6.9.2017 Ajoneuvot Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreiden automallien kohentunut aktiivinen turvavarustelu näkyy Euro NCAP -törmäystestituloksissa. Syyskuun Euro NCAP -törmäystestitulosten iloisin uutinen on uuden Ford Fiestan ja Kia Rion komea viiden tähden tulos. Takavuosina lähes selviöksi muuttunut viisi tähteä on törmäystestiohjelman nykysäännöillä vaikeammin saavutettavissa, sillä ohjelma painottaa aiempaa enemmän onnettomuuksia ehkäiseviä järjestelmiä. Siksi Rion tulos koskee vain lisävarusteltua yksilöä, perusmallin on yhä tyydyttävä kolmeen tähteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFord Fiesta: 5 tähteäUuden Ford Fiestan komea viiden tähden tulos perustuu tasaisuuteen. Auton aikuismatkustajien suoja arvioitiin 87 prosenttiin ja lapsimatkustajien 84 prosenttiin. Jalankulkijoista Fiesta sai 64 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta Ford sai 60 prosenttia, kiitos vakiovarusteisen nopeudenrajoittimen, tuvavyömuistuttimen ja kaistavahdin.Jeep Compass: 5 tähteäJeepin tuore maasturi suoriutui hienosti kaikilla osa-alueilla. Aikuismatkustajien 90 ja lapsimatkustajien 83 prosentin suoja antaa Jeepille hyvät lähtökohdat, vaikka kyljen tolppatörmäyksessä rintakehään kohdistuikin kohonnut kuormitus. Jalankulkijoiden suojasta Compass sai 59 prosenttia. Auton vakiovarusteinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui hyvin, mutta järjestelmä ei tunnista jalankulkijoita. Muita aktiivisia turvavarusteita ovat nopeudenrajoitin, turvavyömuistutin sekä kaistavahti. Aktiivisesta turvavarustelusta auto sai 59 prosenttia.Kia Picanto: 3/4 tähteäKian pikkuinen Picanton sai kaksi arvosanaa. Vakiovarusteltu perusmalli ylsi kolmeen tähteen ja lisävarusteisten turvavarusteiden kanssa neljään tähteen. Perusvarusteltu Picanto sai aikuismatkustajien suojasta 79 prosenttia, lapsimatkustajista 64, jalankulkijoista 54 ja aktiivisesta turvavarustelusta 25 prosenttia.Picanton vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimet. Lisävarusteena autoon saa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Sen myötä Picanton aikuismatkustajien suoja nousee 87 prosenttiin ja aktiivinen turvavarustelu 47 prosenttiin. Muutos nostaa auton arvosanaa yhdellä tähdellä, tuloksena siis neljä tähteä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKia Rio: 3/5 tähteäKian pykälää suurempi pikkuauto Rio sai myös jaetun arvosanan. Perusvarustelu oikeutti kolmeen tähteen, mutta lisävarustein auto katsottiin viiden arvoiseksi. Perusvarustellun Rion aikuismatkustajien suoja sai 85 prosenttia ja lapsimatkustajien 84. Jalankulkijoiden suojasta heltyi 62 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 25.Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä huomioituna aikuismatkustajien suoja nousi 93 prosenttiin. Lapsimatkustajien arvosana ei muuttunut. Jalankulkijoiden suoja nousi 71 prosenttiin ja aktiivisten turvavarusteiden arvosana peräti 59 prosenttiin, sillä järjestelmän toiminta katsottiin hyväksi.Mazda CX-5: 5 tähteäMazdan uusi katumaasturi sai aikuismatkustajien suojasta 95 prosenttia, kiitos hyvin toimineiden passiivisten törmäysrakenteiden sekä automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän. Lapsimatkustajia Mazda suojasi 80 prosentilla ja jalankulkijoitakin 78:lla, kiitos hätäjarrutusjärjestelmän lähes täysiin pisteisiin yltäneen jalankulkijatunnistuksen. Aktiivisesta turvavarustelusta japanilaismaasturi sai 59 prosenttia.Mercedes-Benz C-sarjan Cabriolet: 5 tähteäMercedes-Benz osoittaa, ettei auton korirakenteen avoimuus ole syy tinkiä turvallisuudesta. C-sarjan kangaskattoinen painos sai aikuisten suojasta 89 prosenttia ja lapsimatkustajien suojasta 79 prosenttia. Jalankulkijoita tähtikeula suojasi 66 prosentilla ja aktiivisesta turvavarustelusta arvosanaksi koitui 53 prosenttia. Auton aktiivinen turvavarustelu kattaa automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän, mutta jalankulkijoiden tunnistus on vasta lisävaruste, joten sitä ei huomioitu.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOpel Ampera-e: 4 tähteäOpelin sähköauto Ampera-e sai neljä tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 82 prosenttiin ja lapsimatkustajien 73:een. Auton vakiovarusteista automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ei huomioitu aikuismatkustajien kohdalla: järjestelmä huomioidaan sen piiskaniskuvammaa laskevan vaikutuksen takia, mutta vain mikäli auton etuistuinten ja niskatukien suunnittelu täyttää Euro NCAPin perusvaatimukset. Ampera-e:n kohdalla näin ei käynyt. Jalankulkijoiden suojasta Opel sai 75 prosenttia, ja auton hätäjarrutuksen jalankulkijatunnistus pelasi hyvin. Aktiivisesta turvavarustelusta Ampera-E sai 72 prosenttia: autoa moitittiin takaistuimen turvavyömuistuttimen puutteesta, mutta kiitosta tuli vakiovarusteisesta kaistallapitoavustimesta ja hyvästä automaattisesta hätäjarrutusjärjestelmästä.Opel Grandland X: 5 tähteäOpelin katumaasturi Grandland X menestyi hienosti. Aikuismatkustajien suoja ylsi 84 prosenttiin ja lapsimatkustajien suoja 87 prosenttiin. Jalankulkijoiden suojasta Opel sai 63 prosenttia ja aktiivisesta turvavarustelusta 60. Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä on varustettu jalankulkijatunnistuksella, mutta järjestelmää ei huomioitu sen ollessa lisävaruste. Kaistavahti sen sijaan kuuluu vakiovarusteluun.Renault Koleos: 5 tähteäRenaultin suuri katumaasturi sai aikuismatkustajien suojasta 90 prosenttia. Lapsimatkustajia auto suojasi 79 prosentin arvoisesti. Jalankulkijoiden suoja ylsi 62 prosenttiin ja aktiivisesta turvavarustelusta ranskalainen ansaitsi 75 prosenttia. Sekä aktiivista turvavarustelua että aikuismatkustajien suojaa tuki vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, joka ei kuitenkaan reagoi jalankulkijoihin. Kaistavahti kuuluu vakiovarusteluun.Lähde ja kuvat: Euro NCAPMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa