31.10.2024

Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa”

Kuva Kia

Kia haastaa Tasmanilla suoraan kovia nimiä, kuten Toyota Hiluxin ja Ford Rangerin, mutta vielä emme tiedä onko uutuutta lupa odottaa Eurooppaan.

Pitkän ja hartaan tiiserikampanjan jälkeen Kia on viimein lanseerannut globaaleille markkinoille odotetun uutuusmallinsa ja samalla kokonaan uuden aluevaltauksensa, tonniluokan avolavan Tasmanin.

Tasman lanseerattiin Saudi-Arabiassa, josta odotetaan sille yhtä merkittävimmistä markkinamaista, tosin samaan aikaan esittelytilaisuus pidettiin myös Tasmanin "kotikonnuilla" Australian eteläisimmässä osavaltiossa Tasmaniassa.

Ensivaiheessa Tasman onkin saavuttamassa myös avolavoistaan eli "uteistaan" tunnetun Australian, useiden muiden maiden muassa. Australiaanhan auton mallinimikin viittaa. Euroopasta emme ainakaan vielä tiedä mitään, mutta silti on näin radioaaltoja pitkin hyvin mielenkiintoista nähdä, millä tavalla Kia on lähtenyt rohkeasti haastamaan hyvin kilpaillun avolavaluokan suuruuksia, joiden määrä markkinoilla on viime vuosina pysynyt melko vakiona.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Erottuu ainakin ulkonäöllään

On aivan päivänselvä juttu, että Kia Tasman poikkeaa reilusti ulkonäöllään käytännössä kaikista kilpailijoistaan, jotka noudattavat varsin konservatiivista muotokieltä, joka ei ole millään tavalla rohkeaa. Tämä on varmasti ihan tietoista, tonniluokan avolavat kun ovat maailman laajimmalle levinneitä automalleja, ja niiden on miellytettävä silmää käsittämättömän monessa eri maassa, -kulttuurissa ja -tehtävässä.

Kia Tasman ottaa tästä "diplomaattisuudesta" kerralla niskalenkin, ja tekee sen tietoisen valinnan kautta. Tasmanin muotoilussa on haettu maskuliinisuutta sekä kyvykkyyden ja käytännöllisyyden tuntua erikoisilla elementeillä, joita löytyy sekä suuremmista linjoista että yksityiskohdista.

Tasman on jotenkin samaan aikaan kulmikas ja pehmeälinjainen. Autossa on voimakas maski, pystyt ajovalot, häränsarvia mukaileva lista konepellin etureunassa sekä voimakkaat, mustasta muovista valmistetut "pyöränkaaret". Mikäli tämä viimeksi mainittu ornamentti häiritsee silmää kerta kaikkiaan liikaa, tarjoaa Kia Tasmanin lisävarusteissa vähemmän huomiota herättävät pyöränkaaret niiden tilalle.

Tasmanin perälaudassa on avolavojen perinteiseen tyyliin valmistajan nimi prässättynä, ja Kian uusi logo näyttää siellä hyvin tyylikkäältä.

Kaiken kaikkiaan Tasmanin erikoinen muotoilu, joka tuntuu nousevan kansainvälisessä uutisoinnissa paljon otsikoihin, kannattaisi ottaa Kialta vastaan positiivisena, rohkeana vetona.

Sisätiloissa muotoilu on ulkokuorta konventionaalisempaa, mutta digitaalista ja jopa ylellisen tuntuista. Järjestelmät perustuvat kahteen 12,3 tuuman näyttöruutuun sekä 5 tuuman kokoiseen ilmastoinnin säätöruutuun.

Sisätiloissa on käytetty trendikkäästi muun muassa kierrätysmateriaaleja, se on mahdollista varustaa ylellisyysvarusteilla, kuten Harman Kardonin äänentoistojärjestelmällä, ja siellä on hyvät tilat matkustajille sekä säilytystilat pienemmälle tavaralle.

Tasmanille kelpaa (pelkästään) bensiini ja diesel

Kia Tasman ei ole sähköauto eikä itse asiassa millään tasolla edes sähköistetty auto. Tältä osin Tasman on kaikkein konservatiivisimmillaan. Se myös rakentuu perinteiselle tikapuurungolle, ja jäykältä taka-akselilta löytyvät vieläkin perinteisemmät lehtijouset. Välistä löytyy toki hienompaa tekniikkaa muun muassa iskunvaimenninten säätöjen muodossa.

Kia Tasmanin tulee saamaan eri markkina-alueilla joko 2,5-litraisella bensiinimoottorilla, 2,2-litraisella dieselmoottorilla tai molemmilla, rivinelosia siis molemmat. Jatkeena on joko kahdeksanvaihteinen automaattivaihteisto tai kuusivaihteinen manuaali, ja Tasman on joko taka- tai nelivetoinen.

2,5-litrainen bensiinimoottori on näistä kahdesta pirteämpi 280 hevosvoiman tehollaan ja 420 newtonmetrin vääntömomentillaan. 2,2-litraisen dieselin vahvuutena on luonnollisestikin 440 newtonmetrin vääntömomentti, tehon ollessa 210 hevosvoimaa.

Tässä voimalinja-asiassa Kia Tasman, kuten suurin osa muistakin tämän luokan lava-autoista, kolaroi rajusti nykyisten eurooppalaisten päästösäädösten kanssa, ja erittäin pahasti suomalaisen autoverojärjestelmän kanssa. Jos Tasmania alettaisiin ehkä mahdollisesti jossain vaiheessa tuomaan Suomeen, pitäisi se rekisteröidä täällä kaksipaikkaiseksi pakettiautoksi tai mahdollisesti kevytkuorma-autoksi. Henkilöautona Tasmanin taakaksi koituisi kymmenien tuhansien eurojen autovero.

Moneen tarpeeseen

Kia Tasmanin edustamia kookkaita avolavoja käytetään moniin eri tarkoituksiin, ja myös Kia lähtee tarjoamaan omaa avaustaan luokassa muutamalla eri variaatiolla. Korimallien puolesta Tasmanin tulee saamaan Double Cab- ja Single Cab-muodoissa sekä samat alustamallisena, ja korissa voi nähdä jopa 13 erilaista lisävarustetta, kuten joissain kuvissa näkyvän osittaisen katteen lavakaiteilla.

Tasmanin lava kantaa jopa 1 200 kilon kuorman, ja sen laskennallinen tilavuus on noin 1 175 litraa. Lava on valaistu, siellä on pistorasia vakiona, ja sen lattiassa on hyllymäisesti liukuva pinta, joka helpottaa tietynlaisen tavaran lastaamista.

Jos lavatila jostain syystä loppuu, apuna on lisäksi jopa 3 500 kilon perävaunumassa.

Maastoajoa avustetaan nykyaikaisesti elektronisilla järjestelmillä, ja kahluusyvyys on jopa 80 senttimetriä.

Australian ja Uuden-Seelannin välistä löytyvän Tasmaninmeren mukaan nimetty Kia Tasman tullaan valmistamaan Etelä-Korean Hwaseongissa, samassa tehtaassa, joka tekee muiden muassa Sorentoa, Niroa ja EV6:ta.

Tuotantoon vähintäänkin mielenkiintoinen Kia Tasman menee ensi vuoden puolella, minkä jälkeen nähdään, kuinka yleisö ensin kotimarkkinoilla ja sitten laajasti muuallakin ottaa vastaan Kian näkemyksen avolavasta. Toivottavasti hyvin.

Lähde: Kia

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat