17.2.2024 Ajoneuvot Kiinasta yli 200-hevosvoimainen V4-superbike-moottoripyörä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saattaa kuulostaa ajatuksena vieraalta, mutta tämä on ehkä juuri se pyörä jota eurooppalaismotoristit ovat jo vuosia odottaneet. Yli 200 hevosvoimaa katumoottoripyörässä on lukema, jonka tarpeellisuudesta voidaan vakavasti keskustella ja olla montaa mieltä. Tai varsinkin sen hyödyntämisestä yleisessä liikenteessä. Viime vuosina näiden huipputehokkaiden, katettujen muoviluotien myyntikään ei ole ollut huippulukemissa. Mutta brändin imagon - ja siten myös pienempien mallien myynnin kannalta - näillä on suuri merkitys. Toiseksi näitä tehokkaimpia 1000-kuutioisia käytetään lähtökohtana tuotantomoottoripyöriin perustuvan ratamoottoripyöräilyn Superbike-luokan MM-sarjan kilpureissa. Kilpailumenestys ylipäätään siivittää tunnetusti myös siviilimallien myyntiä, tästä ehkä parhaimpana esimerkkinä Repsolin väreissä prototyyppipyörien MotoGP-sarjassa kilpaileva Honda, joka myy miljoonittain tehdastiimin värityksellä varustettuja skoottereita ja pikkumalleja globaaleilla markkinoilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena Superbike-luokka?Kiinalainen CFMoto kilpailee jo nyt ratamoottoripyöräilyn MotoGP-sarjan Moto3-luokan MM-sarjassa, ja jatkossa se haluaa nousta ylemmälle tasolle. Ei kuitenkaan välttämättä MotoGP-luokkaan, vaan nimenomaan tuotantomoottoripyörien kuninkuusluokka Superbikeen. Sitä varten se tarvitsee luokittelumallin, eli käytännössä katulaillisen version 1000-kuutioisesta sporttipyörästä. Tällaisen pyörän suunnittelu - varsinkin jos haluaa sen olevan MM-tasolla kilpailukykyinen - on äärimmäisen kallis ja aikaa vievä projekti verrattuna odotettavissa oleviin myyntimääriin. Jos nimittäin joutuu tekemään kaiken tyhjästä. CFMoton kohdalla ei näin ole, koska CFMotosta 49 prosenttia omistaa KTM-moguli Stefan Pierer yrityksensä Pierer Mobility AG:n kautta. Jo nyt monet CFMoton ja KTM:n tuotantomallit jakavat käytännössä samoja yksi- ja kaksisylinterisiä moottoreita.KTM:n uusi lippulaiva, mutta CFMoton logoilla?KTM:ltä on odotettu jo vuosia, että se hyödyntäisi vain MotoGP-luokassa käyttämäänsä V4-moottoria suunnittelemalla Superbike-luokan katupyörän. Sitä on odotettu kuin kuuta nousevaa, mutta KTM:n malliston huipulla on yhä brutaali V2-moottorinen nakumalli Super Duke R, joka tälle kaudelle kasvaa 1301-kuutioisesta 1350-kuutioiseksi. Huhujen mukaan V4-moottorinen malli olisi nyt jo hyvin pitkälle suunniteltuna, mutta se ei tulisikaan markkinoillle oranssina KTM-merkin alla vaan tankissa lukisi CFMoto.Luonnollinen kehityssuuntaKiinassa ja muuallakin Aasian maissa nelisylinteristen moottoripyörien suosio kasvaa elintason noustessa. Enää eivät halvat yksi- ja kaksisylinteriset riitä, kun moottoripyörästä alkaa kulkuvälineen sijaan tulla yhä useammin harrastusväline. Jo nyt markkinoille on tästä syystä saatu keskikokoisia nelisylinterisiä malleja, joista esimerkkinä käy Kawasakin vain 400-kuutioinen ZX-4RR, josta on puristettu 80 hevosvoimaa eli litrateho on 200 hevosvoimaa. CFMoto on viime vuodet kasvattanut mallistoaan koko ajan ylöspäin. Suomeen tuotava mallisto päättyy tällä hetkellä 800-kuutioisiin malleihin, mutta Kiinassa merkki esitteli jo pari-kolme vuotta sitten myös 1250-kuutioisen V2-matkapyörän.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTavoitteena 204 hevosvoimaaJos ja kun CFMoto saa V4-moottorisen superbikensa valmiiksi, on sillä mahdollisuus saada nimensä historiankirjoihin olemalla ensimmäinen kiinalaisvalmistaja, joka lähtee mukaan Superbiken MM-sarjaan. Mikä on aikataulu ja aloitetaanko kilpailutoiminta ensin alemmista sarjoista, ne asiat ovat vielä kysymysmerkkejä. Salakuvaajat ovat joka tapauksessa jo ehtineet napata ensimmäiset valokuvat ja videopätkät V4-moottorisen CFMoton ratatesteistä. Uuden mallin työnimeksi kansainväliset moottoripyörämediat ovat antaneet uutuudelle CFMoto 1000 RR. Pelkkiin huhuihin ja salakuviin ei uuden mallin tulemista tarvitse perustaa, vaan CF Moton asian ympärille tekemät patenttihakemukset antavat yksiselitteisesti tiedon, että moottorina käytetään V4-konstruktiota, ja tehotavoitteeksi on paalutettu 150 kilowattia eli 204 hevosvoimaa. Se ei teknisesti ole mahdotonta, mutta vaikeaksi se muuttuu kun kyseinen teholukema halutaan yhdistää Euro5+-normien kanssa.MotoGP-kokemukset avuksi?Tällaisiin lukemiin pääsy edellyttää suurta sylinterinhalkaisijaa ja lyhyttä iskua, jolloin päästään sekä suuriin kierroslukuihin että saadaan sylinterikansiin mahdollisimman suuret venttiilit. Mistä taas päästään siihen, että ainoa Pierer Mobilityn (eli KTM:n) suunnittelun pohjaksi käyvä moottorimalli on MotoGP-pyörä RC16:n V4-kone. Tai ainakin siitä saatujen kokemusten hyödyntäminen. MotoGP-luokassa jopa sylinterien välinen kulma on tarkoin varjeltu salaisuus, mutta säännöt rajaavat sylinterin porauksen korkeintaan 81 millimetriin, jolloin iskunpituudeksi tulee noin 48,5 millimetriä. KTM käyttää V2-katumalleissaan 75 asteen sylinterikulmaa, mutta sen MotoGP-moottorissa kulma on suurempi. MotoGP-projektin alkuvaiheissa puhuttiin epävirallisesti 86 asteen sylinterikulmasta, nykyisin parhaimmat veikkaukset ovat että sylinterikulma olisi 90 astetta. Joka tapauksessa hyvin lähellä sitä. Tulevassa tuotantomoottoripyörässä sylinterikulma voi käytännössä olla mikä tahansa näistä, tai vielä eri. Patenttikuvien perusteella sylinterikulma olisi - ainakin tässä vaiheessa - selvästi alle 90 astetta. Lopulliseen astelukemaan vaikuttaa moni asia tilankäytöstä painojakaumaan asti, unohtamatta tietysti rakenteen kestävyyttä ja äänimaailmaa.Nähdäänkö nyt suunnitteilla oleva malli aikanaan Superbike-luokan MM-sarjassa? Pienin kynnys CFMotolle asian suhteen on vaadittava 500 kappaleen valmistusmäärä. Riittääkö suorituskyky, se on vielä täysi kysymysmerkki. Samoin se, mistä CFMoto mahdollisen tiimin saisi hankkeen taakse. Jäämme odottamaan asioiden kehittymistä.Teksti: Janne Huhtala; Kuvat: CFMoto Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen