1.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Corona – malliston kruunu 44 vuoden ajan Teksti Janne Huhtala Kuva Tori Autot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Corona aiheutti ketsuppipulloilmiön Toyotan menestykselle maailmanmarkkinoilla, ja loi pohjan merkin maineelle luotettavana kulkupelinä. Kun Toyota vuonna 1957 esitteli ensimmäisen Coronan, ei 33-hevosvoimaisen sivuventtiilimoottorin vauhdittamasta menopelistä vielä ehkä voinut päätellä, kuinka suuri merkitys Coronalla tulisi olemaan japanilaismerkin tulevaisuudelle. Kaikkiaan Corona oli tuotannossa kymmenen sukupolven ja 44 vuoden ajan. Viimeisiä sukupolvia tosin myytiin Euroopassa aivan muilla mutta sitäkin tunnetummilla nimillä, kuten Carina. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCoronasta alkoi Toyotan Amerikan valloitusCorona oli Toyotan ensimmäinen suurmenestys niin Amerikan kuin Euroopan markkinoillakin. Coronan kolmannen sukupolven menestyksellä Amerikassa oli suuri merkitys, sillä Toyotan aikaisemmat valloitusyritykset jenkkimarkkinoilla olivat epäonnistuneet surkeasti. Ensimmäisen kerran Toyota yli yrittänyt rantautua Amerikan markkinoille vuonna 1957 - tosin silloin nimellä Toyopet - mutta vetäytyi markkinoilta vailla kummoisempaa menestystä vuonna 1961. Kolme vuotta myöhemmin tehtiin uusi yritys nimenomaan kolmannen sukupolven Coronalla. Menestyksen ansiosta Corona-nimi osoittautuikin nimensä veroiseksi, tuleehan se latinankielisestä sanasta ”kruunu”. Tosin Toyotalla oli tuolloin toinenkin kirjaimellisesti kruunua merkitsevä malli, Crown. Ja myöhemmin vielä toisen sukupolven Corona tunnettiin joillakin markkinoilla nimellä Tiara, joka taas on ”puolikruunu”. "Helposti museorekisteröitävissä"Kolmas sukupolvi lanseerattiin Tokion kesäolympialaisvuonna eli 1964. Kolmatta sukupolvea edustaa myös nyt myynnissä oleva Toyota Corona vm. 1966, jonka matkamittarissa on vain 97 000 kilometrin lukema. Paloautonpunainen yksilö on jopa Toyotan luotettavan ja pitkäikäisen auton maine huomioiden huippukunnossa. Sopivasti kromia, alkuperäiset pölykapselit ja peilit kiinnitettynä etulokarien lähes etureunaan saavat aikaan nostalgisen tunnelman. Maalipinnassa ei kuvien perusteella ole suurempaa sanomista, ja erityisen tyylikäs auto on sisätiloiltaan. Punainen verhoilu näyttää nahalta, mutta lienee jonkinlaista vinyyliä/muovia kuten tuon ajan japanilaisissa tapana oli. Lattiaverhoilu on sävy sävyyn yhteensopivan punainen penkkien kanssa, ja jopa kumimatot ovat punaiset. Kaksipuolainen ratti, tyylikäs nopeusmittari ja askeettisen tyylikäs kojelauta ovat hieno vastakohta nykyajan kosketusnäyttöpaneeleille. Moottorina on 1,5-litrainen rivinelonen ja vaihteisto on tietysti manuaalinen. Myyjän mukaan auto on ”alkuperäiskuntoinen, lähes ruosteeton Corona. Pohja massattu ja helposti museoitavissa”. Kummelista tuttu Mark IIVuonna 1968 malliuudistuksen yhteydessä muokattiin myös nimeä, ja siitä tuli Corona Mark II. Harva meistä pystyy tässä kohtaa olemaan laulamatta Kummelien biisiä "Toyota Mark Kakkonen on, autoista ehkä voittamaton, pientä laittoa se vaatii vaan sitten baanalle rassailemaan”. Coronan korimallivaihtojen määrä oli laaja. Sitä oli tarjolla mm. kaksiovisena sedanina, kolmiovisena pakettiautona, viisiovisena farmarina, coupé-korisena, viistoperäisenä ja jopa avolavana. Avolava-Coronan tarina tosin päättyi, kun Hilux esiteltiin 1960-luvun lopulla. 1970-luvulle tultaessa Corona siirtyi jo neljänteen sukupolveen, ja malliuudistuksen yhteydessä se kasvoi selvästi ulkomitoiltaan verrattuna Mark II:een. Huolimatta japanilaisvalmistajien voimakkaasta siirtymisestä etuvetoisuuteen Corona säilyi vielä pitkään takavetoisena. Vasta vuoden 1983 Corona - jota Euroopassa myytiin nimellä Carina II - oli etuvetoinen. Pari sukupolvea myöhemmin Coronan kutsumanimi Euroopassa vaihtui muotoon Carina E. Viimeiset kymmenennen sukupolven Coronat valmistettiin vuonna 2001, jolloin 44 vuotta käytössä ollut mallinimi tuli tiensä päähän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D – ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 25.12.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Flatbed – Puoli miljoonaa kilometriä riitti lavalle 3.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku 27.2.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa 27.6.2022 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Retrohenkisyyttä uhkuva Toyota FJ Cruiser 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 8.7.2025 Käyttötesti käytetyllä Tutkitaan käytetyn Priuksen historiaa – mistä se on ostettu uutena ja onko siihen tehty kalliita korjauksia? 24.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Pääseekö vanhalla Toyota Priuksella tankkaamatta 1 000 kilometriä? – Käyttötesti käytetyllä 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 3.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: muistatko kun Hollywood hullaantui Toyota Priuksesta? 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota Prius PHV pystyi kulkemaan 56 kilometriä päivässä aurinkovoimalla 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen