25.8.2021

Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi on lapsiperheen limusiini

Kuva Jari Saarentaus
Volkswagen Caddy Max

Volkswagen Caddy Maxi eli perusmallin venytetty versio kelpaa moneen menoon. Hyvää: ajettavuus, kätevät liukuovet. Huonoa: keskirivin pitkittäissäädön puute.

Uudistuneessa Volkswagen Caddy -mallistossa riittää vaihtoehtoja: Caddy California-matkailumallin ohella myydään Caddy Cargo-pakettiautoa sekä kahta eripituista tilaversiota.

Volkswagen Caddy Max

Keväällä koeajamaamme lyhyempään Caddyyn verrattuna Caddy Maxin kori on 353 mm ja akseliväli 215 mm pidempi. Samalla tulee mahdollisuus kolmeen istuinriviin.

Volkswagen Caddy Max

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pieniä tilavirheitä

Tilakonsepti on toteutettu pääosin hyvin, mutta myös erinäisiä kauneusvirheitä Caddy Maxista löytyy. Väljyyttä matkustamossa on etenkin yläsuunnassa, mutta keskirivin pitkittäissäätö puuttuu, joten polvitilat venyvät korkeintaan Golf-luokan tilatasoon. Kolmas rivi ei sovi täysikasvuisille, mutta lapsille kulku on helppoa suuresta oviaukosta, ja liukuovet toimivat kevyesti.

Volkswagen Caddy Max

Muuntelemalla tästäkin Caddysta syntyy pakettiauto, sillä kahdessa osassa taittuvan keskirivin palaset voi irrottaa, tosin etenkin isomman osan kantaminen kysyy lihaksia. Myös kuudes ja seitsemäs istuin ovat poistettavissa, mutta taitettuina ne syövät osan kontin korkeudesta.

Volkswagen Caddy Max

Valtava takaluukku on vaikeakäyttöinen etenkin lyhyemmälle käyttäjälle, ja avautuminen vaatii runsaasti tilaa auton taakse. Suosittelemmekin ruksimaan lisävarustelistalta joko sähköisesti liikkuvan luukun tai sitten pakettiautoversiosta tutut takapariovet.

Volkswagen Caddy Max

Digihäikäisyjä

1,5-litrainen bensakone kuljettaa tila-autoa riittävästi, mutta kaksoiskytkinautomaatti esitti taajamassa ajoittain nykimistä ja viivyttelyä. Ajettavuus on erinomaisella tolalla niin alustan kuin ohjauksenkin osalta, ja kantavuuden mukanaan tuoman lievän nypytyksen hyväksyy – vaikka järeämmissä pakettiautoissa on viime vuosina todettu pehmeämpiäkin toteutuksia.

Volkswagen Caddy Max

Viimeistään moottoritiellä myös melutaso muistuttaa hyötyajoneuvotaustasta. Varsin kevytrakenteinen hattuhylly ja koeajoauton panoraamakatto, jossa ei ole minkäänlaista verhoa, eivät ainakaan vähennä suuren sisätilan aiheuttamaa kaikua. Verhon puute aiheuttaa myös ylimääräistä häikäisyä auringon suuntaan ajettaessa.

Volkswagen Caddy Max

Caddyn kojelauta on edeltäjään nähden ultramoderni, mutta muiden konsernin autojen tapaan ajoittain hankala käyttää. Perinnettä edustavat suuret, pakettiautomaiset peilit ja istuma-asentokin on korkea, joten näkyvyys on joka suuntaan loistava. Se kutistaa liki viisimetrisen Maxin ulkomittoja – vain taka-akselin oikominen kulmauksissa pitää pitkäakselivälisessä autossa ottaa huomioon.

Volkswagen Caddy Max

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Volkswagen Caddy Maxi Life Business 1.5 TSI 84 kW DSG

Hinta alkaen

38 656 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

48 296 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 498 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

84 kW (114 hv), 4500–6000 r/min

Vääntö

220 Nm (1750–3000 r/min)

Vääntö

220 Nm (1750–3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,4 s

Huippunopeus

181 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 6,9 (yhd.)

CO2-päästöt

157 g/km

Mitat

pituus 4954 mm, leveys 1855 mm, korkeus 1836 mm, akseliväli 2970 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1400 / 750 kg

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat