8.12.2021

Yhden tähden Dacia Spring ja tähdetön Renault Zoe: Euro NCAP tuloksissa jyrkkää jakautumista

Dacia Spring Euro NCAP

Euro NCAP -törmäystestissä käytiin tällä kertaa läpi peräti 11 uutuusmallia. Mallisuoritusten sijaan puheenaiheista vastasi Renault-ryhmän sähköautokaksikko.

Euro NCAP:in vuoden viimeisessä törmäystestiryhmässä käytiin läpi 11 uutuusmallia, joista yhdeksän keräsi neljä tähteä tai enemmän. Keskustelu kääntyykin Renault Zoen uuteen testitulokseen sekä Dacia Springin vaatimattomaan suoritukseen.

– Renault oli joskus synonyymi turvallisuudelle. Laguna oli ensimmäinen auto, joka sai viisi tähteä vuonna 2001. Mutta Zoen ja Dacia Springin tulokset ovat pettymys ja osoittavat, että turvallisuudesta on tullut sivullinen uhri ryhmän siirtyessä sähköautoihin, kommentoi Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Volkswagen Caddy Euro NCAP
Eräs uusimmista kehitysaskelista on matkustajat sivutörmäystilanteessa lokeroiva keskiturvatyyny. Kuvassa Volkswagen Caddyn mallisuoritus: varsinkaan päät eivät osu toisiinsa.

Muille valmistajille järjestöltä irtoaa tunnustusta.

– Bravo näille valmistajille siitä, että he antavat kuluttajille sitä turvallisuuden tasoa, mitä heiltä nykyisin odotetaan. Nämä tulokset todistavat jälleen kerran, että turvallisuudessa on ainoastaan kyse hyvästä insinöörityöstä eikä niinkään käyttövoimasta tai suoranaisesta hinnasta, van Ratingen jatkaa.

Lisäksi mallistotestejä täydennettiin Audi A6 TFSI E:n (viisi tähteä 2018) ja Range Rover Evoque PHEV:in (viisi tähteä 2019). Mazda 2 Hybrid jakaa Toyota Yariksen viisi tähteä vuodelta 2020, Mercedes-Benz EQB jakaa testituloksen polttomoottorimalli GLB:n kanssa (viisi tähteä 2019) ja Nissan Townstar jakaa testituloksen Renault Kangoon kanssa (neljä tähteä 2021).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

BMW iX – 5 tähteä

BMW:n lippulaivasähköauto iX suoriutui Euro NCAP -testeistä odotetusti. Aikuismatkustajien suojasta iso baijerilainen sai 91% ja lasten suojasta 87%. BMW iX:n ainoa heikkous tuloksissa kohdistui lisäonnettomuuksia ehkäisevään jarrutusjärjestelmään, joka ei täyttänyt testiorganisaation kriteerejä. Kevyen liikenteen kannalta iX arvosteltiin 73% arvoiseksi, sillä konepellin etureuna osoittautui turhan kovaksi jalankulkijan lantion kannalta. Ajoavustimet arvotettiin 81% arvoiseksi eikä niiden toiminnassa ollut merkittäviä puutteita.

BMW iX Euro NCAP
Euro NCAP kommentoi myös ajoneuvojen käytöstä vastapuolen kannalta. BMW iX luokiteltiin melko aggressiiviseksi törmäyskumppaniksi.

Dacia Spring – 1 tähti

Eurooppaan Dacia Springinä saapuva kompakti sähköauto sai kyseenalaisen kunnian olla toinen testijoukon alle neljän tähden autoista. Yhden tähden Dacia Spring sai aikuisten suojasta 49%. Joulunpunaisena hehkuvat testitulokset kertovat, että etutörmäyksessä ongelmana ovat kuljettajan rintakehä, lantio ja jalkaterät sekä takamatkustajan pää. Sivutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja on välttävä, mutta sivuretkahdussuoja on huonoa, eikä autoon saa myöskään keskiturvatyynyä etuistuinten väliin. Takatörmäyksessä takapenkkiläisten niskoihin kohdistuu merkittävä retkahdusvoima. Dacia Springin eCall-hätäpuhelujärjestelmä täyttää Euro NCAP:in vaatimukset osittain eikä autossa ole lisäonnettomuuksia ehkäisevää jarrutusjärjestelmää. Pisteistä rankaistiin myös, koska Springin ovia on vaikea avata onnettomuuden jälkeen.

