4.9.2021 Ajoneuvot Ensimmäinen hybridi: tilaihme Dacia Jogger korvaa Loganin ja Lodgyn Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos tehosekoittimeen laittaa hiukan farmaria, tila-autoa, katumaasturia ja uutta tekniikkaa, voisi tuloksena hyvinkin olla Dacia Jogger. Merkin ensimmäinen hybridi korvaa samalla peräti kolme aiempaa Daciaa. Dacia Jogger on paljon eri asioita myös valmistajalleen. Joggerin suunnittelussa on haluttu yhdistää farmariauton, katumaasturin ja tila-auton parhaita ominaisuuksia yhteen pakettiin. Sukunäkö löytyy Sanderosta ja nimi (Jogger, lenkkeilijä tai hölkkääjä) viittaa aktiiviseen olemukseen, ulkoiluun ja positiiviseen energiaan. Jopa E-Tech-hybridi nähdään Dacian mallistossa ensimmäisen kerran Joggerin keulalla.Automalliston yhdistelyn takaa löytyy Renault-ryhmän pääjohtajan Luca de Meon halu karsia ryhmän rönsyjä ja kohdistaa mallivalikoimaa tarkemmin. Niinpä Dacia Jogger pyrkii täyttämään Logan MCV:n, Lodgyn ja jopa pikkupaku Dokkerin matkustajaversioiden saappaat. Jatkossa Dacian mallistoon kuuluvat Sanderoiden lisäksi tuttu Duster, uusi Jogger sekä kaupunkisähköauto Spring. 2025 mennessä nähdään vielä kaksi uutta mallia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYlös, ulos ja JoggeriinMutta se Dacia Jogger. Tarjolla on tilaa ja matkustajapaikkoja tarpeen mukaan erilaisiin harrastuksiin. Jogger tulee saataville niin 5- kuin 7-paikkaisena. 2,9 metriä pitkä akseliväli ja 4,55 metriä pitkä kori tarkoittavat hyviä sisätiloja. Dacia kehuu CMF-B-perusrakenteeseen (mm. Clio, Sandero) perustuvan Joggerin olevankin luokkansa tilavin, joskin luokan määrittely jää hiukan avoimeksi.Käytännöllisyyttä on haettu esimerkiksi leveällä takaluukulla ja seikkailumuovit kätkevät vihjeen hyvästä 200 mm maavarasta. Sandero Stepwayn tavoin Jogger on saatavissa kattokaiteilla, jotka muuntuvat ilman työkaluja kattotelineiksi. Seitsemänpaikkaisissa versioissa on kiinnitetty huomiota myös kulkuun kolmannelle istuinriville ja istuinten pitäisi riittää myös aikuisille. Mikäli kaikki istuimet ovat käytössä, tavaratilaa on 160 litraa, viiden istuimen kanssa 565 litraa. Varsinainen viisipaikkainen korimalli kantaa peräti 708 litraa tarpeellista tavaraa. Mikäli vain etuistuimet ovat käytössä, tavaraa mahtuu yli 1 800 litraa.Dacia on kiinnittänyt huomiota myös viihtyvyyteen, joten Jogger on useimmiten varustettu osittain kangasverhoillulla kojelaudalla ja takapenkkiläisillä on käytössä omat säädettävät pöydät. Jopa kolmannella istuinrivillä on käytössä kyynärnojat ja lukuvalot. Tietoviihdejärjestelmän perustasona on Media Control, jossa toiminnot ryhmittyvät kuljettajan älypuhelimen kautta. Media Display tuo kojelautaan kahdeksantuumaisen kosketusnäytön älypuhelintuella. Media Nav tuo navigoinnin ja mahdollisuuden liittää älypuhelin langattomasti Apple CarPlayn tai Android Auton avulla.Vakionopeudensäädin/nopeusrajoitin on aina vakiovaruste. Jokaisessa Joggerissa on myös älypuhelinteline ja apunäytöllä varustettu mittaristo. Varusteluportaita noustessa tarjolla on esimerkiksi digitaalimittaristo, automaatti-ilmastointi tai peruutuskamera.Dacian hybridiaika alkaa 2023Dacia Jogger on alkuvaiheessa varustettu aina uudella TCe 110 -bensiinimoottorilla. Kolmesylinterinen 1,0-litrainen voimanlähde tuottaa mallimerkinnästä tutun 110 hv (81 kW) ja vääntöä löytyy 200 Nm. Vaihteistona on aina kuusivaihteinen manuaali. Muilla markkinoilla tarjolla on daciamaiseen tapaan LPG-nestekaasuversio.Isompi uutinen on kuitenkin merkin ensimmäinen hybridi, joka saapuu Dacia Joggerin keulalle 2023. Kyseessä on Renault Cliosta tuttu E-Tech-täyshybridijärjestelmä, jossa 1,6-litrainen bensiinimoottori on saanut kaverikseen kaksi sähkömoottoria, jotka hoitavat myös kytkimen tehtäviä. Liikkeelle lähdetään aina sähköllä. Dacia lupailee jo nyt, että kyseessä on markkinoiden edullisin seitsemänpaikkainen hybridi.Suomen osalta Dacia Jogger hölkkää parrasvaloihin alkuvuodesta 2022 ja ensimmäisiä autoja voidaan odotella vielä saman kevään aikana. Ulkomailla hintojen luvataan alkavan alle 15 000 eurosta.Lähde ja kuvat: Dacia Teksti: Aake KinnunenLisää aiheestaDacia uusii ilmeensä vaiheittain – uusi keulamerkki autoihin ensi vuonna ”Ainakin 200 km latauksella” – täyssähköinen Dacia Spring myyntiin 2021 Koeajo: Dacia Sandero – lisää laatuvaikutelmaa kaupan päälle Koeajo: Renault Clio E-Tech Hybrid ekoilee erinomaisestiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää