Käytetyt erikoisuudet: Toyota Corona – malliston kruunu 44 vuoden ajan

Kuva Tori Autot

Corona aiheutti ketsuppipulloilmiön Toyotan menestykselle maailmanmarkkinoilla, ja loi pohjan merkin maineelle luotettavana kulkupelinä.

Kun Toyota vuonna 1957 esitteli ensimmäisen Coronan, ei 33-hevosvoimaisen sivuventtiilimoottorin vauhdittamasta menopelistä vielä ehkä voinut päätellä, kuinka suuri merkitys Coronalla tulisi olemaan japanilaismerkin tulevaisuudelle. Kaikkiaan Corona oli tuotannossa kymmenen sukupolven ja 44 vuoden ajan. Viimeisiä sukupolvia tosin myytiin Euroopassa aivan muilla mutta sitäkin tunnetummilla nimillä, kuten Carina. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Coronasta alkoi Toyotan Amerikan valloitus

Corona oli Toyotan ensimmäinen suurmenestys niin Amerikan kuin Euroopan markkinoillakin. Coronan kolmannen sukupolven menestyksellä Amerikassa oli suuri merkitys, sillä Toyotan aikaisemmat valloitusyritykset jenkkimarkkinoilla olivat epäonnistuneet surkeasti. Ensimmäisen kerran Toyota yli yrittänyt rantautua Amerikan markkinoille vuonna 1957 - tosin silloin nimellä Toyopet - mutta vetäytyi markkinoilta vailla kummoisempaa menestystä vuonna 1961. Kolme vuotta myöhemmin tehtiin uusi yritys nimenomaan kolmannen sukupolven Coronalla. Menestyksen ansiosta Corona-nimi osoittautuikin nimensä veroiseksi, tuleehan se latinankielisestä sanasta ”kruunu”. Tosin Toyotalla oli tuolloin toinenkin kirjaimellisesti kruunua merkitsevä malli, Crown. Ja myöhemmin vielä toisen sukupolven Corona tunnettiin joillakin markkinoilla nimellä Tiara, joka taas on ”puolikruunu”. 

"Helposti museorekisteröitävissä"

Kolmas sukupolvi lanseerattiin Tokion kesäolympialaisvuonna eli 1964. Kolmatta sukupolvea edustaa myös nyt myynnissä oleva Toyota Corona vm. 1966, jonka matkamittarissa on vain 97 000 kilometrin lukema. Paloautonpunainen yksilö on jopa Toyotan luotettavan ja pitkäikäisen auton maine huomioiden huippukunnossa. Sopivasti kromia, alkuperäiset pölykapselit ja peilit kiinnitettynä etulokarien lähes etureunaan saavat aikaan nostalgisen tunnelman. Maalipinnassa ei kuvien perusteella ole suurempaa sanomista, ja erityisen tyylikäs auto on sisätiloiltaan. Punainen verhoilu näyttää nahalta, mutta lienee jonkinlaista vinyyliä/muovia kuten tuon ajan japanilaisissa tapana oli. Lattiaverhoilu on sävy sävyyn yhteensopivan punainen penkkien kanssa, ja jopa kumimatot ovat punaiset. Kaksipuolainen ratti, tyylikäs nopeusmittari ja askeettisen tyylikäs kojelauta ovat hieno vastakohta nykyajan kosketusnäyttöpaneeleille. Moottorina on 1,5-litrainen rivinelonen ja vaihteisto on tietysti manuaalinen. Myyjän mukaan auto on ”alkuperäiskuntoinen, lähes ruosteeton Corona. Pohja massattu ja helposti museoitavissa”. 

Kummelista tuttu Mark II

Vuonna 1968 malliuudistuksen yhteydessä muokattiin myös nimeä, ja siitä tuli Corona Mark II. Harva meistä pystyy tässä kohtaa olemaan laulamatta Kummelien biisiä  "Toyota Mark Kakkonen on, autoista ehkä voittamaton, pientä laittoa se vaatii vaan sitten baanalle rassailemaan”. Coronan korimallivaihtojen määrä oli laaja. Sitä oli tarjolla mm. kaksiovisena sedanina, kolmiovisena pakettiautona, viisiovisena farmarina, coupé-korisena, viistoperäisenä ja jopa avolavana. Avolava-Coronan tarina tosin päättyi, kun Hilux esiteltiin 1960-luvun lopulla. 

1970-luvulle tultaessa Corona siirtyi jo neljänteen sukupolveen, ja malliuudistuksen yhteydessä se kasvoi selvästi ulkomitoiltaan verrattuna Mark II:een. Huolimatta japanilaisvalmistajien voimakkaasta siirtymisestä etuvetoisuuteen Corona säilyi vielä pitkään takavetoisena. Vasta vuoden 1983 Corona - jota Euroopassa myytiin nimellä Carina II - oli etuvetoinen. Pari sukupolvea myöhemmin Coronan kutsumanimi Euroopassa vaihtui muotoon Carina E. Viimeiset kymmenennen sukupolven Coronat valmistettiin vuonna 2001, jolloin 44 vuotta käytössä ollut mallinimi tuli tiensä päähän.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy