2.7.2023

Kilpikonnat lähtivät, mutta Madridin Atochan rautatieasema hurmaa edelleen vehreydellään

Kuva Aake Kinnunen
Madrid Atocha juna asema rautatie

Modernin suurkaupungin keskellä Madridin Atochan rautatieasema yllättää muutamallakin tavalla.

Noin 4 000 neliömetrin trooppinen puutarha on totta puhuen aika viimeisiä asioita, mitä odottaa löytävänsä rautatieasemalta. Madridissa sijaitseva Atochan asemakompleksi on kuitenkin mainio sekoitus vanhaa arkkitehtuuria, uusia luotijunia ja lasikatoksen uusiokäyttöä.

Madrid Atocha juna asema rautatie

1851 avattu Mediodan vanha asema tuhoutui lähes kokonaan tulipalossa. Uudelleenrakennuksesta vastasivat Gustave Eiffelin kanssa työskennellyt Alberto de Palacio Elissagne ja pääinsinööri Henry Saint James. Uusittu asema avattiin 1892 ja se lainasi samalla nimensä läheiseltä Nuestra Señora de Atochan basilikalta.

Madrid Atocha juna asema rautatie

Tuolloin suunniteltu asemarakennus muistuttaa esimerkiksi Helsingin päärautatieasemaa, eli asemalaitureita reunustavat rakennuksen siivet ja laiturialueen yllä on 157 metriä pitkä lasikatos.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Aseman konnat

1985 asemarakennusta alettiin kuitenkin myllätä uuteen uskoon ja 1992 varsinainen asematoiminta päättyi klassisen asemarakennuksen osalta. Laiturien tilalle laitettiin trooppinen puutarha ja asematiloja annettiin muuhun käyttöön. Viereen rakennettiin puolestaan uusi varsinainen junaterminaali vastaamaan esimerkiksi uusien suurnopeusjunien tarpeisiin.

Madrid Atocha juna asema rautatie

2004 Atochan asema oli Madridin terrori-iskujen tapahtumapaikkana ja asema-alueella on kaksi erilaista muistomerkkiä tapahtumien merkiksi.

Asemalla sijaitseva trooppinen puutarha tuli tunnetuksi myös lammestaan, jossa asusti enimmillään jopa 300 kilpikonnaa. Suurin osa konnista oli madridilaisten hylkäämiä punakorvakilpikonnia. Vaikka ajatus trooppisesta puutarhasta ja siellä asustelevista konnista on hurmaava, muodostui kilppareiden ylikansoituksesta ja ruokinnasta lukuisia hygieniahaittoja. 2018 konnat saivat häädön noin 60 kilometrin päähän José Peñan villieläinpuistoon.

Madrid Atocha juna asema rautatie

Moderni tylsyys

Erityisesti nopeiden junien lähtöalue uuden aseman puolella on puolestaan karvas pettymys avaran ja vihreän vanhan aseman jälkeen. Matalat tunnelit ja kliiniset laiturit eivät pärjää luonteessa 1800-luvun charmille, vaikka toki kansallisen Renfen operoimilla nopeilla junilla on omat vaatimuksensa.

Varsinainen AVE-suurnopeusjuna Valenciaan puolestaan muistutti, että Espanjan sisällä ei kannata ainakaan lentää tarkistamatta ensin junareittejä.

Madrid Atocha juna asema rautatie

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat