27.2.2023

Käytetyt erikoisuudet: aikakone 1980-luvulle Toyota Hiacen muodossa

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Toyota Hiace oli vuosikymmenien ajan myyntimenestys pakettiautoluokassa, vaikka Euro 5 -päästörajoitukset koituivatkin sen kohtaloksi.

Moottorin Käytettyjen erikoisuuksien juttusarja sukeltaa tänään komeiden merkkipaalujen maailmaan, sillä kuluvana vuonna tulee kuluneeksi 50 vuotta Toyota Hiacen saapumisesta Suomeen. Laatu ja luotettavuus nosti Toyota Hiacen vuosikymmenien ajaksi yhdeksi myydyimmästä pakettiautoista Suomessa.

Hiacen menestystarina ei päätynyt aivan tuoreeltaan meille Suomeen asti, vaan malli syntyi Japanissa jo vuonna 1967. Tuonti Suomeen alkoi kuitenkin kuusi vuotta myöhemmin, kun Korpivaara Oy aloitti Hiacen tuonnin maahan vuonna 1973.

Lue myös: Autoilun aikakone: sattumuksia Toyota-maahantuonnissa

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Jo ensimmäisen sukupolven Toyota Hiace nousi mukavaan suosioon Suomessa. Hiacen myyntivaltit perustuivat pitkälti käytännöllisyyden eri muotoihin. Pakettiauton tuli olla helposti kuormattava, tavaratiloiltaan suuri, suorituskykyinen raskaillakin kuormilla ja ketterä ajettava. Kirsikkana kakun päällä auton hankintahinta oli monien ulottuvilla, joten näistä aineksista oli helppo ponnistaa myyntimenestykseen.

Täysin ongelmaton Hiace ei kuitenkaan ollut, sillä matkustusmukavuudessa oli paljon parantamisen varaa. Tavaratilan maksimointi oli tehty osittain ohjaamon kustannuksella, eli kuljettajan tilat jäivät ahtaiksi. Tunnelmaa ohjaamossa eivät myöskään parantaneet huonot istuimet sekä istuinten alla sijainnut moottori, joka toi myös meluhaittaa matkantekoon.

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Aluksi kaikki Hiacet luottivat pelkkiin bensiinimoottoreihin, mutta vuonna 1977 julkaistun toisen sukupolven Toyota Hiacen aikakaudella mallistoon tuli tarjolle myös dieselmoottori. Dieselin tulo oli odotettu muutos, sillä bensiinimoottoristen Hiace-pakettiautojen polttoainetaloudellisuus oli kehno.

Vuonna 1982 esitelty Toyota Hiacen kolmas sukupolvi toi mallistoon myöhemmin myös nelivetoversion. Viimeistään kolmas sukupolvi nosti Hiacen pakettiautojen ykköseksi Suomessa, mistä seurasi Toyotan käyttämä mainoslause ”Toyotalla Suomi kuljettaa”, joka jäi hyvin elämään. Suurin osa myydyistä pakettiautoista oli dieselkäyttöisiä, jonka ansiosta Hiace sai maineen kestävänä, luotettavana ja pienikulutteisena autona.

Vuonna 1995 Toyota Hiace uudistui viimeistä kertaa. Paremman kolariturvallisuuden saamiseksi moottorin sijainti vaihtui istuinten alta keulalle, mikä sai autolle aiempaa pidemmän keulan. Hiacen menestys jatkui kuitenkin totuttuun tapaan aina vuoteen 2012 asti.

Hiace-malliston kohtaloksi koitui uusi Euro 5 -päästöluokitus, joka astui voimaan vuoden 2012 alusta. Toyotalla ei ollut intressejä lähteä tekemään autolle tarvittavia muutoksia, joten sen myynti lakkasi koko Euroopassa. Hiacen seuraajaksi tuli hieman myöhemmin PSA:n kanssa yhteistyönä tehty Toyota Proace.

Vaikka Toyota Hiacen taival päättyikin Euroopassa jo reilut kymmenen vuotta sitten, Japanissa Hiace porskuttaa yhä näkyvästi – monet vieläpä sillä legendaarisemmalla töpökeulalla varustettuna mallina.

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Toyota Hiace DIESEL

Tämän viikon käytetty erikoisuus löytyy Porista, jossa kaupan olisi toisen sukupolven Toyota Hiace. Auton vuosimalli 1983 on siinäkin mielessä mielenkiintoinen, että toisen sukupolven Hiacen tuotanto loppui marraskuussa 1982, joten kyseessä on arvatenkin sukupolvensa viimeisiä yksilöitä.

Kyseinen Hiace on säilynyt näiden 40 vuoden läpi erinomaisesti, eli vierineet vuodet eivät näy autossa ainakaan kuvien perusteella. Myynti-ilmoituksen mukaan kori on kunnostettu ja maalattu, sekä Hiacen historia on varsin hyvin tiedossa. Auto on alkuperäinen Suomi-auto, jolla on ollut vain kolme omistajaa. Auton mukana tulee alkuperäinen huoltokirja ja erilaisia dokumentteja.

Hiace on läpäissyt myös museoajoneuvotarkastuksen, mikä on pakettiautolle melko harvinainen asia. Pakettiautojen vähäisyys museorekisteröintitilastoissa perustunee siihen, että autoista moni päätyy raskaaseen ja raadolliseen työhön, jossa ne yksinkertaisesti ajetaan loppuun. Lisäksi vähänkin paremmin säilyneet yksilöt päätyvät monesti Suomesta ulkomaille. Kestosuosikki Afrikan lisäksi menneen vuoden aikana monet pakettiautot ovat päätyneet kenttäambulansseiksi Ukrainaan.

Istuimia Hiacessa on kolmelle. Ovia autossa on peräti viisi, sillä ohjaamon ovien lisäksi autosta löytyy liukuovet molemmilta puolilta sekä ylöspäin aukeava yksiosainen takaluukku. Varustelistaa myynti-ilmoituksessa ei ole kerrottu, mutta ainakin vetokoukku vilahtaa vilahtaa ilmoituksen kuvissa.

Käytetyt erikoisuudet Toyota Hiace

Tämän Hiacen käyttövoima ei jää takana ajavalle epäselväksi, sillä takalasista löytyy varsin näkyvän kokoinen ja värinen Toyota DIESEL Hi-ace -tarra. Pakettiauto on varustettu 2.2-litraisella dieselmoottorilla ja manuaalivaihteistolla. Auton vetotapa on vähemmän yllättävästi takaveto. Mittarilukema on myynti-ilmoituksen mukaan 186 000 kilometriä.

Museorekisteröidyn diesel-Hiacen omistajaksi pääsemiseksi ostajan tulisi kaivaa kuvetta lompakosta 10 900 euron edestä.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Lisää aiheesta

Luetuimmat