11.9.2021 Ajoneuvot Dacia keskittyy oleelliseen jatkossakin – tavoitteena välttää hyödyttömiä varusteita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Dacia kertoi Joggerin esittelyn yhteydessä Münchenin autonäyttelyssä, että se koittaa välttää ominaisuuksia, joita se ei usko asiakkaidensa haluavan tai käyttävän. Romanialaismerkki Dacia on rakentanut itselleen upean maineen Renault-ryhmän järkijäsenenä. Edullisen hinnan vastineeksi autoissa saa hyvän vastineen rahalle, sillä merkki keskittyy tarjoamaan tarpeellisen ja oleellisen, mutta ei turhuuksia. Dacian tuotepäällikkö Andrea Guineaa Münchenin autonäyttelyssä jututtanut Autocar-lehti kysyi tulevaisuuden varustelusta uuden Jogger-tilafarkun esittelyn yhteydessä. Guinea kertoi, että tyypillinen Dacia-asiakas ei halua käyttää autoon suuria summia. – He saattavat arvostaa auton suunnittelua, mutta he eivät maksa ylihintaa, Guinea kiteytti. – He [asiakkaat] eivät ota ominaisuuksia, jotka eivät ole käteviä. Merkkimme strategia on keskittyä olennaiseen olematta tylsiä, haluamme tarjota tarpeelliset toiminnot siistillä tavalla. Tästä syystä uusi Jogger saapuu markkinoille ensin perinteisenä polttomoottorimallina, täyshybridiversion seuratessa arviolta 2023. Dacia-lataushybridistä ei ole vielä suunnitelmia, sillä Guinean mukaan merkin sisällä arvioidaan, että asiakkaat eivät ole valmiita maksamaan eikä tekniikka ole kustannustehokasta. Jogger ei tule myöskään tarjolle nelivetomallina, vaikka auton maavara ja seikkailumuovit viittaavat maastohenkisyyteen. Dacian logiikkana on, että maastoajoa ja seitsenpaikaisuutta kaipaavat asiaksryhmät ovat enimmäkseen eriävät, joten Duster ja Jogger palvelevat eri ryhmiä Bigsterin saapumiseen saakka. Dacia Bigster esiteltiin konseptina, mutta tuotantoversio nähtäneen lähivuosina. Guinea kommentoi Dacian suhtautuvan samalla tavalla turvavarusteisiin. Uuden polven Dacia Sandero sai Euro NCAP -törmäystestiohjelmassa yleisarvosanaksi vain kaksi tähteä. Testausohjelma moitti muun muassa auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmän rajoittunutta toiminnallisuutta. Pääsihteeri van Ratingen kommentoi tuolloin, että kahden tähden testitulos kertoo kunnianhimottomuudesta. – Dacialla me emme jahtaa Euro NCAP -tähtiä, se ei ole meidän filosofiamme. Olemme erittäin sitoutuneita parantamaan matkustajiemme turvallisuutta, meidän automme ovat turvallisempia joka kerta, Guinea perusteli. – Viiden tähden Euro NCAP -luokitus merkitsee paljon elektroniikkaa ja tutkia ja kameroita autossa. Ne ovat asioita, joita asiakkaamme eivät kaipaa eivätkä he ole valmiita niitä käyttämään. Viiden tähden autot ovat niin monimutkaisia, että joskus ihmiset eivät tiedä miten laitteita ja toiminnallisuuksia käytetään, joten olemme luottavaisia ja tyytyväisiä siihen, mitä meillä on, Guinea kiteytti. Merkin haasteena on tulevaisuudessa pitää kiinni merkin edullisesta maineesta samalla, kun se tasapainoilee eri sektorien kiristyvien määräysten keskellä. Renault-ryhmän teknologiasta on kuitenkin iso apu. – Pystymme pysymään mukana teknisessä kehityksessä, mutta pidämme aina ison osan huomiosta hinnassa. Me tasapainoilemme aina siinä, mitä ominaisuuksia valitsemme autoihimme. Meillä ei ole mitään monimutkaisia tai hyödyttömiä ominaisuuksia, koska emme halua käyttää rahojamme niiden kehittämiseen emmekä halua nostaa auton hintaa, Guinea totesi. Lähde: Autocar Kuvat: Dacia ja Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 American Car Show ACS 2024: ”nähtävänä 750 härveliä, joilla liikutaan maalla, merellä ja ilmassa” 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta