Ajoneuvot | Uutinen | 24.5.2020

”Ainakin 200 km latauksella” – täyssähköinen Dacia Spring myyntiin 2021

Myös suomalaisten suosikkimerkkeihin kuuluva Dacia on lähdössä mukaan sähköautomarkkinoille. Spring-mallinimeä kantavalle autolle luvataan noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella.

Jaa artikkeli

Alkuvuodesta huhutun Dacian täyssähköisen katumaasturimallin yksityiskohdat paljastuvat hiljalleen. Alun perin Dacia Spring piti esitellä konseptiautona Geneven autonäyttelyssä, mutta autonäyttelyn peruuntumisen myötä Spring esiteltiinkin netissä.

"Ainakin 200 km latauksella" – täyssähköinen Dacia Spring myyntiin 2021

Kompaktiin Renault K-ZE -sähköcrossoveriin perustuva Dacia Spring valmistetaan Kiinassa Renaultin, Nissanin ja Dongfeng Automotiven yhteistehtaalla. K-ZE on suunniteltu Kiinan markkinoita varten, joten Dacialla on edessään mallin päivittäminen eurooppalaiseen makuun ennen myynnin aloittamista. Malli perustuu Renaultin ja Nissanin kompaktiautoista tuttuun CMF-A -pohjalevyyn.

Dacian mukaan Springin tuotantoversiolla on ”ainakin 200 kilometrin toimintamatka latauksella” WLTP-mittaussyklin mukaan. Vertailun vuoksi Renault City K-ZE:ssä on 26,8 kilowattitunnin akku. K-ZE:ssa on 33 kilowatin (44 hv) sähkömoottori etuakselilla, mutta tiedossa ei ole, muutetaanko akkua tai sähkömoottoria osana automallin eurooppalaistamista.

Konseptiversiona Spring on nelipaikkainen, mikä lienee oikea ratkaisu auton maltilliset mitat huomioiden. Renault K-ZE on hiukan kaupunkiauto Twingoa kapeampi ja matalampi (!), mutta 3,74 metriä pitkänä noin 15 senttiä Twingoa pidempi.

Konseptiauton trendikäs ulkonäkö varmasti rauhoittuu ennen tuotantoon päätymistä, mutta oikeassa etulokasuojassa oleva latauspistokkeen paikka pysynee. Merkin mukaan Spring-konseptin valot ovat maistiainen Dacian tulevasta keula- ja valoilmeestä. Asennetta on luotu alleajosuojilla ja korotetulla maavaralla.

Dacia Springin hinta ei ole vielä tiedossa, mutta auton hinnan on arvioitu jäävän jopa 15 000 euron tuntumaan. Renault-version hinta Kiinassa on valtion tukien jälkeen noin 8 000 euroa. Viime vuonna myös Renaultin silloinen toimitusjohtaja Thierry Bollore kommentoi, että tavoitteena on tuoda Euroopan markkinoille alle 10 000 euron sähköauto.

Renaultille Dacian sähköistäminen on osa Euroopan päästörajastrategiaa, sillä Dacian automallit lasketaan yhteen Renaultin mallien kanssa yhteen unionin 95 gramman kilometripäästöjä ajatellen.

Lähde: Automotive News Kuvat: Dacia

Jaa artikkeli

Keskustelu