17.3.2019 Ajoneuvot Kesärengasuutuus Hankook Ventus S1 evo 3 tähtää sportimpaan suorituskykyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankookin Ventus-perheen uusi kesärengas ottaa askeleen suorituskykyisempään suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Pikainen koeajo ei todistanut valmistajaa ainakaan vääräksi. Korealainen Hankook on viime vuosina panostanut voimakkaasti erityisesti autovalmistajien kanssa toteutettaviin mallikohtaisiin ensiasennusrenkaisiin. Rengasvalmistajan omien laatu- ja ominaisuuskriteereiden lisäksi peliin tulevat autovalmistajien lukuisat toiveet heidän automalleilleen räätälöidyistä renkaista.Renkaan riittävän suorituskyvyn, hiljaisuuden, kestävyyden ja edullisuuden lisäksi peliin tulevat myös muut vaatimukset, sillä autonvalmistajat eivät kaipaa minkäänlaisia yllätyksiä yksittäisen automallin valmistusmäärän kohotessa kymmeniintuhansiin. Uuden WLTP-mittaussyklin aikakaudella myös vierintävastus ja renkaan aerodynaamisuus ovat merkittäviä valintakriteereitä ensiasennusrenkailla, sillä jokainen säästetty hiilidioksidigramma näkyy hintalapussa välittömästi.Luonnollisesti rengasvalmistaja ei ole erityisen halukas tinkimään uuden mallin mistään ominaisuuksista suhteessa edeltäneeseen rengasversioon. Osa-alueiden kehittäminen tai vähintäänkin niiden ylläpito asettaa kuitenkin haasteita muun muassa rakenne- ja materiaalivalinnoissa, joihin kohdistuu ristipainetta vielä kiristyvistä ympäristönäkökulmista. Renkaiden raaka-aineiden ympäristönäkökulmia huomioidaan jo uusien rengasmallien suunnittelussa. Lähivuosikymmenten tavoitteena siintääkin yhdessä uusien tuotantomenetelmien kanssa ympäristöneutraali autonrengas.Nyt esittelyssä oli Eurooppaan saapuva Hankook Ventus S1 evo 3 (evo³), jota valmistaja tituleeraa UHP-luokan suorituskykyiseksi arkirenkaaksi ja merkittäväksi kehitysaskeleeksi evo 2 (evo²) -malliin nähden. Ventus-perhettä laajentavan Evo³:n kaltainen arkimallia suorituskykyisempi rengas on valmistajalleen myös merkittävä käyntikortti näkyvyyden suhteen. Hankook on panostanut voimakkaasti myös kilpa-autoiluun juuri Ventus-tuotenimellä, sitoakseen motorsportin ja arkirenkaat tiukasti toisiinsa. Useiden kilpasarjojen (DTM, 24h GT, Formula European Masters) pyörittämisen lisäksi valmistaja on mukana kisaamassa jopa Formula 1:n uudeksi rengasmerkiksi kausille 2020–2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystyöllä kokonaisvaltaisemminAiemmin Hankookin Ventus-tuoteperheen peruskivenä on ollut S1 evo², joka on löytänyt tiensä muun muassa Audin RS4 ja RS5 sekä BMW 6-sarjan Gran Turismon ensiasennusrenkaaksi. Luonteeltaan rengas on tyypillinen arkirengas, jonka ominaisuudet ovat olleet tasapainossa, mutta erityisempää sporttikulmaa evo²:sta ei löytynyt. Nyt esitelty Ventus S1 evo³ vie kehitystyötä edeltäjänsä jäljistä askeleen suorituskykyisempään suuntaan.Hankook Ventus S1 evo³:n kohdalla korealaisvalmistaja on panostanut renkaan seoksessa käytettäviin luontaisiin resiineihin, jotta paremman huippupidon lisäksi pito-ominaisuudet säilyisivät aiempaa laajemmalla lämpöalueella. Rengasseoksen sekoitustekniikkaan liittyvät kehitysaskeleet puolestaan näkyvät valmistajan mukaan kehityksenä niin märällä tapahtuvissa jarrutuksissa kuin vierintävastuksessa. Vierintävastusta on viilattu vielä 2,5% myös renkaan sivun seosvalinnalla.Seosvalinnat eivät kuitenkaan yksin riitä. Hankook on jäykistänyt renkaan runkoa vähentääkseen merkittävästi renkaan suurten nopeuksien (300 km/h+) elämistä ja lämmöntuottoa. Lämmöntuoton minimointia varten Hankook on kehittänyt samalla renkaan seoksen täyteaineita ja pyrkinyt karsimaan renkaan massaa.Jäykemmän rungon ansiosta sivuttaispito on parantunut valmistajan ilmoituksen mukaan noin 5%. Samasta syystä renkaan kuviointiin on lisätty niin sanottuja “hyperrakoja” ja märkäpidosta huolehditaan neliuraisella peruskuviolla.Vuoristotien vapaus Kalvosulkeiset eivät kuitenkaan yksin kerro renkaan ominaisuuksista, varsinkaan suorituskykyä ja ajettavuutta korostettaessa. Hankookin testijärjestelyssä rengasta kokeiltiin niin kuivalla kuin märällä testiradalla eri tilanteissa, renkaan käyttäytyessä rauhallisesti ja odotetun suorituskykyisesti.Varsinaiseksi koeajoksi oli järjestetty suljettu tieosuus slovenialaista vuoristotietä, jonka yhteydessä evo² ja evo³ -renkaiden eroja pystyi arvioimaan epäsuorasti vertaillen. Paikalle järjestetty autokalusto kertoi valmistajan luotosta renkaaseen ja käsitykseen potentiaalisista asennuskohteista. Hankook on syystäkin ylpeä ollessaan yhteistyössä lähes kaikkien saksalaisvalmistajien kanssa.Vuoristotiellä Porsche 718 Boxster käyttäytyi Ventus S1 evo³:lla rengastettuna odotetun riemastuttavasti. Suoran vertailukohteen puuttuessa erinomaisissa olosuhteissa renkaan luonteesta on vaikea sanoa tarkemmin, mutta ainakin tällä kertaa evo³ oli selvästi edeltäjäänsä terävämpi ajettava, eikä rengas tuntunut olevan vieraalla maalla keskimoottorisen urheiluautonkaan alla.Hankook Ventus S1 evo³ tulee markkinoille kevään 2019 aikana yhteensä 72 rengasversiona 17–22 tuuman kokoluokissa ja 50–25 profiileilla, leveyksien vaihdellessa 205 millimetristä aina 315 milliin saakka. Renkaasta nähdään myös katumaastureille suunnattu SUV-versio sovitetulla runkorakenteella.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Lentokoneet Airbus voitti Air Indian turman vakavasti varjostaman Pariisin ilmailunäyttelyn tilauskilpailun murskalukemin 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin