyys jakaa mielipiteitä. Tarvittaessa ne saa taitettua auki 180 asteen kulmassa. Muutamissa malleissa takaovet on mahdollista korvata yläosastaan saranoidulla takaluukulla. Kuormaa Proace kantaa mukisematta tuhat kiloa. Ajo-ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä ainakaan puolikkaalla kuormalla. Koeajoauton vedettäväksi voi sovittaa jopa 2 000 kilon kuorman, mutta vain jarrulliseen perävaunuun. Tavaratilasta löytyvät asianmukaiset kiinnikkeet kuorman sitomiseksi. Maahantuojan mukaan perinteistä vanerointia kattavampikin lisävarustelu, kuten kiinteät hyllyratkaisut ja ikkunoiden kalterointi onnistuu auton ostopaikassa. Tehtaalla näitä varusteita ei asenneta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tavoitteet korkealla Hiacen jättämä tyhjiö pakettiautomarkkinoilla on jakautunut vähitellen kilpailijoiden kesken, mutta Toyotan maahantuonti uskoo Proacen kisaavan pian merkittävästä markkinaosuudesta. Paluu volyymimalliksi on vankasta uskosta huolimatta työn takana, sillä vastassa ovat muun muassa asemansa vakiinnuttaneet Volkswagen Transporter ja Ford Transit. PSA:n tuotteista samaa kohderyhmää houkuttelevat samaa tekniikkaa kuorensa alla kantavat Peugeotin Expert ja Citroënin Jumpy. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Proace Hinta alkaen 27 650 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 825 € Moottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 94 kW (128 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1986 mm, korkeus 1942 mm, akseliväli 3122 mm Tavaratila: 6000 l Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt