4.9.2021 Ajoneuvot Ensimmäinen hybridi: tilaihme Dacia Jogger korvaa Loganin ja Lodgyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos tehosekoittimeen laittaa hiukan farmaria, tila-autoa, katumaasturia ja uutta tekniikkaa, voisi tuloksena hyvinkin olla Dacia Jogger. Merkin ensimmäinen hybridi korvaa samalla peräti kolme aiempaa Daciaa. Dacia Jogger on paljon eri asioita myös valmistajalleen. Joggerin suunnittelussa on haluttu yhdistää farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Sukunäkö löytyy Sanderosta ja nimi (Jogger, lenkkeilijä tai hölkkääjä) viittaa aktiiviseen olemukseen, ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Jopa E-Tech-hybridi nähdään Dacian mallistossa ensimmäisen kerran Joggerin keulalla.Automalliston yhdistelyn takaa löytyy Renault-ryhmän pääjohtajan Luca de Meon halu karsia ryhmän rönsyjä ja kohdistaa mallivalikoimaa tarkemmin. Niinpä Dacia Jogger pyrkii täyttämään Logan MCV:n, Lodgyn ja jopa pikkupaku Dokkerin matkustajaversioiden saappaat. Jatkossa Dacian mallistoon kuuluvat Sanderoiden lisäksi tuttu Duster, uusi Jogger sekä kaupunkisähköauto Spring. 2025 mennessä nähdään vielä kaksi uutta mallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös, ulos ja JoggeriinMutta se Dacia Jogger. Tarjolla on tilaa ja matkustajapaikkoja tarpeen mukaan erilaisiin harrastuksiin. Jogger tulee saataville niin 5- kuin 7-paikkaisena. 2,9 metriä pitkä akseliväli ja 4,55 metriä pitkä kori tarkoittavat hyviä sisätiloja. Dacia kehuu CMF-B-perusrakenteeseen (mm. Clio, Sandero) perustuvan Joggerin olevankin luokkansa tilavin, joskin luokan määrittely jää hiukan avoimeksi.Käytännöllisyyttä on haettu esimerkiksi leveällä takaluukulla ja seikkailumuovit kätkevät vihjeen hyvästä 200 mm maavarasta. Sandero Stepwayn tavoin Jogger on saatavissa kattokaiteilla, jotka muuntuvat ilman työkaluja kattotelineiksi. Seitsemänpaikkaisissa versioissa on kiinnitetty huomiota myös kulkuun kolmannelle istuinriville ja istuinten pitäisi riittää myös aikuisille. Mikäli kaikki istuimet ovat käytössä, tavaratilaa on 160 litraa, viiden istuimen kanssa 565 litraa. Varsinainen viisipaikkainen korimalli kantaa peräti 708 litraa tarpeellista tavaraa. Mikäli vain etuistuimet ovat käytössä, tavaraa mahtuu yli 1 800 litraa.Dacia on kiinnittänyt huomiota myös viihtyvyyteen, joten Jogger on useimmiten varustettu osittain kangasverhoillulla kojelaudalla ja takapenkkiläisillä on käytössä omat säädettävät pöydät. Jopa kolmannella istuinrivillä on käytössä kyynärnojat ja lukuvalot. Tietoviihdejärjestelmän perustasona on Media Control, jossa toiminnot ryhmittyvät kuljettajan älypuhelimen kautta. Media Display tuo kojelautaan kahdeksantuumaisen kosketusnäytön älypuhelintuella. Media Nav tuo navigoinnin ja mahdollisuuden liittää älypuhelin langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.Vakionopeudensäädin/nopeusrajoitin on aina vakiovaruste. Jokaisessa Joggerissa on myös älypuhelinteline ja apunäytöllä varustettu mittaristo. Varusteluportaita noustessa tarjolla on esimerkiksi digitaalimittaristo, automaatti-ilmastointi tai peruutuskamera.Dacian hybridiaika alkaa 2023Dacia Jogger on alkuvaiheessa varustettu aina uudella TCe 110 -bensiinimoottorilla. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen voimanlähde tuottaa mallimerkinnästä tutun 110 hv (81 kW) ja vääntöä löytyy 200 Nm. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen manuaali. Muilla markkinoilla tarjolla on daciamaiseen tapaan LPG-nestekaasuversio.Isompi uutinen on kuitenkin merkin ensimmäinen hybridi, joka saapuu Dacia Joggerin keulalle 2023. Kyseessä on Renault Cliosta tuttu E-Tech-täyshybridijärjestelmä, jossa 1,6-litrainen bensiinimoottori on saanut kaverikseen kaksi sähkömoottoria, jotka hoitavat myös kytkimen tehtäviä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Dacia lupailee jo nyt, että kyseessä on markkinoiden edullisin seitsemänpaikkainen hybridi.Suomen osalta Dacia Jogger hölkkää parrasvaloihin alkuvuodesta 2022 ja ensimmäisiä autoja voidaan odotella vielä saman kevään aikana. Ulkomailla hintojen luvataan alkavan alle 15 000 eurosta.Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaDacia uusii ilmeensä vaiheittain – uusi keulamerkki autoihin ensi vuonna ”Ainakin 200 km latauksella” – täyssähköinen Dacia Spring myyntiin 2021 Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisestiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 10.1.2025 Uutinen Autoliitto vinkkaa: näillä laitteilla autoilija ottaa niskalenkin pakkasista 9.1.2025 Autoilu Kuolemaan johtaneet kohtaamiskolarit vähenivät – ylinopeudet riskitekijänä 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa