1.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Corona – malliston kruunu 44 vuoden ajan Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corona aiheutti ketsuppipulloilmiön Toyotan menestykselle maailmanmarkkinoilla, ja loi pohjan merkin maineelle luotettavana kulkupelinä. Kun Toyota vuonna 1957 esitteli ensimmäisen Coronan, ei 33-hevosvoimaisen sivuventtiilimoottorin vauhdittamasta menopelistä vielä ehkä voinut päätellä, kuinka suuri merkitys Coronalla tulisi olemaan japanilaismerkin tulevaisuudelle. Kaikkiaan Corona oli tuotannossa kymmenen sukupolven ja 44 vuoden ajan. Viimeisiä sukupolvia tosin myytiin Euroopassa aivan muilla mutta sitäkin tunnetummilla nimillä, kuten Carina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCoronasta alkoi Toyotan Amerikan valloitusCorona oli Toyotan ensimmäinen suurmenestys niin Amerikan kuin Euroopan markkinoillakin. Coronan kolmannen sukupolven menestyksellä Amerikassa oli suuri merkitys, sillä Toyotan aikaisemmat valloitusyritykset jenkkimarkkinoilla olivat epäonnistuneet surkeasti. Ensimmäisen kerran Toyota yli yrittänyt rantautua Amerikan markkinoille vuonna 1957 - tosin silloin nimellä Toyopet - mutta vetäytyi markkinoilta vailla kummoisempaa menestystä vuonna 1961. Kolme vuotta myöhemmin tehtiin uusi yritys nimenomaan kolmannen sukupolven Coronalla. Menestyksen ansiosta Corona-nimi osoittautuikin nimensä veroiseksi, tuleehan se latinankielisestä sanasta ”kruunu”. Tosin Toyotalla oli tuolloin toinenkin kirjaimellisesti kruunua merkitsevä malli, Crown. Ja myöhemmin vielä toisen sukupolven Corona tunnettiin joillakin markkinoilla nimellä Tiara, joka taas on ”puolikruunu”. "Helposti museorekisteröitävissä"Kolmas sukupolvi lanseerattiin Tokion kesäolympialaisvuonna eli 1964. Kolmatta sukupolvea edustaa myös nyt myynnissä oleva Toyota Corona vm. 1966, jonka matkamittarissa on vain 97 000 kilometrin lukema. Paloautonpunainen yksilö on jopa Toyotan luotettavan ja pitkäikäisen auton maine huomioiden huippukunnossa. Sopivasti kromia, alkuperäiset pölykapselit ja peilit kiinnitettynä etulokarien lähes etureunaan saavat aikaan nostalgisen tunnelman. Maalipinnassa ei kuvien perusteella ole suurempaa sanomista, ja erityisen tyylikäs auto on sisätiloiltaan. Punainen verhoilu näyttää nahalta, mutta lienee jonkinlaista vinyyliä/muovia kuten tuon ajan japanilaisissa tapana oli. Lattiaverhoilu on sävy sävyyn yhteensopivan punainen penkkien kanssa, ja jopa kumimatot ovat punaiset. Kaksipuolainen ratti, tyylikäs nopeusmittari ja askeettisen tyylikäs kojelauta ovat hieno vastakohta nykyajan kosketusnäyttöpaneeleille. Moottorina on 1,5-litrainen rivinelonen ja vaihteisto on tietysti manuaalinen. Myyjän mukaan auto on ”alkuperäiskuntoinen, lähes ruosteeton Corona. Pohja massattu ja helposti museoitavissa”. Kummelista tuttu Mark IIVuonna 1968 malliuudistuksen yhteydessä muokattiin myös nimeä, ja siitä tuli Corona Mark II. Harva meistä pystyy tässä kohtaa olemaan laulamatta Kummelien biisiä "Toyota Mark Kakkonen on, autoista ehkä voittamaton, pientä laittoa se vaatii vaan sitten baanalle rassailemaan”. Coronan korimallivaihtojen määrä oli laaja. Sitä oli tarjolla mm. kaksiovisena sedanina, kolmiovisena pakettiautona, viisiovisena farmarina, coupé-korisena, viistoperäisenä ja jopa avolavana. Avolava-Coronan tarina tosin päättyi, kun Hilux esiteltiin 1960-luvun lopulla. 1970-luvulle tultaessa Corona siirtyi jo neljänteen sukupolveen, ja malliuudistuksen yhteydessä se kasvoi selvästi ulkomitoiltaan verrattuna Mark II:een. Huolimatta japanilaisvalmistajien voimakkaasta siirtymisestä etuvetoisuuteen Corona säilyi vielä pitkään takavetoisena. Vasta vuoden 1983 Corona - jota Euroopassa myytiin nimellä Carina II - oli etuvetoinen. Pari sukupolvea myöhemmin Coronan kutsumanimi Euroopassa vaihtui muotoon Carina E. Viimeiset kymmenennen sukupolven Coronat valmistettiin vuonna 2001, jolloin 44 vuotta käytössä ollut mallinimi tuli tiensä päähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D – ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 25.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Flatbed – Puoli miljoonaa kilometriä riitti lavalle 3.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku 27.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa 27.6.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Retrohenkisyyttä uhkuva Toyota FJ Cruiser 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX ’83 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 28.11.2024 Uutinen Hybridi-ikoni Toyota Prius poistuu Suomen markkinoilta 27.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Cavalier – Toyotaksi Japanin markkinoille brändätty Chevrolet oli japanilaisista vitsi 8.11.2024 Ajoneuvot SEMA Show 2024: tällaisena et ole Toyota RAV4:ää ennen nähnyt 6.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara – kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 14.2.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G6 – tehty myös Teslan kiusaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle