11.9.2024

Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi

Kuva Benjamin Helander

EV3 käyttää senttimetrinsä tarkasti hyödyksi, mistä ensimmäiset asiakkaat pääsevät nauttimaan marraskuussa.

Kia sai tuotua ensimmäisen kappaleen odotettua EV3 -tulokastaan Suomeen noin pari kuukautta ennen kuin ensimmäiset asiakkaat saavat omansa. Vasta ensimmäisten asiakasautojen kanssa maahan saapuvat Etelä-Korean tehtaalta myös lehdistöautot, joiden myötä EV3:sta tullaan saamaan kokemusta Suomen teillä. Tämä tapahtuma oli joka tapauksessa mielenkiintoinen tilaisuus tutustua uutuuden sisätiloihin, ja kuulla siitä maahantuojan näkemyksiä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vähintäänkin tilat valttikorttina

Kia EV3 on kolmas meikäläinen Kia ja kaikkiaan viides meillä myytävä automalli, joka hyödyntää Hyundai-konsernin E-GMP -pohjarakennetta. Ne aiemmat neljähän ovat tunnetusti Kia EV6 ja -EV9 sekä Hyundai Ioniq 5 ja -6. Kaikki nämä neljä serkkua ovat tuntuvasti isompia autoja, ja rakentuvat E-GMP:n sisällä 800 voltin sähköarkkitehtuurille. EV3 on näitä vähintään kaksi kokoluokkaa kompaktimpi, ja rakentuu ensimmäisenä 400 voltin arkkitehtuurin varaan.

EV3 edustaa B-SUV:ien kategoriaa, ja asettuu Kian mallistossa kokonsa puolesta - ja vain kokonsa puolesta - Stonicin ja Niron väliin. Kokonaispituutta autolla on tasan 4,3 metriä, ja akseliväliä 2,68 metriä.

Takaistuimien istuma-asentoa voisi kuvailla ryhdikkääksi, ja tarvittaessa takana matkustaa se kolmekin henkeä.

EV3:ssa jo etuoven avaaminen paljastaa, että auto on alusta lähtien suunniteltu sähköautoksi. EV3:n edustamassa laajassa B-SUV -segmentissä on nimittäin tarjolla useita sähkömalleja, jotka on tehty polttomoottoriauton pohjalle. Tämä taas näkyy joskus lattian suuressa korkeudessa tien pinnasta tai sen erikoisissa muodoissa sekä muun muassa korkeissa kynnyksissä. EV3:ssa näitä outouksia ei ole, vaan auto on helppokulkuinen sisään ja ulos. Kynnyksen mataluus pätee myös takaoveen, jonka oviaukko on lisäksi ehkä aivan alinta osaansa lukuun ottamatta varsin leveä. Moni asiakas päätyy valinnassaan crossover-luokkien autoihin yhtenä tärkeimmistä perusteistaan helppokulkuisuus, joten sen asian on syytäkin olla kunnossa.

Ohjaamosta on pyritty tekemään avara. Vaihteenvalitsimen sijaitessa konsernille ominaiseen tapaan ohjauspylväässä, on keskikonsoli voitu suunnitella hyvinkin vapaamielisesti. Keskikyynärnojan alta on mahdollista liu'uttaa esiin pieni pöytätaso, jonka pintamateriaali on suunniteltu kestämään kulutustakin. Siitä voi olla hyötyä esimerkiksi latauspaikalla.

Isompiin tiikereihin nähden - joista EV9 nyt ääriesimerkkinä - EV3 käyttää ulkomittansa kaikkein parhaiten hyväkseen, eikä vähiten suorien ja selkeiden ulkolinjojen ansiosta. Vaikka sähkömoottori on EV3:ssa edessä, on konepelti lyhyt eli kabiinille jää mahdollisimman paljon senttimetrejä. Se tuntuu edessä, jota avartaa lisäksi porrastettu keskikonsoli. Se tuntuu myös takana, jossa kokoluokka huomioon ottaen suorastaan nautitaan maksimissaan viittä vaille metrin mittaisista takajalkatiloista.

Tilojen osa-alueelle kuuluu vielä tavaratila, tai kuten monien sähköautojen tapauksessa, tavaratilat. EV3:n takakontin tilavuudeksi ilmoitetaan 460 litraa, mikä on vertailun vuoksi noin 140 litraa enemmän kuin samaa luokkaa edustavassa Volvo EX30:ssa, jota Kia vaikuttaa pitävän yhtenä uutuuden tärkeimmistä kilpailijoista. EV3:n tavaratila on selkeästä muodostaan johtuen varmasti käytännöllinen, eikä lastauskorkeuskaan ole ainakaan silmämääräisesti mikään älytön.

Lisäksi niin sanotun konepellin alta aukeaa EV3:ssa se kuuluisa "frunk" eli etutavaratila, jonka 25 litran tilavuus vetää latauskaapelin eikä juurikaan muuta. Latausluukku sijaitsee etusiivessä, joten piuhaa on toisaalta käytännöllistäkin pitää edessä.

Neliveto tarjolle ensi vuonna

Kia EV3:n myynti on lähtenyt käyntiin etuvetoversiolla, jonka sähkömoottori kehittää 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Asiakkaan päätettäväksi jää, tarvitseeko hän sitä ruokkimaan pienemmän 58,3- vai isomman 81,4-kilowattituntisen akun. Varustetasoja on neljä, Air, Earth, Inspiration ja GT-Line. Niistä kaksi jälkimmäistä tulevat aina isommalla akulla.

Kia EV3:n hinnat alkavat pienempiakkuisen Airin 37 438 eurosta, ja päättyvät GT-Linen 49 412 euroon siis ilman muutamia lisävarusteita, kuten Tech Packia ja kattoluukkua. Välissä on muiden muassa Earth isommalla akulla, jolle maahantuoja ennustaa suurinta, 25 prosentin osuutta EV3:n myynnistä. Myös Isompiakkuiselle Airille ja pienempiakkuiselle Earthille maahantuoja povaa kummallekin 20 prosentin osuuksia EV3:n nykymalliston myynnistä.

EV3-malliston on määrä laajeta ensi vuonna, kun tarjolle saadaan kaksimoottorinen nelivetomalli. Viimeistään sen on määrä siivittää EV3 maahantuojan tavoittelemaan hieman reilun kymmenen prosentin markkinaosuuteen tässä kilpaillussa crossover-luokassa. Tämän tavoitteen eteen EV3:sia tulisi rullata Kia-kauppojen ovista ulos noin tuhannen kappaleen vuosivauhtia, minkä ei pitäisi olla mikään mahdottomuus.

Pienemmän tiikerin kannattaa muuten varmasti ottaa tässä asiassa mallia isommalta tiikeriltä EV9:ltä, joka pitää tällä hetkellä Suomessa hallussaan oman luokkansa sähkökatumaastureissa 37 prosentin markkinaosuutta.

Lähde: Kia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat