12.12.2013 Ajoneuvot Koeajo: Toyota Proace Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Monipuolinen mallisto ja henkilöautomainen ajotuntuma ovat Proacen valtit. Japanilaista auto-osaamista paketissa on vain nimeksi. Hyvää: Ajettavuus, tilat, maltillinen kulutus. Huonoa: Automaatti tarjolla vain suurimman moottorin pariksi. Toyotan poissaolo eurooppalaisilta pakettiautomarkkinoilta kesti alle kaksi vuotta. Hiacen kompastuttua Euro 5 -päästönormiin, ei uuden pakettiautomallin esittelyllä pidetty kiirettä. Suomessa suosittu pakettiauto ei ollut valmistajan kannalta volyymimalli millään mittarilla Euroopassa.Manttelinperijän vastuun kantava Proace perustuu yhteistyöhön ranskalaisen PSA:n kanssa. Käytännössä japanilaisessa kääreessä on eurooppalainen auto. Yhteistä Peugeot Expertin ja Citroën Jumpyn kanssa on enemmän kuin eroja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme dieseliäKoeajettu yksilö edustaa 2,0 litraisen (128 hv/320Nm) moottorinsa puolesta dieselin nimeen vannovan valikoiman keskikastia. Perusmalli on 1,6 litrainen (90 hv/180Nm) ja tehokkain vaihtoehto koeajetun tapaan 2,0 litrainen, mutta tehokkaampi (163 hv/340 Nm).Pitkän korimallin Proace liikkuu 128 hevosvoimalla vaivattomasti myös kuormattuna. Kuusivaihteinen manuaalivaihteisto palvelee sulavasti kaikissa ajotilanteissa, vaihteita ei tarvitse hakea. Alavääntöä riittää, joten manuaalivaihteisellakaan ei ole tarvetta jatkuvaan vaihtamiseen edes kaupunkiajossa. Automaatti on tarjolla vain tehokkaimman moottorin pariksi.Kulutus yli seitsemän litranProace on etuvetoinen. Etenemiskykyä ja vakautta lisää myös erilaisten ajo-olosuhteiden mukaan säädettävä vetoluistonestojärjestelmä.Kulutus kieppuu vaihtelevassa ajossa hieman yli seitsemässä litrassa. Asiallisen kulutuksen ja 80 litran tankin ansiosta huoltamolla ei tarvitse vierailla kovin usein. Raskaammallakin kaasujalalla kantamaksi voi luvata vähintään tuhat kilometriä. Tarkalla ajolla parisataa enemmän.Ajossa Proace on ilahduttavan henkilöautomainen. Kääntösäde on maltillinen ja kokonaisuus pakettiautoksi mukava. Kuljettajan ajoasennon sovittaminen mieleiseksi onnistuu hyvin, joten matka-ajokaan ei tuota ongelmia.Tonniluokan työkaluTonniluokan pakettiauto taipuu varustelemalla mitä erilaisimpiin työtehtäviin. Valittavana on kaksi eri korimallia. Myös korkeusvaihtoehtoja on kaksi. Koeajettu on pitkä ja matala. Käytännössä tämä tarkoittaa kuden kuution tavaratilaa. Suurin tavaratila edellyttää pitkää mallia kattokorotuksella.Kylkien liukuovet helpottavat kuormaamista ja tavaratilaan kulkua varsinkin ahtaammissa paikoissa. Kuljettajan puoleinen liukuovi on lisävaruste. Takapariovien käytännöllisyys jakaa mielipiteitä. Tarvittaessa ne saa taitettua auki 180 asteen kulmassa. Muutamissa malleissa takaovet on mahdollista korvata yläosastaan saranoidulla takaluukulla.Kuormaa Proace kantaa mukisematta tuhat kiloa. Ajo-ominaisuuksista ei tarvitse tinkiä ainakaan puolikkaalla kuormalla. Koeajoauton vedettäväksi voi sovittaa jopa 2 000 kilon kuorman, mutta vain jarrulliseen perävaunuun. Tavaratilasta löytyvät asianmukaiset kiinnikkeet kuorman sitomiseksi. Maahantuojan mukaan perinteistä vanerointia kattavampikin lisävarustelu, kuten kiinteät hyllyratkaisut ja ikkunoiden kalterointi onnistuu auton ostopaikassa. Tehtaalla näitä varusteita ei asenneta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteet korkeallaHiacen jättämä tyhjiö pakettiautomarkkinoilla on jakautunut vähitellen kilpailijoiden kesken, mutta Toyotan maahantuonti uskoo Proacen kisaavan pian merkittävästä markkinaosuudesta.Paluu volyymimalliksi on vankasta uskosta huolimatta työn takana, sillä vastassa ovat muun muassa asemansa vakiinnuttaneet Volkswagen Transporter ja Ford Transit. PSA:n tuotteista samaa kohderyhmää houkuttelevat samaa tekniikkaa kuorensa alla kantavat Peugeotin Expert ja Citroënin Jumpy.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Proace Hinta alkaen 27 650 € Koeajetun auton hinta varusteineen 33 825 € Moottori 1997 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 94 kW (128 hv), 3500 r/min Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Vääntö 320 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,2 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km 7,6 (kaup.) / 5,8 (maant.) / NEDC-kulutus 6,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 168 g/km Mitat pituus 5135 mm, leveys 1986 mm, korkeus 1942 mm, akseliväli 3122 mm Tavaratila: 6000 l Takuu 3 vuotta/100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen