15.12.2015 Ajoneuvot Kitkat ilman kitkaa – Keski-Euroopan kitkarenkaissa piilee vaara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Netistä tilatuissa nastattomissa talvirenkaissa saattaa muhia pitopommi. Kannattaakin selvittää tarkkaan, että rengas on varmasti suomalaiseen talveen suunniteltu. Suomalainen luottaa nastan luomaan pitoon. Valtaosa meillä myydyistä talvirenkaista, reilut 80 prosenttia, on nastoitettuja. Loput eli vajaat 20 prosenttia on kitka- eli nastattomia talvirenkaita, ja näistä melkein kaikki niin kutsuttuja pohjoismaisiin oloihin tarkoitettuja kumeja. Tämä tarkoittaa sitä, että rengas on niin kuvioltaan kuin kumiseokseltaan suunniteltu kunnon talveen.Manner-Euroopassa puolestaan lumi ja jää ovat tiessä harvinaisempia elementtejä, joten siellä talvirenkaat ovat enemmän kesärenkaan oloisia. Vastaavasti nämä ns. keskieurooppalaiset kitkat eivät pidä liukkaalla – varsinkaan jäällä – läheskään yhtä hyvin kuin pohjoismaiset sisarensa. Näiden renkaiden käyttö Suomessa ei ole kiellettyä, mutta ei myöskään missään nimessä suositeltavaa.– Kesärenkaan kumiseos toimii hyvin +7 asteeseen saakka. Vastaavasti Keski-Euroopan kitkarenkaan suorituskyky loppuu muutamassa pakkasasteessa. Siitä kylmemmällä kelillä pohjoismaisiin oloihin suunniteltu rengas on ainoa oikea valinta, markkinointipäällikkö Jari Alopaeus Continentalilta sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirallinen kauppa vähäistäRenkaiden kanssa ei pidä leikkiä, sillä ne ovat ainoa kohta, millä auto on kosketuksissa tiehen. Huonon tai tarkoitukseen sopimattoman renkaan pito ei yksinkertaisesti riitä, minkä huomaa viimeistään silloin, kun joutuu väistämään tiellä olevaa estettä tai jarruttamaan voimakkaasti.Kovin paljon näitä keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei onneksi Suomessa myydä.– Turvallisuuden takia olemme tehneet ihan tietoisen valinnan emmekä pidä näitä Keski-Euroopan renkaita varsinaisessa valikoimassamme. Hinnastosta niitä ei löydy, mutta sellaiset saa kysymällä jos haluaa. Vuosittain niitä menee kuitenkin kaupaksi ainoastaan joitakin kymmeniä kappaleita, Alopaeus kertoo.Näin siis uusien, virallista tietä Suomeen tuotujen renkaiden osalta. Netistä voi kuitenkin kuka tahansa tilata itselleen renkaat, ja näin myös virheen mahdollisuus kasvaa: auton alle saattaa päätyä täysin erilaista kumia kuin pitäisi. Tavalliselle kuluttajalle kun renkaiden monimutkaiset numero- ja kirjainsarjat sano välttämättä yhtään mitään.– Netti on siitä hämäävä, että ihminen voi tilata tunnettuakin merkkiä edustavan renkaan, muttei välttämättä tiedä millainen rengas on kyseessä. Lisäksi netissä tarjotaan paljon myös jo meillä myynnistä poistuneita rengasmalleja. Eron huomaa vasta kun talvipitoa todella tarvitaan.Ei sovellu edes kesäänOma lukunsa ovat esimerkiksi Saksasta tuodut käytetyt autot, jotka usein on kengitetty juuri keskieurooppalaisilla kitkoilla. Nämä jäävät sitten helposti auton alle, kun sillä ryhdytään Suomessa ajamaan. Alopaeuksen mukaan tämä on kuitenkin väärää säästöä.– Juuri vanhassa autossa renkaan pidon merkitys korostuu, kun turvallisuutta lisääviä elektronisia järjestelmiä ei ole, hän muistuttaa.Ja vaikka keskieurooppalainen kitkarengas on pohjoismaista jäykempi, se ei tee renkaasta soveltuvaa edes kesäkäyttöön. Vanha totuus, kesärengas kesällä ja talvirengas talvella, kannattaa siis pitää edelleen visusti takaraivossa.– Renkaan talvipitoa lisäävät lamellit saavat aikaan sen, että kunnon kosketuspintaa asvalttiin ei kesällä synny, Alopaeus sanoo.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja