17.2.2024 Ajoneuvot Kiinasta yli 200-hevosvoimainen V4-superbike-moottoripyörä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saattaa kuulostaa ajatuksena vieraalta, mutta tämä on ehkä juuri se pyörä jota eurooppalaismotoristit ovat jo vuosia odottaneet. Yli 200 hevosvoimaa katumoottoripyörässä on lukema, jonka tarpeellisuudesta voidaan vakavasti keskustella ja olla montaa mieltä. Tai varsinkin sen hyödyntämisestä yleisessä liikenteessä. Viime vuosina näiden huipputehokkaiden, katettujen muoviluotien myyntikään ei ole ollut huippulukemissa. Mutta brändin imagon - ja siten myös pienempien mallien myynnin kannalta - näillä on suuri merkitys. Toiseksi näitä tehokkaimpia 1000-kuutioisia käytetään lähtökohtana tuotantomoottoripyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn Superbike-luokan MM-sarjan kilpureissa. Kilpailumenestys ylipäätään siivittää tunnetusti myös siviilimallien myyntiä, tästä ehkä parhaimpana esimerkkinä Repsolin väreissä prototyyppipyörien MotoGP-sarjassa kilpaileva Honda, joka myy miljoonittain tehdastiimin värityksellä varustettuja skoottereita ja pikkumalleja globaaleilla markkinoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena Superbike-luokka?Kiinalainen CFMoto kilpailee jo nyt ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan Moto3-luokan MM-sarjassa, ja jatkossa se haluaa nousta ylemmälle tasolle. Ei kuitenkaan välttämättä MotoGP-luokkaan, vaan nimenomaan tuotantomoottoripyörien kuninkuusluokka Superbikeen. Sitä varten se tarvitsee luokittelumallin, eli käytännössä katulaillisen version 1000-kuutioisesta sporttipyörästä. Tällaisen pyörän suunnittelu - varsinkin jos haluaa sen olevan MM-tasolla kilpailukykyinen - on äärimmäisen kallis ja aikaa vievä projekti verrattuna odotettavissa oleviin myyntimääriin. Jos nimittäin joutuu tekemään kaiken tyhjästä. CFMoton kohdalla ei näin ole, koska CFMotosta 49 prosenttia omistaa KTM-moguli Stefan Pierer yrityksensä Pierer Mobility AG:n kautta. Jo nyt monet CFMoton ja KTM:n tuotantomallit jakavat käytännössä samoja yksi- ja kaksisylinterisiä moottoreita.KTM:n uusi lippulaiva, mutta CFMoton logoilla?KTM:ltä on odotettu jo vuosia, että se hyödyntäisi vain MotoGP-luokassa käyttämäänsä V4-moottoria suunnittelemalla Superbike-luokan katupyörän. Sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa, mutta KTM:n malliston huipulla on yhä brutaali V2-moottorinen nakumalli Super Duke R, joka tälle kaudelle kasvaa 1301-kuutioisesta 1350-kuutioiseksi. Huhujen mukaan V4-moottorinen malli olisi nyt jo hyvin pitkälle suunniteltuna, mutta se ei tulisikaan markkinoillle oranssina KTM-merkin alla vaan tankissa lukisi CFMoto.Luonnollinen kehityssuuntaKiinassa ja muuallakin Aasian maissa nelisylinteristen moottoripyörien suosio kasvaa elintason noustessa. Enää eivät halvat yksi- ja kaksisylinteriset riitä, kun moottoripyörästä alkaa kulkuvälineen sijaan tulla yhä useammin harrastusväline. Jo nyt markkinoille on tästä syystä saatu keskikokoisia nelisylinterisiä malleja, joista esimerkkinä käy Kawasakin vain 400-kuutioinen ZX-4RR, josta on puristettu 80 hevosvoimaa eli litrateho on 200 hevosvoimaa. CFMoto on viime vuodet kasvattanut mallistoaan koko ajan ylöspäin. Suomeen tuotava mallisto päättyy tällä hetkellä 800-kuutioisiin malleihin, mutta Kiinassa merkki esitteli jo pari-kolme vuotta sitten myös 1250-kuutioisen V2-matkapyörän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena 204 hevosvoimaaJos ja kun CFMoto saa V4-moottorisen superbikensa valmiiksi, on sillä mahdollisuus saada nimensä historiankirjoihin olemalla ensimmäinen kiinalaisvalmistaja, joka lähtee mukaan Superbiken MM-sarjaan. Mikä on aikataulu ja aloitetaanko kilpailutoiminta ensin alemmista sarjoista, ne asiat ovat vielä kysymysmerkkejä. Salakuvaajat ovat joka tapauksessa jo ehtineet napata ensimmäiset valokuvat ja videopätkät V4-moottorisen CFMoton ratatesteistä. Uuden mallin työnimeksi kansainväliset moottoripyörämediat ovat antaneet uutuudelle CFMoto 1000 RR. Pelkkiin huhuihin ja salakuviin ei uuden mallin tulemista tarvitse perustaa, vaan CF Moton asian ympärille tekemät patenttihakemukset antavat yksiselitteisesti tiedon, että moottorina käytetään V4-konstruktiota, ja tehotavoitteeksi on paalutettu 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Se ei teknisesti ole mahdotonta, mutta vaikeaksi se muuttuu kun kyseinen teholukema halutaan yhdistää Euro5+-normien kanssa.MotoGP-kokemukset avuksi?Tällaisiin lukemiin pääsy edellyttää suurta sylinterinhalkaisijaa ja lyhyttä iskua, jolloin päästään sekä suuriin kierroslukuihin että saadaan sylinterikansiin mahdollisimman suuret venttiilit. Mistä taas päästään siihen, että ainoa Pierer Mobilityn (eli KTM:n) suunnittelun pohjaksi käyvä moottorimalli on MotoGP-pyörä RC16:n V4-kone. Tai ainakin siitä saatujen kokemusten hyödyntäminen. MotoGP-luokassa jopa sylinterien välinen kulma on tarkoin varjeltu salaisuus, mutta säännöt rajaavat sylinterin porauksen korkeintaan 81 millimetriin, jolloin iskunpituudeksi tulee noin 48,5 millimetriä. KTM käyttää V2-katumalleissaan 75 asteen sylinterikulmaa, mutta sen MotoGP-moottorissa kulma on suurempi. MotoGP-projektin alkuvaiheissa puhuttiin epävirallisesti 86 asteen sylinterikulmasta, nykyisin parhaimmat veikkaukset ovat että sylinterikulma olisi 90 astetta. Joka tapauksessa hyvin lähellä sitä. Tulevassa tuotantomoottoripyörässä sylinterikulma voi käytännössä olla mikä tahansa näistä, tai vielä eri. Patenttikuvien perusteella sylinterikulma olisi - ainakin tässä vaiheessa - selvästi alle 90 astetta. Lopulliseen astelukemaan vaikuttaa moni asia tilankäytöstä painojakaumaan asti, unohtamatta tietysti rakenteen kestävyyttä ja äänimaailmaa.Nähdäänkö nyt suunnitteilla oleva malli aikanaan Superbike-luokan MM-sarjassa? Pienin kynnys CFMotolle asian suhteen on vaadittava 500 kappaleen valmistusmäärä. Riittääkö suorituskyky, se on vielä täysi kysymysmerkki. Samoin se, mistä CFMoto mahdollisen tiimin saisi hankkeen taakse. Jäämme odottamaan asioiden kehittymistä.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: CFMoto Lue lisää Kaikki artikkelit 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Moottoripyörät Koeajo: Suzuki GSX-S 1000 GX – tekninen crossover 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 2.9.2024 Ajoneuvot Lexus RZ 300e laajentaa näköaloja etuvedolla ja pidemmällä toimintamatkalla 1.9.2024 Ajoneuvot Päivän tarina: uusi Škoda Kodiaq ja Simply Clever -niksejä viikon jokaiselle päivälle 31.8.2024 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Ninja 7 Hybrid – uteliaisuus tappoi Ninjan 29.8.2024 Ajoneuvot Smart #5 on dinosauruksen lailla kokoaan kasvattavan Smartin vastaus D-SUV -luokkaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.9.2024 Uutinen Teslan istuinverhoilu rikkoutui jo 50 000 kilometrin ajon jälkeen – maahantuojan mukaan normaalia kulumista 10.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Miten Moottorin 30-vuotias Mercedes-Benz pärjää parivertailussa uutta vastaan? Katso video! 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 10.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW 1-sarja siirtyy uuteen aikakauteen 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta