21.8.2019 Ajoneuvot Kesä kaasulla: Seat Arona 1.0 TGI kulutusmittauksissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Testasimme, miten paljon Kesä kaasulla -juttusarjamme Seat Arona 1.0 TGI vie polttoainetta normitetuilla ajolenkeillämme – niin kaasulla kuin bensiinilläkin. Kun puhutaan kaasukäyttöisestä autosta, mielenkiintoisin osa-alue on eittämättä polttoaineen kulutus. Niinpä myös juttusarjamme Seat Arona vietiin samoille kulutuslenkeille, joita käytämme Moottorin autovertailuissa.Kulutusmittaus on kaikkiaan yksi hedelmällisimmistä testausmenetelmistä. Ajolenkit, niin maantiellä kuin kaupungissakin, ovat jokaisella autolla tismalleen samat reitteineen ja keskinopeuksineen. Saatu data on siis hyvin luotettavaa, ja myös tavallista autoilijaa kiinnostavaa – se kun kohdistuu suoraan käyttäjän kukkaroon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasulla normien mukaanAloitimme siitä tärkeimmästä eli kaasun kulutuksesta, ja ennen tien päälle lähtemistä oli hyödyllistä tarkastaa valmistajan ilmoittamat arvot.Seat ilmoittaa Arona 1.0 TGI:n NEDC-normin mukaiseksi kaasunkulutukseksi maantieajossa 3,1 kg/100 km ja kaupunkiajossa 4,4 kg/100 km. Käyttämämme vakioidut kulutuslenkit eivät tietenkään ole aivan samoja kuin normimittauksissa, mutta kulutusten erot tulevat niissä silti hyvin esiin.Mittausten suorittamisen jälkeen oli tulosten purkamisen vuoro. Maantielenkillämme (keskinopeus 79 km/h) kulutukseksi muodostui 4,1 kg/100 km ja kaupungissa (keskinopeus 30 km/h) 5,3 kg/100 km, eli suhteet eri ajo-olosuhteiden välillä säilyivät kutakuinkin samoina kuin valmistajan ilmoittamassa normissakin.Myös bensiininkulutus linjassaJa vaikka tällaisella autolla ajetaan pääsääntöisesti kaasulla, Aronassa on myös yhdeksän litran bensiinisäiliö eräänlaisena varatankkina, joka turvaa matkanteon kaasusäiliön tyhjentymisen jälkeenkin.Mittasimme siis myös bensiinin kulutuksen. Ajolenkeillä kävi ilmi, että kulutus nousee kummallakin polttoaineella prosentuaalisesti saman verran maantieltä kaupunkiin siirryttäessä. Ensin mainitulla lenkillä Arona vei polttonestettä 5,6 litran edestä sataa kilometriä kohden, ja jälkimmäisellä kulutus asettui lukemaan 7,2 l/100 km.Mittaukset tukivat aiempia havaitojamme siitä, että Arona kulkee kaasulla yleensä kolmensadan kilometrin verran, minkä jälkeen bensiiniä on vielä reilun sadan kilometrin ajoon. Kesä kaasulla -juttusarjan loppuraportissa, joka on vuorossa alkusyksystä, käymme yksityiskohtaisemmin läpi näiden litramäärien takana piileviä ajokustannuksia.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Moottorin arkisto Tekninen avustus: Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen/Test Finland Oy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko ajan, kun ohjaustehostinta ja katalysaattoria haluttiin mainostaa autojen ulkopinnoilla? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa