4.9.2021

Ensimmäinen hybridi: tilaihme Dacia Jogger korvaa Loganin ja Lodgyn

Dacia Jogger uusi Suomi Suomeen hybridi

Jos tehosekoittimeen laittaa hiukan farmaria, tila-autoa, katumaasturia ja uutta tekniikkaa, voisi tuloksena hyvinkin olla Dacia Jogger. Merkin ensimmäinen hybridi korvaa samalla peräti kolme aiempaa Daciaa.

Dacia Jogger on paljon eri asioita myös valmistajalleen. Joggerin suunnittelussa on haluttu yhdistää farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Sukunäkö löytyy Sanderosta ja nimi (Jogger, lenkkeilijä tai hölkkääjä) viittaa aktiiviseen olemukseen, ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Jopa E-Tech-hybridi nähdään Dacian mallistossa ensimmäisen kerran Joggerin keulalla.

Dacia Jogger uusi Suomi Suomeen hybridi

Automalliston yhdistelyn takaa löytyy Renault-ryhmän pääjohtajan Luca de Meon halu karsia ryhmän rönsyjä ja kohdistaa mallivalikoimaa tarkemmin. Niinpä Dacia Jogger pyrkii täyttämään Logan MCV:n, Lodgyn ja jopa pikkupaku Dokkerin matkustajaversioiden saappaat. Jatkossa Dacian mallistoon kuuluvat Sanderoiden lisäksi tuttu Duster, uusi Jogger sekä kaupunkisähköauto Spring. 2025 mennessä nähdään vielä kaksi uutta mallia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ylös, ulos ja Joggeriin

Mutta se Dacia Jogger. Tarjolla on tilaa ja matkustajapaikkoja tarpeen mukaan erilaisiin harrastuksiin. Jogger tulee saataville niin 5- kuin 7-paikkaisena. 2,9 metriä pitkä akseliväli ja 4,55 metriä pitkä kori tarkoittavat hyviä sisätiloja. Dacia kehuu CMF-B-perusrakenteeseen (mm. Clio, Sandero) perustuvan Joggerin olevankin luokkansa tilavin, joskin luokan määrittely jää hiukan avoimeksi.

Dacia Jogger uusi Suomi Suomeen hybridi

Käytännöllisyyttä on haettu esimerkiksi leveällä takaluukulla ja seikkailumuovit kätkevät vihjeen hyvästä 200 mm maavarasta. Sandero Stepwayn tavoin Jogger on saatavissa kattokaiteilla, jotka muuntuvat ilman työkaluja kattotelineiksi. Seitsemänpaikkaisissa versioissa on kiinnitetty huomiota myös kulkuun kolmannelle istuinriville ja istuinten pitäisi riittää myös aikuisille. Mikäli kaikki istuimet ovat käytössä, tavaratilaa on 160 litraa, viiden istuimen kanssa 565 litraa. Varsinainen viisipaikkainen korimalli kantaa peräti 708 litraa tarpeellista tavaraa. Mikäli vain etuistuimet ovat käytössä, tavaraa mahtuu yli 1 800 litraa.

Dacia on kiinnittänyt huomiota myös viihtyvyyteen, joten Jogger on useimmiten varustettu osittain kangasverhoillulla kojelaudalla ja takapenkkiläisillä on käytössä omat säädettävät pöydät. Jopa kolmannella istuinrivillä on käytössä kyynärnojat ja lukuvalot.

Tietoviihdejärjestelmän perustasona on Media Control, jossa toiminnot ryhmittyvät kuljettajan älypuhelimen kautta. Media Display tuo kojelautaan kahdeksantuumaisen kosketusnäytön älypuhelintuella. Media Nav tuo navigoinnin ja mahdollisuuden liittää älypuhelin langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.

Vakionopeudensäädin/nopeusrajoitin on aina vakiovaruste. Jokaisessa Joggerissa on myös älypuhelinteline ja apunäytöllä varustettu mittaristo. Varusteluportaita noustessa tarjolla on esimerkiksi digitaalimittaristo, automaatti-ilmastointi tai peruutuskamera.

Dacian hybridiaika alkaa 2023

Dacia Jogger on alkuvaiheessa varustettu aina uudella TCe 110 -bensiinimoottorilla. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen voimanlähde tuottaa mallimerkinnästä tutun 110 hv (81 kW) ja vääntöä löytyy 200 Nm. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen manuaali. Muilla markkinoilla tarjolla on daciamaiseen tapaan LPG-nestekaasuversio.

Dacia Jogger uusi Suomi Suomeen hybridi

Isompi uutinen on kuitenkin merkin ensimmäinen hybridi, joka saapuu Dacia Joggerin keulalle 2023. Kyseessä on Renault Cliosta tuttu E-Tech-täyshybridijärjestelmä, jossa 1,6-litrainen bensiinimoottori on saanut kaverikseen kaksi sähkömoottoria, jotka hoitavat myös kytkimen tehtäviä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Dacia lupailee jo nyt, että kyseessä on markkinoiden edullisin seitsemänpaikkainen hybridi.

Suomen osalta Dacia Jogger hölkkää parrasvaloihin alkuvuodesta 2022 ja ensimmäisiä autoja voidaan odotella vielä saman kevään aikana. Ulkomailla hintojen luvataan alkavan alle 15 000 eurosta.

Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Aake Kinnunen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat