17.3.2019 Ajoneuvot Kesärengasuutuus Hankook Ventus S1 evo 3 tähtää sportimpaan suorituskykyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankookin Ventus-perheen uusi kesärengas ottaa askeleen suorituskykyisempään suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Pikainen koeajo ei todistanut valmistajaa ainakaan vääräksi. Korealainen Hankook on viime vuosina panostanut voimakkaasti erityisesti autovalmistajien kanssa toteutettaviin mallikohtaisiin ensiasennusrenkaisiin. Rengasvalmistajan omien laatu- ja ominaisuuskriteereiden lisäksi peliin tulevat autovalmistajien lukuisat toiveet heidän automalleilleen räätälöidyistä renkaista.Renkaan riittävän suorituskyvyn, hiljaisuuden, kestävyyden ja edullisuuden lisäksi peliin tulevat myös muut vaatimukset, sillä autonvalmistajat eivät kaipaa minkäänlaisia yllätyksiä yksittäisen automallin valmistusmäärän kohotessa kymmeniintuhansiin. Uuden WLTP-mittaussyklin aikakaudella myös vierintävastus ja renkaan aerodynaamisuus ovat merkittäviä valintakriteereitä ensiasennusrenkailla, sillä jokainen säästetty hiilidioksidigramma näkyy hintalapussa välittömästi.Luonnollisesti rengasvalmistaja ei ole erityisen halukas tinkimään uuden mallin mistään ominaisuuksista suhteessa edeltäneeseen rengasversioon. Osa-alueiden kehittäminen tai vähintäänkin niiden ylläpito asettaa kuitenkin haasteita muun muassa rakenne- ja materiaalivalinnoissa, joihin kohdistuu ristipainetta vielä kiristyvistä ympäristönäkökulmista. Renkaiden raaka-aineiden ympäristönäkökulmia huomioidaan jo uusien rengasmallien suunnittelussa. Lähivuosikymmenten tavoitteena siintääkin yhdessä uusien tuotantomenetelmien kanssa ympäristöneutraali autonrengas.Nyt esittelyssä oli Eurooppaan saapuva Hankook Ventus S1 evo 3 (evo³), jota valmistaja tituleeraa UHP-luokan suorituskykyiseksi arkirenkaaksi ja merkittäväksi kehitysaskeleeksi evo 2 (evo²) -malliin nähden. Ventus-perhettä laajentavan Evo³:n kaltainen arkimallia suorituskykyisempi rengas on valmistajalleen myös merkittävä käyntikortti näkyvyyden suhteen. Hankook on panostanut voimakkaasti myös kilpa-autoiluun juuri Ventus-tuotenimellä, sitoakseen motorsportin ja arkirenkaat tiukasti toisiinsa. Useiden kilpasarjojen (DTM, 24h GT, Formula European Masters) pyörittämisen lisäksi valmistaja on mukana kisaamassa jopa Formula 1:n uudeksi rengasmerkiksi kausille 2020–2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystyöllä kokonaisvaltaisemminAiemmin Hankookin Ventus-tuoteperheen peruskivenä on ollut S1 evo², joka on löytänyt tiensä muun muassa Audin RS4 ja RS5 sekä BMW 6-sarjan Gran Turismon ensiasennusrenkaaksi. Luonteeltaan rengas on tyypillinen arkirengas, jonka ominaisuudet ovat olleet tasapainossa, mutta erityisempää sporttikulmaa evo²:sta ei löytynyt. Nyt esitelty Ventus S1 evo³ vie kehitystyötä edeltäjänsä jäljistä askeleen suorituskykyisempään suuntaan.Hankook Ventus S1 evo³:n kohdalla korealaisvalmistaja on panostanut renkaan seoksessa käytettäviin luontaisiin resiineihin, jotta paremman huippupidon lisäksi pito-ominaisuudet säilyisivät aiempaa laajemmalla lämpöalueella. Rengasseoksen sekoitustekniikkaan liittyvät kehitysaskeleet puolestaan näkyvät valmistajan mukaan kehityksenä niin märällä tapahtuvissa jarrutuksissa kuin vierintävastuksessa. Vierintävastusta on viilattu vielä 2,5% myös renkaan sivun seosvalinnalla.Seosvalinnat eivät kuitenkaan yksin riitä. Hankook on jäykistänyt renkaan runkoa vähentääkseen merkittävästi renkaan suurten nopeuksien (300 km/h+) elämistä ja lämmöntuottoa. Lämmöntuoton minimointia varten Hankook on kehittänyt samalla renkaan seoksen täyteaineita ja pyrkinyt karsimaan renkaan massaa.Jäykemmän rungon ansiosta sivuttaispito on parantunut valmistajan ilmoituksen mukaan noin 5%. Samasta syystä renkaan kuviointiin on lisätty niin sanottuja “hyperrakoja” ja märkäpidosta huolehditaan neliuraisella peruskuviolla.Vuoristotien vapaus Kalvosulkeiset eivät kuitenkaan yksin kerro renkaan ominaisuuksista, varsinkaan suorituskykyä ja ajettavuutta korostettaessa. Hankookin testijärjestelyssä rengasta kokeiltiin niin kuivalla kuin märällä testiradalla eri tilanteissa, renkaan käyttäytyessä rauhallisesti ja odotetun suorituskykyisesti.Varsinaiseksi koeajoksi oli järjestetty suljettu tieosuus slovenialaista vuoristotietä, jonka yhteydessä evo² ja evo³ -renkaiden eroja pystyi arvioimaan epäsuorasti vertaillen. Paikalle järjestetty autokalusto kertoi valmistajan luotosta renkaaseen ja käsitykseen potentiaalisista asennuskohteista. Hankook on syystäkin ylpeä ollessaan yhteistyössä lähes kaikkien saksalaisvalmistajien kanssa.Vuoristotiellä Porsche 718 Boxster käyttäytyi Ventus S1 evo³:lla rengastettuna odotetun riemastuttavasti. Suoran vertailukohteen puuttuessa erinomaisissa olosuhteissa renkaan luonteesta on vaikea sanoa tarkemmin, mutta ainakin tällä kertaa evo³ oli selvästi edeltäjäänsä terävämpi ajettava, eikä rengas tuntunut olevan vieraalla maalla keskimoottorisen urheiluautonkaan alla.Hankook Ventus S1 evo³ tulee markkinoille kevään 2019 aikana yhteensä 72 rengasversiona 17–22 tuuman kokoluokissa ja 50–25 profiileilla, leveyksien vaihdellessa 205 millimetristä aina 315 milliin saakka. Renkaasta nähdään myös katumaastureille suunnattu SUV-versio sovitetulla runkorakenteella.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti