17.3.2019 Ajoneuvot Kesärengasuutuus Hankook Ventus S1 evo 3 tähtää sportimpaan suorituskykyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankookin Ventus-perheen uusi kesärengas ottaa askeleen suorituskykyisempään suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Pikainen koeajo ei todistanut valmistajaa ainakaan vääräksi. Korealainen Hankook on viime vuosina panostanut voimakkaasti erityisesti autovalmistajien kanssa toteutettaviin mallikohtaisiin ensiasennusrenkaisiin. Rengasvalmistajan omien laatu- ja ominaisuuskriteereiden lisäksi peliin tulevat autovalmistajien lukuisat toiveet heidän automalleilleen räätälöidyistä renkaista. Renkaan riittävän suorituskyvyn, hiljaisuuden, kestävyyden ja edullisuuden lisäksi peliin tulevat myös muut vaatimukset, sillä autonvalmistajat eivät kaipaa minkäänlaisia yllätyksiä yksittäisen automallin valmistusmäärän kohotessa kymmeniintuhansiin. Uuden WLTP-mittaussyklin aikakaudella myös vierintävastus ja renkaan aerodynaamisuus ovat merkittäviä valintakriteereitä ensiasennusrenkailla, sillä jokainen säästetty hiilidioksidigramma näkyy hintalapussa välittömästi. Luonnollisesti rengasvalmistaja ei ole erityisen halukas tinkimään uuden mallin mistään ominaisuuksista suhteessa edeltäneeseen rengasversioon. Osa-alueiden kehittäminen tai vähintäänkin niiden ylläpito asettaa kuitenkin haasteita muun muassa rakenne- ja materiaalivalinnoissa, joihin kohdistuu ristipainetta vielä kiristyvistä ympäristönäkökulmista. Renkaiden raaka-aineiden ympäristönäkökulmia huomioidaan jo uusien rengasmallien suunnittelussa. Lähivuosikymmenten tavoitteena siintääkin yhdessä uusien tuotantomenetelmien kanssa ympäristöneutraali autonrengas. Nyt esittelyssä oli Eurooppaan saapuva Hankook Ventus S1 evo 3 (evo³), jota valmistaja tituleeraa UHP-luokan suorituskykyiseksi arkirenkaaksi ja merkittäväksi kehitysaskeleeksi evo 2 (evo²) -malliin nähden. Ventus-perhettä laajentavan Evo³:n kaltainen arkimallia suorituskykyisempi rengas on valmistajalleen myös merkittävä käyntikortti näkyvyyden suhteen. Hankook on panostanut voimakkaasti myös kilpa-autoiluun juuri Ventus-tuotenimellä, sitoakseen motorsportin ja arkirenkaat tiukasti toisiinsa. Useiden kilpasarjojen (DTM, 24h GT, Formula European Masters) pyörittämisen lisäksi valmistaja on mukana kisaamassa jopa Formula 1:n uudeksi rengasmerkiksi kausille 2020–2023. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kehitystyöllä kokonaisvaltaisemmin Aiemmin Hankookin Ventus-tuoteperheen peruskivenä on ollut S1 evo², joka on löytänyt tiensä muun muassa Audin RS4 ja RS5 sekä BMW 6-sarjan Gran Turismon ensiasennusrenkaaksi. Luonteeltaan rengas on tyypillinen arkirengas, jonka ominaisuudet ovat olleet tasapainossa, mutta erityisempää sporttikulmaa evo²:sta ei löytynyt. Nyt esitelty Ventus S1 evo³ vie kehitystyötä edeltäjänsä jäljistä askeleen suorituskykyisempään suuntaan. Hankook Ventus S1 evo³:n kohdalla korealaisvalmistaja on panostanut renkaan seoksessa käytettäviin luontaisiin resiineihin, jotta paremman huippupidon lisäksi pito-ominaisuudet säilyisivät aiempaa laajemmalla lämpöalueella. Rengasseoksen sekoitustekniikkaan liittyvät kehitysaskeleet puolestaan näkyvät valmistajan mukaan kehityksenä niin märällä tapahtuvissa jarrutuksissa kuin vierintävastuksessa. Vierintävastusta on viilattu vielä 2,5% myös renkaan sivun seosvalinnalla. Seosvalinnat eivät kuitenkaan yksin riitä. Hankook on jäykistänyt renkaan runkoa vähentääkseen merkittävästi renkaan suurten nopeuksien (300 km/h+) elämistä ja lämmöntuottoa. Lämmöntuoton minimointia varten Hankook on kehittänyt samalla renkaan seoksen täyteaineita ja pyrkinyt karsimaan renkaan massaa. Jäykemmän rungon ansiosta sivuttaispito on parantunut valmistajan ilmoituksen mukaan noin 5%. Samasta syystä renkaan kuviointiin on lisätty niin sanottuja “hyperrakoja” ja märkäpidosta huolehditaan neliuraisella peruskuviolla. Vuoristotien vapaus Kalvosulkeiset eivät kuitenkaan yksin kerro renkaan ominaisuuksista, varsinkaan suorituskykyä ja ajettavuutta korostettaessa. Hankookin testijärjestelyssä rengasta kokeiltiin niin kuivalla kuin märällä testiradalla eri tilanteissa, renkaan käyttäytyessä rauhallisesti ja odotetun suorituskykyisesti. Varsinaiseksi koeajoksi oli järjestetty suljettu tieosuus slovenialaista vuoristotietä, jonka yhteydessä evo² ja evo³ -renkaiden eroja pystyi arvioimaan epäsuorasti vertaillen. Paikalle järjestetty autokalusto kertoi valmistajan luotosta renkaaseen ja käsitykseen potentiaalisista asennuskohteista. Hankook on syystäkin ylpeä ollessaan yhteistyössä lähes kaikkien saksalaisvalmistajien kanssa. Vuoristotiellä Porsche 718 Boxster käyttäytyi Ventus S1 evo³:lla rengastettuna odotetun riemastuttavasti. Suoran vertailukohteen puuttuessa erinomaisissa olosuhteissa renkaan luonteesta on vaikea sanoa tarkemmin, mutta ainakin tällä kertaa evo³ oli selvästi edeltäjäänsä terävämpi ajettava, eikä rengas tuntunut olevan vieraalla maalla keskimoottorisen urheiluautonkaan alla. Hankook Ventus S1 evo³ tulee markkinoille kevään 2019 aikana yhteensä 72 rengasversiona 17–22 tuuman kokoluokissa ja 50–25 profiileilla, leveyksien vaihdellessa 205 millimetristä aina 315 milliin saakka. Renkaasta nähdään myös katumaastureille suunnattu SUV-versio sovitetulla runkorakenteella. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe