6.6.2025

Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä

Kuva Kia

Facelift tuo Sportageen tuiman, Kian uutta muotoilufilosofiaa mukailevan ilmeen sekä parannuksia auton käyttökokemukseen.

Kia Sportage aloitti elämänsä noin 32 vuotta sitten varsin metsäläisenä kompaktina maasturina, joka kulki Mazda Bongo -pakettiautosta lainatulla tikapuurungolla. Myöhemmin Kiasta on tullut konsernisisarensa Hyundain kanssa maailman huomattavimpia autonvalmistajia, ja Sportageja on valmistettu jo yli seitsemän miljoonaa kappaletta.

Kun nykyinen viidennen polven Sportage ensiesiteltiin tasan neljä vuotta sitten kesäkuussa 2021, emme vielä tienneet kuinka persoonallisen näköisiä Kioista - ja faceliftin myötä myös tästä mallista - muutaman vuoden kuluessa tulisi.

"Opposites united" on tämä nykyinen muotoilufilosofia, ja siihen kuuluu varsin temperamenttinen yleisilme, pystysuuntaiset etuvalot sekä Star Map -huomiovalot. Faceliftiin kuuluvat muutokset Sportagen etu- ja takapuskureissa pidentävät autoa 2,5 senttimetrillä, mutta kaikki muut mitat säilyvät entisellään.

Mittoihinhan liittyy Sportagen kohdalla se erikoispiirre, että täällä Euroopassa, Slovakiassa valmistettava Sportage on akseliväliltään 7,5 senttimetriä- ja kokonaispituudeltaan 13,5 senttimetriä lyhyempi kuin globaalien markkinoiden versio, joka sai vastaavan faceliftin kotimarkkinoillaan Etelä-Koreassa jo viime vuoden puolella.

Sportage saa keulalleen "Opposites unitedin" meillä myytävistä Kia-malleista EV3:n, EV6:n, EV9:n, Picanton ja Sorenton vanavedessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hienostunein Sportage

Voi olla, että se vuosimallin 1993 tikapuu-Sportage painotti enemmän muita hyveitä kuin varsinaista hienostuneisuutta. Sjoerd Knipping, Kian Euroopan operatiivinen johtaja, kuitenkin vakuuttaa, että tämän päivityksen jälkeen viidennen polven Sportage on kaikkien aikojen hienostunein Sportage.

Kärkiesimerkkinä hienostuneisuuden lisäämisestä kerrotaan melunvaimennusten lisääminen auton B-pilareihin sekä oviin.

Käyttökokemusta on ollut tarkoitus parantaa myös muilta osin, ja keskeisenä tekijänä tässä on varsin nykyaikaisesti digipuoli. Kuljettajaa tervehtii uudistettu kahden 12,3-tuumaisen kaarevan näytön kokonaisuus. Tietoviihdenäytön takaa löytyy päivitetty ccNC-käyttöjärjestelmä liitettävyyksineen. Kuljettajan näkymästä löytyy niin ikään uusi 10 tuuman laajuinen heijastusnäyttö.

Yleisön pyynnöstä kaikkia toimintoja ei ole keskitetty Sportagessa kosketusnäytön taakse, vaan myös fyysinen kosketuspaneeli löytyy.

Kuvasta voi niin ikään bongata uuden ohjauspyörän, joka on nyt kaksipuolainen.

Kia alkaa tuossa tuokiossa valmistamaan uudistettua Sportagea Slovakian tehtaalla kahden eri voimalinjavaihtoehdon kattauksella. Lataushybridin on määrä tehdä myöhemmin paluu, mutta tuotanto alkaa 1,6-litraisella ja 150-hevosvoimaisella T-GDI-bensiinimoottorilla kaksoiskytkinautomaatin tai manuaalin sekä etuvedon kera. Samaan aikaan tuotantoon tulee saman bensiinimoottorin ympärille rakennettu itselataava hybridiversio, joka tuottaa 239 hevosvoiman järjestelmätehon. Hybridiversio on luonnollisesti aina automaattivaihteinen, mutta se tulee saataville myös nelivetoisena.

Lähde: Kia

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat