29.5.2022 Ajoneuvot Keskustelu ajoavustimista Euro NCAP:issa käy kuumana – joulukuusi vai suojelusenkeli? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Onnettomuuksia ehkäisevät avustimet vai turvallisuus törmäystilanteessa, kumpi on tärkeämpää? Euro NCAP ja ainakin yksi autoalan johtaja ovat eri raiteilla tulevasta. Autojen turvallisuutta kehittämään perustettu Euro NCAP -järjestö perustettiin 1996 kirittämään autovalmistajia erityisesti törmäysturvallisuuden kehittämisessä. Sittemmin arvosteluasteikkoa ja -kriteerejä on muutettu lähes kymmenkunta kertaa, sillä parantunut turvallisuus on nostanut odotettua perustasoa. Ajonvakautusjärjestelmät alettiin huomioida 2011 ja sen jälkeen erilaisten kuljettajaa avustavien järjestelmien rooli on kasvanut voimakkaasti. Uusimpien Euro NCAP -tuloksien yhteydessä pääsihteeri Michiel van Ratingen kommentoi tilannetta. – Kokonaisuutena näemme hyviä pisteitä törmäysturvallisuuden saralla ja ne ovat vakuuttavia. Mutta onnettomuuksien välttäminen on yhtä tärkeää ja on mittaamattoman paljon parempaa olla olematta törmäyksessä. Joten pidämme painopisteen kaikilla turvallisuuden aloilla tulevina vuosina ja joidenkin valmistajien täytyy parantaa tasoaan, jos he eivät aio jäädä kilpailijoiden jälkeen. Noin viikkoa aiemmin Renault-ryhmän pääjohtaja Luca de Meo oli kiinnittänyt huomiota Euro NCAP:in painotuksiin. Renault Zoe sai alkuvuodesta nolla tähteä uusintakokeessa useasti kiristyneistä luokituksista johtuen ja ryhmän edullinen merkki Dacia on toistuvasti otsikoissa sen suhteen, että merkki ei koe kalliiden ajoavustimien asentamista mielekkäänä asiakkaidensa kannalta. – Meidän täytyy pitää silmällä sitä, mitkä todella tuovat ratkaisuja oikean elämän tapauksiin ilman, että autot ovat joulukuusia täynnä teknologiaa, joka on täysin hyödytöntä, De Meo kommentoi. – Olemme saapumassa rajalle, jossa alihankkijat tyrkyttävät omia ideoitaan sen sijaan, että mietitään asiakkaiden etua. – Totta kai kunnioitan Euro NCAP:ia. Olemme pelanneet peliä vuosikymmenet. Olimme ensimmäisinä viidessä tähdessä Lagunalla. He ovat auttaneet meitä keskittymään ongelmaan, mutta jatkossa meidän täytyy keskustella mikä on oikea lähestymistapa ja mitkä asiat aidosti vaikuttava. Joskus näen asioita, jotka ovat logiikan vastaisia, De Meo jatkoi. – Haluan maalaisjärkeä, ehkä näiden aikojen harvinaisinta hyödykettä. Jos he ehdottaisivat järjestelmää, jolla rattijuopot eivät voisi käynnistää autoa, asentaisin sen huomenna. Jos he haluaisivat käyttää autonomista järjestelmää rajoittamaan ajonopeudet rajoituksiin, olisin samaa mieltä. Katsotaan ongelmia ratkaisujen kautta: nopeus, tarkkaavaisuus, ajokunto, De Meo linjasi. Lähteet: Euro NCAP, Autocar Kuvituskuva: Audi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt