15.12.2015 Ajoneuvot Kitkat ilman kitkaa – Keski-Euroopan kitkarenkaissa piilee vaara Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Netistä tilatuissa nastattomissa talvirenkaissa saattaa muhia pitopommi. Kannattaakin selvittää tarkkaan, että rengas on varmasti suomalaiseen talveen suunniteltu. Suomalainen luottaa nastan luomaan pitoon. Valtaosa meillä myydyistä talvirenkaista, reilut 80 prosenttia, on nastoitettuja. Loput eli vajaat 20 prosenttia on kitka- eli nastattomia talvirenkaita, ja näistä melkein kaikki niin kutsuttuja pohjoismaisiin oloihin tarkoitettuja kumeja. Tämä tarkoittaa sitä, että rengas on niin kuvioltaan kuin kumiseokseltaan suunniteltu kunnon talveen.Manner-Euroopassa puolestaan lumi ja jää ovat tiessä harvinaisempia elementtejä, joten siellä talvirenkaat ovat enemmän kesärenkaan oloisia. Vastaavasti nämä ns. keskieurooppalaiset kitkat eivät pidä liukkaalla – varsinkaan jäällä – läheskään yhtä hyvin kuin pohjoismaiset sisarensa. Näiden renkaiden käyttö Suomessa ei ole kiellettyä, mutta ei myöskään missään nimessä suositeltavaa.– Kesärenkaan kumiseos toimii hyvin +7 asteeseen saakka. Vastaavasti Keski-Euroopan kitkarenkaan suorituskyky loppuu muutamassa pakkasasteessa. Siitä kylmemmällä kelillä pohjoismaisiin oloihin suunniteltu rengas on ainoa oikea valinta, markkinointipäällikkö Jari Alopaeus Continentalilta sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirallinen kauppa vähäistäRenkaiden kanssa ei pidä leikkiä, sillä ne ovat ainoa kohta, millä auto on kosketuksissa tiehen. Huonon tai tarkoitukseen sopimattoman renkaan pito ei yksinkertaisesti riitä, minkä huomaa viimeistään silloin, kun joutuu väistämään tiellä olevaa estettä tai jarruttamaan voimakkaasti.Kovin paljon näitä keskieurooppalaisia kitkarenkaita ei onneksi Suomessa myydä.– Turvallisuuden takia olemme tehneet ihan tietoisen valinnan emmekä pidä näitä Keski-Euroopan renkaita varsinaisessa valikoimassamme. Hinnastosta niitä ei löydy, mutta sellaiset saa kysymällä jos haluaa. Vuosittain niitä menee kuitenkin kaupaksi ainoastaan joitakin kymmeniä kappaleita, Alopaeus kertoo.Näin siis uusien, virallista tietä Suomeen tuotujen renkaiden osalta. Netistä voi kuitenkin kuka tahansa tilata itselleen renkaat, ja näin myös virheen mahdollisuus kasvaa: auton alle saattaa päätyä täysin erilaista kumia kuin pitäisi. Tavalliselle kuluttajalle kun renkaiden monimutkaiset numero- ja kirjainsarjat sano välttämättä yhtään mitään.– Netti on siitä hämäävä, että ihminen voi tilata tunnettuakin merkkiä edustavan renkaan, muttei välttämättä tiedä millainen rengas on kyseessä. Lisäksi netissä tarjotaan paljon myös jo meillä myynnistä poistuneita rengasmalleja. Eron huomaa vasta kun talvipitoa todella tarvitaan.Ei sovellu edes kesäänOma lukunsa ovat esimerkiksi Saksasta tuodut käytetyt autot, jotka usein on kengitetty juuri keskieurooppalaisilla kitkoilla. Nämä jäävät sitten helposti auton alle, kun sillä ryhdytään Suomessa ajamaan. Alopaeuksen mukaan tämä on kuitenkin väärää säästöä.– Juuri vanhassa autossa renkaan pidon merkitys korostuu, kun turvallisuutta lisääviä elektronisia järjestelmiä ei ole, hän muistuttaa.Ja vaikka keskieurooppalainen kitkarengas on pohjoismaista jäykempi, se ei tee renkaasta soveltuvaa edes kesäkäyttöön. Vanha totuus, kesärengas kesällä ja talvirengas talvella, kannattaa siis pitää edelleen visusti takaraivossa.– Renkaan talvipitoa lisäävät lamellit saavat aikaan sen, että kunnon kosketuspintaa asvalttiin ei kesällä synny, Alopaeus sanoo.Teksti: Jussi Saarinen, kuvat: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen