17.3.2019 Ajoneuvot Kesärengasuutuus Hankook Ventus S1 evo 3 tähtää sportimpaan suorituskykyyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hankookin Ventus-perheen uusi kesärengas ottaa askeleen suorituskykyisempään suuntaan edeltäjäänsä verrattuna. Pikainen koeajo ei todistanut valmistajaa ainakaan vääräksi. Korealainen Hankook on viime vuosina panostanut voimakkaasti erityisesti autovalmistajien kanssa toteutettaviin mallikohtaisiin ensiasennusrenkaisiin. Rengasvalmistajan omien laatu- ja ominaisuuskriteereiden lisäksi peliin tulevat autovalmistajien lukuisat toiveet heidän automalleilleen räätälöidyistä renkaista.Renkaan riittävän suorituskyvyn, hiljaisuuden, kestävyyden ja edullisuuden lisäksi peliin tulevat myös muut vaatimukset, sillä autonvalmistajat eivät kaipaa minkäänlaisia yllätyksiä yksittäisen automallin valmistusmäärän kohotessa kymmeniintuhansiin. Uuden WLTP-mittaussyklin aikakaudella myös vierintävastus ja renkaan aerodynaamisuus ovat merkittäviä valintakriteereitä ensiasennusrenkailla, sillä jokainen säästetty hiilidioksidigramma näkyy hintalapussa välittömästi.Luonnollisesti rengasvalmistaja ei ole erityisen halukas tinkimään uuden mallin mistään ominaisuuksista suhteessa edeltäneeseen rengasversioon. Osa-alueiden kehittäminen tai vähintäänkin niiden ylläpito asettaa kuitenkin haasteita muun muassa rakenne- ja materiaalivalinnoissa, joihin kohdistuu ristipainetta vielä kiristyvistä ympäristönäkökulmista. Renkaiden raaka-aineiden ympäristönäkökulmia huomioidaan jo uusien rengasmallien suunnittelussa. Lähivuosikymmenten tavoitteena siintääkin yhdessä uusien tuotantomenetelmien kanssa ympäristöneutraali autonrengas.Nyt esittelyssä oli Eurooppaan saapuva Hankook Ventus S1 evo 3 (evo³), jota valmistaja tituleeraa UHP-luokan suorituskykyiseksi arkirenkaaksi ja merkittäväksi kehitysaskeleeksi evo 2 (evo²) -malliin nähden. Ventus-perhettä laajentavan Evo³:n kaltainen arkimallia suorituskykyisempi rengas on valmistajalleen myös merkittävä käyntikortti näkyvyyden suhteen. Hankook on panostanut voimakkaasti myös kilpa-autoiluun juuri Ventus-tuotenimellä, sitoakseen motorsportin ja arkirenkaat tiukasti toisiinsa. Useiden kilpasarjojen (DTM, 24h GT, Formula European Masters) pyörittämisen lisäksi valmistaja on mukana kisaamassa jopa Formula 1:n uudeksi rengasmerkiksi kausille 2020–2023.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKehitystyöllä kokonaisvaltaisemminAiemmin Hankookin Ventus-tuoteperheen peruskivenä on ollut S1 evo², joka on löytänyt tiensä muun muassa Audin RS4 ja RS5 sekä BMW 6-sarjan Gran Turismon ensiasennusrenkaaksi. Luonteeltaan rengas on tyypillinen arkirengas, jonka ominaisuudet ovat olleet tasapainossa, mutta erityisempää sporttikulmaa evo²:sta ei löytynyt. Nyt esitelty Ventus S1 evo³ vie kehitystyötä edeltäjänsä jäljistä askeleen suorituskykyisempään suuntaan.Hankook Ventus S1 evo³:n kohdalla korealaisvalmistaja on panostanut renkaan seoksessa käytettäviin luontaisiin resiineihin, jotta paremman huippupidon lisäksi pito-ominaisuudet säilyisivät aiempaa laajemmalla lämpöalueella. Rengasseoksen sekoitustekniikkaan liittyvät kehitysaskeleet puolestaan näkyvät valmistajan mukaan kehityksenä niin märällä tapahtuvissa jarrutuksissa kuin vierintävastuksessa. Vierintävastusta on viilattu vielä 2,5% myös renkaan sivun seosvalinnalla.Seosvalinnat eivät kuitenkaan yksin riitä. Hankook on jäykistänyt renkaan runkoa vähentääkseen merkittävästi renkaan suurten nopeuksien (300 km/h+) elämistä ja lämmöntuottoa. Lämmöntuoton minimointia varten Hankook on kehittänyt samalla renkaan seoksen täyteaineita ja pyrkinyt karsimaan renkaan massaa.Jäykemmän rungon ansiosta sivuttaispito on parantunut valmistajan ilmoituksen mukaan noin 5%. Samasta syystä renkaan kuviointiin on lisätty niin sanottuja “hyperrakoja” ja märkäpidosta huolehditaan neliuraisella peruskuviolla.Vuoristotien vapaus Kalvosulkeiset eivät kuitenkaan yksin kerro renkaan ominaisuuksista, varsinkaan suorituskykyä ja ajettavuutta korostettaessa. Hankookin testijärjestelyssä rengasta kokeiltiin niin kuivalla kuin märällä testiradalla eri tilanteissa, renkaan käyttäytyessä rauhallisesti ja odotetun suorituskykyisesti.Varsinaiseksi koeajoksi oli järjestetty suljettu tieosuus slovenialaista vuoristotietä, jonka yhteydessä evo² ja evo³ -renkaiden eroja pystyi arvioimaan epäsuorasti vertaillen. Paikalle järjestetty autokalusto kertoi valmistajan luotosta renkaaseen ja käsitykseen potentiaalisista asennuskohteista. Hankook on syystäkin ylpeä ollessaan yhteistyössä lähes kaikkien saksalaisvalmistajien kanssa.Vuoristotiellä Porsche 718 Boxster käyttäytyi Ventus S1 evo³:lla rengastettuna odotetun riemastuttavasti. Suoran vertailukohteen puuttuessa erinomaisissa olosuhteissa renkaan luonteesta on vaikea sanoa tarkemmin, mutta ainakin tällä kertaa evo³ oli selvästi edeltäjäänsä terävämpi ajettava, eikä rengas tuntunut olevan vieraalla maalla keskimoottorisen urheiluautonkaan alla.Hankook Ventus S1 evo³ tulee markkinoille kevään 2019 aikana yhteensä 72 rengasversiona 17–22 tuuman kokoluokissa ja 50–25 profiileilla, leveyksien vaihdellessa 205 millimetristä aina 315 milliin saakka. Renkaasta nähdään myös katumaastureille suunnattu SUV-versio sovitetulla runkorakenteella.Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Aake Kinnunen ja Hankook Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Klassikko Syväsukellus alkulähteille: Porsche 911 SWB ja Porschen “kakkosalbumi” 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa