3.4.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Toyota Deliboy – Hiacen ujo kaupunkilaisserkku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lystikkäästi nimetty Toyota Deliboy jäi harmillisen lyhyeksi tähdenlennoksi Toyotan mallistossa. Kun mietitään Toyotan pakettiautoja, monelle ensimmäinen mielikuva liittyy yhä jo edesmenneeseen Toyota Hiaceen. Vaikka Hiacen paikka pakettiautomallistossa on ollut jo kymmenisen vuotta Toyota Proacella, Hiace muistetaan yhä erinomaisesti. Hiace ei ollut kuitenkaan Toyotan ainoa pakettiauto viime vuosituhannella, vaan myös muitakin malleja löytyi. Etenkin merkin kotimaassa Japanissa pakettiautomallisto erosi merkittävästi siitä, mihin olemme täällä Euroopan puolella tottuneet. Yksi tällainen auto oli Toyota QuickDelivery, joka oli nimensä mukaisesti suunniteltu nopeisiin jakelutoimituksiin. Auto jakoi paljon yhteistä Dyna-, Hiace- ja Toyoace-mallien kanssa. Ensimmäinen QuickDelivery aloitti tuotannossa 1982 ja seuraavan sukupolven entistä suurempi yksilö neljä vuotta myöhemmin. Auton koon kasvattaminen tuo usein tullessaan erilaisia lieveilmiöitä, kuten ketteryyden heikentymistä ja auton painon kasvua. Nämä haasteet vaivasivat hieman myös Toyota QuickDeliverya, sillä auton suuri kääntösäde ja raskas paino heikensivät ajettavuutta kaupunkialueilla, joten Toyota aisti kysyntää myös hieman pienemmälle jakeluautolle. Näin syntyi Toyota Deliboy, jonka tuotanto alkoi heinäkuussa 1989. Kehityskustannusten minimoimiseksi Deliboy perustui Toyota Liteace -pakettiautoon, jonka peruja mm. auton moottorivaihtoehdot olivat. Alkuun tarjolla oli 51 kilowatin (70 hevosvoimaa) 1,5-litrainen bensiinimoottori ja 2,0-litrainen diesel 54 kilowatin (73 hevosvoimaa) teholla. Aluksi ainoa vaihteistovaihtoehto oli viisivaihteinen manuaali. Keväällä 1991 tarjolle tuli myös automaattivaihteistoja, jolloin bensiinimoottorin yhteyteen oli mahdollista valita kolmevaihteinen ja dieselmoottorin yhteyteen neljävaihteinen automaattivaihteisto. Deliboy oli läpikuljettava pakettiauto, eli siinä ei ollut väliseinää ohjaamon ja tavaratilan välillä. Istuimia autossa oli tavallisesti kaksi, joista niin sanottu apukuljettajan istuin oli taitettavaa mallia. Tarjolla oli toki myös versio, jossa auton tavaratilassa oli sivuikkunat ja vielä kolmaskin istuin, mutta niin ikään taitettava sellainen. Toyta Deliboysta ei tullut koskaan suurta kaupallista menestystä. Auto kompastui pieneen kokoonsa, sillä siinä oli vain kolme ja kooltaan melko pientä ovea, jotka haittasivat auton käytännöllisyyttä. Myös moottorivaihtoehtoja pidettiin alitehoisina autoon, joten Toyota päätti lisätä valikoimaan vielä lokakuussa 1994 2,2-litraisen ja 66 kilowatin (90 hevosvoimaa) turbodieselmoottorin. Edes turbodieselin ilmaantuminen ei kuitenkaan kannatellut Deliboyta, vaan Toyota lopetti auton tuotannon ilman seuraajaa lokakuussa 1995, vain reilun kuuden tuotantovuoden jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus: Toyota Deliboy Vaikka auto oli suunniteltu lähinnä autovalmistajan kotimarkkinoita ajatellen, on Suomeen päätynyt ainakin yksi kappale Toyota Deliboy -pakettiautoja. Kyseinen yksilö on myynnissä Vantaalla. Tämä Deliboy on vuosimallia 1990 ja siinä on 1,5-litrainen bensiinimoottori sekä viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Kaikki Deliboyt olivat takavetoisia, eikä tämä yksilö tee siinä poikkeusta. Auton varusteisiin kuuluvat kahdet renkaat ja ilmastointi, joista jälkimmäinen on iso juttu näin kesän kynnyksellä. Pakettiauton mittariin on ehtinyt kertyä myynti-ilmoituksen mukaan 192 000 kilometriä. Autosta löytyy jonkin verran vuosien varrella ilmaantuneita kolhuja ja arpia, mutta myyjän mukaan ne tuovat vain luonnetta hienolle autolle. Myös kuljettajan penkki on saanut kokea hieman kovia jakelutoimitusten aikana. Apukuljettajan puolelta, eli tässä tapauksessa auton vasemmalta puolelta löytyy monista muista pakettiautoista poiketen liukuovi. Tämä yksilö on varustettu tavaratilan ylimääräisillä ikkunoilla ja lisäistuimella, joten tarvittaessa autoon voi ottaa yhden ylimääräisen matkustajan – tosin myynti-ilmoituksen mukaan auton on kyllä vain kahdelle rekisteröity. Autoon on suoritettu maahantulotarkastus ja -huolto, sekä rekisteröintikatsastus. Ostaja saa Toyota Deliboy -pakettiautoon heti kaupan jälkeen rekisterikilvet, jonka jälkeen auto on valmis uusiin seikkailuihin. Ajoneuvon hintalappuun on kirjoitettu 9890 euroa, ja auto on ALV-vähennyskelpoinen. Myyjä maalailee myynti-ilmoituksessa auton mahdollisuuksia vaikkapa jonkun yrityksen promoautoksi. Mikäli sydämesi sykkii vähän eksoottisemmalle japanilaiselle kalustolle, muista myös aiemmat Käytetyt erikoisuutemme: Toyota Alphard, Daihatsu Materia, Subaru Legacy by STI, Mitsubishi Lancer Evolution IX Wagon, Honda Beat, Subaru Exiga, Toyota Crown Estate ja Subaru Legacy Spec B tuned by STi Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT – Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?