16.3.2020

Käytetyt erikoisuudet – Daihatsu Materia

Daihatsu Materia - Tori.fi

Daihatsu Materia tarjoaa monellakin tapaa kolme autoa yhdessä kuutiossa. Harva moderni tila-auto on näin mielenkiintoinen.

Daihatsu Materia, eli Subaru Dex, eli Toyota bB on lähinnä Japanin markkinoille suunnattu pieni tila-auto. Jos tämä aloitus hämmensi eivätkä automallit kuulosta tutulta, niin ei ihmekään. Aloitetaan tarina uudelleen sieltä mistä sen olisi pitänyt alkaa.

Daihatsu Materia takaviisto - Tori.fi
Daihatsu Materia on läheistä sukua malleille Subaru Dex ja Toyota bB.

Vuonna 2000 Toyota julkaisi kotimarkkinoilleen pienen, alle 4 metriä pitkän, tila-auton nimellä Toyota bB, joka pohjautui Toyota Vitzin kanssa samalle perusrakenteelle. Tuo Vitz lienee lukijoille tuttu Euroopan myyntinimellä Toyota Yaris, joka oli Suomen kannalta hyvä nimimuutos kaskujen välttämiseksi. Hyvin laatikkomainen bB oli suunnattu parikymppisille miehille, mutta löysi suosiota myös naisten keskuudessa.

Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2005, oli aika uuden sukupolven. Matkassa oli vahva yhteistyön leima ja toisen sukupolven Toyota bB valmistettiin Daihatsun tehtaassa. Ei siis liene yllättävää, että hyvin saman oloista autoa sai ostaa myös nimellä Daihatsu Coo Japanissa ja Daihatsu Materia muualla maailmassa. Itse asiassa markkinoilla oli kolmaskin vaihtoehto nimellä Subaru Dex.

Näitä autoja oli myynnissä pääasiassa kahdella nelisylinterisellä vapaasti hengittävällä bensiinimoottorilla, joista pienempi oli 1,3-litrainen ja suurempi 1,5-litrainen. Huipputeho oli moottorista riippuen jommallakummalla puolella 100 hevosvoiman lukemaa. Daihatsu Materia, kuten sen lähisukulaiset, oli lähtökohtaisesti etuvetoinen, mutta saatavilla myös nelivetoisena.

Daihatsu Materia sivu - Tori.fi
Viikon Käytetty erikoisuus on 181 000 kilometriä ajettu Daihatsu Materia 1.3.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Daihatsu Materia 1.3

Viikon Käytetty erikoisuus on vuosimallin 2007 Daihatsu Materia 1.3 etuvetoisena ja manuaalivaihteisena. Tässä yksilössä ratti sijaitsee auton vasemmalla puolella meille tuttuun tapaan, joten Japanista tätä tuskin on tuotu. Kyseisen Materian mittarilukemaksi on ilmoitettu 181 000 kilometriä.

Omituisen laatikkomaisen ulkokuoren katkaisee hellyttävästi hymyilevä kromivirnistys sekä auton etu- että takapäässä. Tämän kyseisen Daihatsu Materia -yksilön tummanliila metallihohtopinta nostaa auton arvokkuuden aivan toiselle tasolle taittumalla valoisassa rusehtavan liilasta aina hämärän lähes pikimustaan. Kullanhohtoiset BBS:n valikoimaa jäljittelevät 885-tarvikevanteet näyttävät nätiltä neliön alla.

Rehellisyyden nimissä sisätilat ovat huomattavasti ulkokuorta konservatiivisemmat, mutta tämä saattaa toisaalta olla monen käyttäjän mieleen. On sisällä kuitenkin tavallisuudesta poikkeava auton keskilinjalle sijoitettu mittaristo. Muuten tummanpuhuva sisäverhoilu on verrattain tavanomainen, mutta toisaalta lienee myös varsin ajaton. Varusteisiin lukeutuu lähinnä manuaalinen ilmastointi.

Moottorina on vapaasti hengittävä nelisylinterinen K3-VE, jonka litratilavuus on 1297 kuutiosenttimetriä. Tehoa on tarjolla lähinnä arkiajoon riittävät 68 kilowattia eli noin 90 hevosvoimaa ja vääntöhuippu on 123 newtonmetrin kohdalla. Tällä kertaa kyseessä ei ole auto, joka ostettaisiin sen moottorin takia – vaan ehkä enemmänkin siitä huolimatta.

Daihatsu Materia voi tarjota harrasteauton, perheauton ja näyttelyauton yhdessä paketissa. Sen lisäksi kyseessä on monella tapaa lähes Daihatsu, Subaru ja Toyota. Yllättävän harva pystyy samaan.

Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi

Luetuimmat