Lapsimatkustajien kohdalla Dacia Spring sai 56% pisteistä. Etutörmäyksessä lasten niskat sekä kuusivuotiaan pää saivat huonosti suojaa. ISOFIX-kiinnikkeiden merkinnät eivät ole selvästi havaittavissa ja i-Size-kiinnikkeitä autossa ei ole ollenkaan.

Dacia Spring Euro NCAP

Kevyen liikenteen suojasta Dacia Spring sai 39%. Keulan keskikohta ja tuulilasin reunat tarjoavat huono suojan törmäystilanteessa. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä ei reagoi kevyeeseen liikenteeseen lainkaan.

Ajoavustimista Dacia Spring sai 32% pisteistä. Autossa ei ole vireystilavahtia tai kaistavahtia, ja AEB-järjestelmän toiminnassa on parannettavaa.

– Vain muutama kuukausi sitten Dacia kertoi, että he keskittyvät aina parantamaan autossa olevien turvallisuutta, ja  että heidän autonsa kehittyvät jatkuvasti turvallisemmiksi. Tämä ei selvästikään pidä paikkaansa: nämä autot eivät tarjoa mitään merkittävää aktiivista turvallisuutta vakiona, mutta lisäksi niiden matkustajille antama suoja on heikompaa, kuin yhdessäkään autossa vuosiin. On kyynistä tarjota kuluttajalle edullista vihreää autoa, jos se tulee korkeamman loukkaantumisriskin kustannuksella. Muut autot, kuten äsken hiljattain Green NCAP:issa viisi tähteä saanut Fiat 500e näyttävät, että turvallisuutta ei tarvitse uhrata ympäristöystävällisyyden takia, kommentoi Euro NCAP:in pääsihteeri Michiel van Ratingen.

Uusi Fiat 500 – 4 tähteä

Euroopassa Fiat 500e -nimellä tunnettu upouusi sähköpainos tyyli-ikonista ei aiheuttanut pettymystä. Aikuisten suoja arvioitiin pisteytyksellä 76% ja lasten suoja 80% arvoiseksi. Suurimmat moitteet kohdistuivat kuljettajan polvisuojaan, rintakehäsuojaan aikuisten etutörmäyksessä ja sivutörmäyksessä korokeistuimella olevan lapsen kohdalla sekä huonoon suojaan sivutörmäyksen aiheuttamaa retkahdusta vastaan. ISOFIX CRS -istuinten kohdalla täytyy noudattaa tarkkaavaisuutta kuljettajan puolen takaistuimen kohdalla, sillä testatuista istuimista toinen ei mahtunut asentumaan oikein.

Uusi Fiat 500 Fiat 500e sähköauto Euro NCAP

Kevyen liikenteen osalta tulos on 67%, sillä tuulilasin reunat ja ajovalot tarjosivat huonon suojan. Ajoavustimista Fiat 500 sai 67% pisteistä, sillä AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi useissa tilanteissa verkkaisesti toisiin ajoneuvoihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Genesis G70 – 5 tähteä

Korealaisen premiumbrändin G70-farmari sai testeistä tasaisen vahvan tulosrivin. Aikuisten osalta suoja arvioitiin 89% ja lasten osalta 87% arvoiseksi. Takaistuimen suoja niskan retkahtamiselta jätti parantamisen varaa. Kevyen liikenteen osalta G70 sai 76% pisteistä. Merkittävimmät huomautukset koskivat tuulilasin reunoja sekä puskurin "pistemäistä" tulosta. Ajoavustimista Genesis G70 sai 88% pisteistä eikä järjestelmien toiminnasta löytynyt huomautettavaa.

Genesis G70 Euro NCAP

Genesis GV70 – 5 tähteä

Genesiksen toisena automallina Euro NCAP -erässä on katumaasturi GV70. Aikuisten ja lasten suojan osalta auto pärjäsi identtisesti G70 kanssa (89% ja 87%). Pikkuveljen tavoin myös GV70:n takaistuinten niskasuoja keräsi merkittävimmän huomautuksen. Kevyen liikenteen osalta tulos jäi 64%:iin, sillä konepellin etureuna ja tuulilasin reunat tarjoavat huonosti suojaa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän reagointi pyöräilijöihin voisi olla terävämpää. Ajoavustimista GV70 sai 87% pisteistä, eikä järjestelmien toiminnassa ollut huomautettavaa.

Genesis GV70 Euro NCAP

Mercedes-EQ EQS – 5 tähteä

Mercedes-Benzin edustussähköauto EQS suoriutui monelta osin upeasti Euro NCAP:n testeistä. Aikuismatkustajien suojasta EQS sai peräti 96% pisteistä ja lastenkin kohdalla auto ylsi 91%:iin. Tuloksissa ei ole merkittävää huomautettavaa.

Kevyen liikenteen suojasta EQS sai 76% arvostelun, sillä ajovalojen ja tuulilasin sivujen tarjoama suoja jätti toivomisen varaa. Ajovustimet arvosteltiin pisteytyksellä 80%, eikä järjestelmien toiminnassa ollut merkittävää huomautettavaa.

Mercedes-EQ EQS Mercedes-Benz EQS sähköauto Euro NCAP

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

MG Marvel R – 4 tähteä

Brittimerkin ja supersankarielokuvan yhdistelmältä kuulostava sähköauto MG Marvel R sai pääosin tasavahvan tuloksen törmäystesteistä. Aikuisten suojaksi arvioitiin 80% ja lasten suojaksi 75%. Kuljettajan rintakehän suoja on kovilla niin etu- kuin sivutörmäyksessä, takamatkustajien niskatuki ei tarjoa riittävää retkahdussuojaa eikä Marvel R:n etuistuinten välissä oleva turvatyyny estänyt matkustajien päitä osumasta yhteen. Lapsimatkustajien kohdalla kymmenvuotiaan testinuken niska on kovilla ja vyötettävien lastenistuinten kohdalla suositellaan välttämään etuistuinta tai takapenkin keskipaikkaa.

MG Marvel R Euro NCAP

Kevyen liikenteen suojasta Marvel R sai vain 55%, sillä konepellin etureuna ja tuulilasin sivureunat tarjosivat vain vähän suojaa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi vaihtelevasti kevyen liikenteen kanssa. Ajoavustimista MG Marvel R sai 80% pisteistä, sillä AEB-hätäjarrutusjärjestelmä voisi reagoida jälleen terävämmin.

Nissan Qashqai – 5 tähteä

Uusi Nissan Qashqai on monelta osin Euro NCAP -eränsä mallioppilaita. Aikuisten ja lasten suojasta auto sai 91% pisteistä, eikä autoon kohdistunut merkittäviä huomautuksia. Kiitosta Qashqai sai etumatkustajan turvatyynyn automatiikasta, joka havaitsee luotettavasti lastenistuimen asentamisen. Kevyen liikenteen osalta Qashqain tulos on 70%, sillä tuulilasin reunojen, ajovalojen ja etumaskin keskiosan tarjoama suoja voisi olla parempaa, ja vain peruutuskameralla varustetut autot saavat AEB-hätäjarrutustoiminnon myös peruutettaessa. Ajoavustimissa Nissan loistaa, sillä Qashqai keräsi peräti 95% tarjolla olevista pisteistä, eikä järjestelmien toiminnassa ollut huomautettavaa.

Nissan Qashqai Euro NCAP

Renault Zoe – 0 tähteä

Renaultin sähköauto Zoe sai viime vuonna pienen kasvopesun, joka ei tosin vaikuttanut positiivisesti vuonna 2012 saapuneen automallin turvallisuuteen. Faceliftin yhteydessä Renault vaihtoi päätä ja rintakehää suojanneen sivuturvatyynyn vain rintakehää suojaavaan malliin, heikentäen auton turvallisuutta samalla, kun Euro NCAP:in arvostelukriteerit ovat kiristyneet ja painottavat voimakkaasti aktiivista turvallisuutta ja ajoavustimia.

Nolla tähteä näyttää osa-aluepisteinä seuraavalta. Aikuisten turvallisuudesta Zoe sai 43%. Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja oli heikko, takamatkustajan yläruumiin suoja välttävää, ja matkustajan vasen polvi sai kojelautarakenteiden takia huonon suojan. Sivutörmäyksessä kuljettajan pää sai huonon suojan ja istuimen tarjoama sivuretkahdussuoja oli huonoa, eikä keskiturvatyynyä ole saatavilla. Peräänajossa etuistuinten tarjoama niskatuki oli välttävää, takaistuinten huonoa. Zoe hävisi pisteitä myös eCall-järjestelmästä ja lisäonnettomuuksia välttävän jarrujärjestelmän puuttumisesta.

Lasten suojasta Renaultin sähköauto sai 52%. Etutörmäyksessä kymmenvuotiaan yläruumis sai välttävän suojan. Sivutörmäyksessä kymmenvuotiaan pää sai puolestaan huonon suojan. ISOFIX-istuimia etuistuimelle kiinnitettäessä ongelmaksi muodostiui istuinvalmistajan ja Renaultin tarjoama ristiriitainen tieto, joten asennus tulkittiin epäonnistuneeksi.

Renault Zoe Euro NCAP

Kevyen liikenteen suojasta Renault Zoe sai 41%. Tuulilasin sivureunojen lisäksi konepellin etureuna tarjosi huonosti suojaa törmäystilanteessa. Zoeen on saatavilla kevyen liikenteen huomioiva AEB-hätäjarrutusjärjestelmä, mutta koska kyseessä on lisävaruste, sitä ei huomioitu pisteytyksessä.

Ajoavustimissa aika on ajanut Zoen yli, sillä auto sai vain 14% pisteistä. Turvavyömuistuttimesta huolimatta vireystilavalvontaa ei ole, kaista-avustin on lisävaruste ja siten jätetty huomiotta, ja myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä on lisävaruste ja jätetty huomiotta.

– Euro NCAP:in testit korostavat merkittäviä eroja, jotka syntyvät kun tuotannossa pysyvää ajoneuvoa päätetään olla päivittämättä turvavarusteiden osalta. Erityisen hälyyttävää on valmistajan suorittama turvatyynyjen huonontaminen samalla, kun autoon suoritettiin muiden osa-alueiden facelift. Tässä testierässä näemme esimerkkejä sähköautoista samanlaisissa hintaluokissa, mutta merkittävästi erilaisilla turvallisuustasoilla, kommentoi ruotsalaisen Trafikverketin ajoneuvoturvallisuuden neuvonantaja Rikard Fredriksson.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Škoda Fabia – 5 tähteä

Tšekkivalmistajan uusi kompaktiluokan Fabia saavutti Euro NCAP -testeissä tasapainoiset tulokset. Aikuisten osalta pisteitä kertyi 85% ja lasten osalta 81%. Fabian merkittävimmät huomautukset koskivat sivuretkahdussuojaa ja sitä, ettei etumatkustajien väliin saa keskiturvatyynyä. Lasten osalta pään tuenta etu- ja sivutörmäyskokeissa voisi olla parempaa. Kevyen liikenteen suojan osalta Fabia sai arvosanan 70%, sillä tuulilasin reunat tarjoavat huonosti suojaa, ja AEB-hätäjarrutusjärjestelmä voisi reagoida kevyeeseen liikenteeseen terävämmin. Ajoavustimista Škoda Fabia sai 71%, sillä testattu auto ei ollut varustettu nopeusrajoitusten tunnistusjärjestelmällä ja AEB-järjestelmä voisi reagoida terävämmin joissain tapauksissa.

Škoda Fabia Euro NCAP

Volkswagen Caddy – 5 tähteä

Uusi Volkswagen Caddy saavutti aikuisten kokeista 84% ja lasten kokeista 82% pistesaaliin. Sivutörmäyksissä kuljettajan rintakehä on kovilla ja istuinten tarjoama suoja sivuttaista retkahtamista vastaan on välttävää. Lasten kohdalla huomautukset koskivat erilaisten lastenistuinten asentamista kolmannelle istuinriville, mikä on haastavaa joidenkin istuinten kanssa.

Kevyen liikenteen osalta Caddy arvosteltiin 69% pisteytyksellä. Tuulilasin sivureunat ja ajovalojen sisäreunat tarjoavat huonosti suojaa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä voisi reagoida terävämmin. Ajoavustimista Caddy sai 79%, eikä autossa olevien järjestelmien toiminnassa ollut huomautettavaa.

Volkswagen Caddy Euro NCAP

Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat