28.10.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Toyota Crown Estate Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Crown Estate on JDM-erikoisuus ja tämä Athlete V on varustettu valtavan virityspotentiaalin omaavalla kuusisylinterisellä turboahdetulla 1JZ-GTE -moottorilla. Toyota Crown Estate on edustusautoluokan farmariharvinaisuus, jota on tarjottu vaihtoehtona vain osaan Crownin monista sukupolvista. Ensimmäinen Toyota Crown -sukupolvi esiteltiin jo vuonna 1958 ja sama nimi on yhä edelleen käytössä auton, viime vuonna esitellyssä, viidennessätoista sukupolvessa. Käytetty erikoisuus edustaa yhdettätoista sukupolvea, jota valmistettiin välillä 1999-2007. Toyota Crownin yhdestoista sukupolvi oli saatavilla neliovisen mallin lisäksi myös farmarikorilla. Nimi oli tässä tapauksessa Toyota Crown Estate. Suomessa se on JDM-erikoisuus, jossa kirjainlyhenne (Japanese Domestic Market) tarkoittaa Japanin sisäisille markkinoille tarkoitettua automallia. Tämä ei kylläkään täysin pidä paikkansa, sillä tätäkin Crownia myytiin esimerkiksi Indonesiaan. Crownia on muutenkin myyty muille markkinoille, esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan vuosina 1958-1973 ja aikanaan myös Suomeen, mutta vienti väheni merkittävästi 80-luvun paikkeilla. Yhdestoista sukupolvi tunnetaan tunnuksella S170. Hieman sekavasti sitä tarjottiin neliovisenakin kahtena eri mallina (Royal ja Athlete), mutta suurempi ja pidempi Majesta oli samasta pohjasta huolimatta eri malli. Farmarimalli Estate julkaistiin S170-sukupolvesta vielä vuoden 1999 aikana ja sen tuotanto jatkui itse asiassa aina vuoteen 2007 asti. Tämä siitäkin huolimatta, että neliovinen malli korvattiin uudella jo vuonna 2003. Tämän sukupolven Crownia liikutti aina kuusisylinterinen rivimoottori, mutta tilavuus oli asiakkaan valittavissa. Lisäksi oli turbovaihtoehto, jota juttumme auto edustaa. Moottori oli aina kuusisylinterinen rivimoottori autoluokan velvoittamaa sivistyneisyyttä korostamaan. Asiakas sai valita 2,0-, 2,5- ja 3,0-litraisen moottorin väliltä. Aiemmin mainittu Royal oli itse asiassa tarjolla myös 3,0-litraisella 2JZ-FSE-moottorilla kevythybridinä ja muihin Crownin edistyksellisiin piirteisiin kuului sähköisesti ohjattu ilmajousitus. Nurmijärvellä myynnissä oleva Toyota Crown Estate on tarkenteeltaan Athlete V. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytetty erikoisuus – Toyota Crown Estate Tämä Toyota Crown Estate on myynnissä Nurmijärvellä. Tarkemmin ilmaistuna kyseessä on yhdennentoista sukupolven S170 Athlete V, joka tarkoittaa 2,5-litraista turboahdettua 1JZ-GTE -moottoria. Athlete V oli saatavina sekä sedanina että farmarina, mutta tämä korimalli tekee tästä ehkä vieläkin mielenkiintoisemman. Suomeen rekisteröidyn, hiljattain Japanista tuodun, yksilön mittarilukemaksi on merkitty 134 000 kilometriä. Kyseessä on vuoden 2003 malli, joten se on nauttinut uutena Athleten vuonna 2001 saamista päivityksistä joihin kuuluivat led-takavalot ja verkkotyylinen keulamaski. Auto on rekisteröity Suomeen ja katsastettu tuoreeltaan elokuussa 2019, joten ajoaikaa on tiedossa. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 134 000 kilometriä. Moottorina on muuttuvalla venttiilinajoituksella (VVT-i) varustettu kuusisylinterinen turboahdettu 1JZ-GTE. Ilahduttavasti, ja varsin harvinaisesti, tämä muuttuvalla venttiilinajoituksella (VVT-i) varustettu 1JZ-GTE on täysin alkuperäisessä kunnossa. Kuusisylinterinen 2,5-litrainen turboahdettu moottori on tunnettu virityspotentiaalistaan, joten harva on säilynyt alkuperäiskunnossa. Vakioasussa tehdas lupaa teholukemaksi 280 hevosvoimaa, joka sekin liikuttaa yli 15-vuotiasta perhevankkuria keskimääräistä ripeämmin automaattivaihteiston siirtäessä voimaa takapyörille. Valkoinen puikula omaa hyvin vähän ylimääräisiä muotoja, joka saattaa kääntyä sen eduksi pitkässä juoksussa. Auton alla rullaavat näyttävät kaksiosaiset 18-tuumaiset BBS-kevytmetallivanteet. Jousituksen virkaa hoitaa Tein-coilover-sarja, jossa on myynti-ilmoituksen mukaan pitkät pehmeät jouset. Myös auton aiemman alustan saa mukaan. Sisätiloissa tervehtii tumma nahka ja jalopuu. Ratti sijaitsee ymmärrettävästi auton oikealla puolella. Toimivan automaatti-ilmastoinnin lisäksi varusteluun kuuluu sähkösäätöiset istuimet sekä edessä että takana. Auto on huollettu viimeksi elokuussa 2019 kattaen nesteiden lisäksi muun muassa jokusen tukivarren puslan. Auto on muutenkin tuotu Japanista hiljattain huhtikuussa 2019 ja myyjä lupailee sen olevan kauniissa kunnossa takanurkan kolhua lukuun ottamatta. Hintapyynti on jutun kirjoitushetkellä 9 250 euroa. Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 – ”kaunis mutta voimaton” 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku