29.5.2022 Ajoneuvot Keskustelu ajoavustimista Euro NCAP:issa käy kuumana – joulukuusi vai suojelusenkeli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuuksia ehkäisevät avustimet vai turvallisuus törmäystilanteessa, kumpi on tärkeämpää? Euro NCAP ja ainakin yksi autoalan johtaja ovat eri raiteilla tulevasta. Autojen turvallisuutta kehittämään perustettu Euro NCAP -järjestö perustettiin 1996 kirittämään autovalmistajia erityisesti törmäysturvallisuuden kehittämisessä. Sittemmin arvosteluasteikkoa ja -kriteerejä on muutettu lähes kymmenkunta kertaa, sillä parantunut turvallisuus on nostanut odotettua perustasoa. Ajonvakautusjärjestelmät alettiin huomioida 2011 ja sen jälkeen erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien rooli on kasvanut voimakkaasti.Uusimpien Euro NCAP -tuloksien yhteydessä pääsihteeri Michiel van Ratingen kommentoi tilannetta. – Kokonaisuutena näemme hyviä pisteitä törmäysturvallisuuden saralla ja ne ovat vakuuttavia. Mutta onnettomuuksien välttäminen on yhtä tärkeää ja on mittaamattoman paljon parempaa olla olematta törmäyksessä. Joten pidämme painopisteen kaikilla turvallisuuden aloilla tulevina vuosina ja joidenkin valmistajien täytyy parantaa tasoaan, jos he eivät aio jäädä kilpailijoiden jälkeen.Noin viikkoa aiemmin Renault-ryhmän pääjohtaja Luca de Meo oli kiinnittänyt huomiota Euro NCAP:in painotuksiin. Renault Zoe sai alkuvuodesta nolla tähteä uusintakokeessa useasti kiristyneistä luokituksista johtuen ja ryhmän edullinen merkki Dacia on toistuvasti otsikoissa sen suhteen, että merkki ei koe kalliiden ajoavustimien asentamista mielekkäänä asiakkaidensa kannalta.– Meidän täytyy pitää silmällä sitä, mitkä todella tuovat ratkaisuja oikean elämän tapauksiin ilman, että autot ovat joulukuusia täynnä teknologiaa, joka on täysin hyödytöntä, De Meo kommentoi.– Olemme saapumassa rajalle, jossa alihankkijat tyrkyttävät omia ideoitaan sen sijaan, että mietitään asiakkaiden etua.– Totta kai kunnioitan Euro NCAP:ia. Olemme pelanneet peliä vuosikymmenet. Olimme ensimmäisinä viidessä tähdessä Lagunalla. He ovat auttaneet meitä keskittymään ongelmaan, mutta jatkossa meidän täytyy keskustella mikä on oikea lähestymistapa ja mitkä asiat aidosti vaikuttava. Joskus näen asioita, jotka ovat logiikan vastaisia, De Meo jatkoi.– Haluan maalaisjärkeä, ehkä näiden aikojen harvinaisinta hyödykettä. Jos he ehdottaisivat järjestelmää, jolla rattijuopot eivät voisi käynnistää autoa, asentaisin sen huomenna. Jos he haluaisivat käyttää autonomista järjestelmää rajoittamaan ajonopeudet rajoituksiin, olisin samaa mieltä. Katsotaan ongelmia ratkaisujen kautta: nopeus, tarkkaavaisuus, ajokunto, De Meo linjasi.Lähteet: Euro NCAP, Autocar Kuvituskuva: AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.1.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit jäivät peräti 30 prosenttia pitkän ajan keskiarvoa alhaisemmaksi: ”Pahin kuitenkin ohi” 2.1.2025 Ajoneuvot Frauscher x Porsche 850 Fantom on paras keino nauttia Porsche Macan Turbosta vetten päällä 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Ajoneuvot Hämmästyttävä joukko automalleja, jotka ovat ensi kertaa museorekisteröitävissä vuodesta 2025 alkaen 30.12.2024 Ajoneuvot Muskeliauton uusi aikakausi Dodge Charger Daytona saapuu vuoden sisällä Eurooppaan, tiedetään kertoa 29.12.2024 Uutinen Suomen sähköautokanta vastatuulessa – kasvu lepää käytettyjen tuontiautojen varassa 29.12.2024 Ajoneuvot Voittaako tämä tuulilasi vihdoin talven? – Genesis testaa 48-volttista, metalloitua lämmitettävää tuulilasia 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 2.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Leon Sportstourer VZ eHybrid – kuuma espanjalainen talvikelissä 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta