27.8.2015 Ajoneuvot Klassikko: Italian herkku BMW 320is Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 195 hevosvoimainen erikoismalli on baijerilainen italialaisittain. Hyvää: Ohjaus, vauhdin tuntu, kokonaisvaltainen autoilun tuntuma. Huonoa: Ei yhtään mikään! Vuonna 1975 ensiesitelty BMW 3-sarja täyttää tänä vuonna pyöreät 40 vuotta. Oman nimensä koko segmentilleen lainaava 3-sarja on muodostunut automaailman kiintomalliksi ja ollut valmistajalleen tärkeä tuote koko olemassa olonsa ajan – 3-sarjan myynti vastaa tänä päivänä kolmannesta koko BMW- malliston myynnistä ja on tehtaan historian menestynein mallisarja. BMW mainostaa Kolmosta mielellään maailman eniten myytynä premium-autona.3-sarja seurasi menestyksekästä 02-sarjaa, joka sekin on ottanut oman paikkansa autoilun historiassa. Uuden nimeämistavan aloitti 5-sarja, joka esiteltiin kolme vuotta ennen 3-sarjaa vuonna 1972. Ensimmäiset 3-sarjan edustajat olivat nelisylinteriset 316, 318 ja 320.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUrheilullisen sedanin syntyVuonna 1978 BMW julkaisi segmentin ensimmäisen kuusisylinterisen moottorin, BMW 323i:n. Tämä malli oli terävin työkalu uuden käsitteen, urheilullinen sedan, syntymisessä. Se edusti urheilullista ajettavuutta, suorituskykyä ja matkustamisen mukavuutta. –ominaisuuksia, jotka ovat yhä tänä päivänä pakollisia elementtejä kaikille itseään kunnioittaville premium-autovalmistajille.BMW 3-sarjan menestyksellisen historian vuoksi on perusteltua tutustua 3-sarjan vanhempiin edustajiin. Uudistuvan, kuudennen sukupolven Kolmosen ensikoeajojen yhteydessä tähän tarjoutuikin loistava mahdollisuus.BMW-rivistössä on yksi auto kutakin edellistä viittä mallisukupolvea kohden. Valikoimme allemme ensimmäisen, toisen ja viidennen sukupolven autot.90 hevosvoimaa riittääKäynnistämme ensimmäisen sukupolven 3-sarjalaisen, vuoden 1980 316- mallin, joka oli yksi suosituimpia malliversioita. E21- malli oli tuotannossa vuosina 1975-1981. 1,6-litrainen rivinelonen surahtaa iloisesti käyntiin.Kaikki autot on tuotu Itävallan Achenkirchin vuoristomaisemiin BMW- museon hoitavista suojista, mutta silti auton kokonaiskunto on hämmentävän hyvä. Auton vaikuttaa lähes uudelta. Kunnon taivastelu päättyy, kun silmät osuvat matkamittarilukemaan. Autolla on ajettu kokonaisuudessaan vain runsaat 4600 km!Tehoa oranssiin taittavassa punaisessa Bemarissa on nykymittapuun mukaan maltilliset 90 hv. Huipputehot irtoavat korkealla 6000 kierroksen laululla. Kun auton paino on vastaavasti vain 1040 kg, eivät lisätehovaatimukset käy edes mielessä. Suurikehäinen ohjauspyörä tarjoaa välittömän ja mainion ohjaustuntuman ja nelivaihteisen manuaalivaihteiston vaihteet osuvat rauhallisesti vaihdettaessa kohdalleen.Klassikon välittömyys yllättääUutena autoon oli saatavilla lisävarusteena myös kolminopeuksinen automaattivaihteisto. Luvattua 161 kilometrin huipputuntinopeutta emme lähteneet haastamaan, vaan nautimme itävaltalaisvuoriston tarjoamien mutkien ja suorien rentouttavasta rytmistä.Sympaattinen ja puhdaslinkainen 316 vaikuttaa ikinuorelta autoklassikolta. Sen välittömyys yllättää iloisesti. Jokainen, joka on vanhempia autoja nykyautojen rinnalla ajanut, tietää, ettei tunnelman nostamiseen välttämättä tarvita satoja hevosvoimia. Erinomaisessa kunnossa olevan 316-mallin ajaminen palkitsee kuljettajan edelleen samoilla ominaisuuksillaan kuin mallin ensiesittelyn aikoihin. Kuljettaja hymyilee tahtomattaankin.Koeajon keskyttää vuorien yli vyöryvä ukkosrajuilma. Rankkasadetta värittää ilman täydeltä lentelevät puunoksat. Reittivalinnat menevät uusiksi, kun tielle kaatuneet puut estävät suunnitellulla reitillä ajamisen. Jääpalan kokoiset rakeet pakottavat hakemaan paniikin omaisesti suojaa uuden karhean klassikko-BMW:n suojelemiseksi. Paremman puutteessa sitä tarjoaa suuren kuusipuun pitkät oksat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2 610 kappaleen harvinaisuusTuoreempaa mallisarjaa edustaa viidennen sukupolven neliovinen E90 320si. Siinä missä 316- mallia on tehty 341 354 kappaletta, on vuoden 2006 320si jäänyt todelliseksi harvinaisuudeksi 2610 kappaleen valmistusmäärällään.Erikoismallilla kosiskeltiin moottoriurheiluhenkisiä asiakkaita. BMW Motorsportin kädenjälki näkyy mm. M sport- varustelupaketissa. Tarkkasilmäiset erottavat erikoisuuden rivimallista myös 18-tuumaisista erikoiskevytmetallivanteista. Kuljettaja saa tarttua erityisen paksukehäiseen ohjauspyörään.Kuusivaihteisen manuaalivaihteiston vaihdekepin liikkeet ovat lyhyet ja ytimekkäät. Urheilumallin voimavarat jäävät valitettavasti todentamatta ukkosmyrskyn sotkettua tiet pahanpäiväisesti ja sadeveden virratessa tiellä paksuna vesimassana. Kaksilitraisessa neloskoneessa on tehoa 173 hv ja mikä hienointa, on se käytettävissä vasta 7000 kierroksen lukemalla. Sataan M-mausteinen 320si kiihtyy 8,1 sekunnissa.Erikoisherkkua ItaliaanNykymallia edeltävien Kolmossarjalaisten todellinen helmi on kuitenkin BMW 320is vuodelta 1988. Malli edustaa1980-luvun ikonista E30-korimallia. Vuosina 1982-1993 tuotannossa ollut E30 ruumiillistui 80-luvun ajajanautoksi sekä kasinotalouden todelliseksi menestyksen merkiksi.Autoa valmistettiin elinkaarensa aikana kaksi- ja neliovisena, Touring- farmarina sekä avomallina. E30 vahvisti baijerilaismerkin urheilullista imagoa, jota edesauttoi sen huomattava menestys kilparadoilla.Toisen sukupolven 3-sarjalainen otti myös selvän suunnan kohti premium-autoilua, sillä sen lähtöhinta uutena oli lähes kaksinkertainen edeltäjäänsä E21:een verrattuna. Puhuttaessa E30:n urheilullisuudesta ei sovi unohtaa legendaarista, vuonna 1986 esiteltyä ensimmäistä M3-mallia.320is-mallia valmistettiin erityisesti Italian markkinoille, jossa yli kaksilitraisista moottoreista perittiin korkeampaa veroa. Sillä pyrittiin paikkaamaan väliä, joka jäi perusmalliston ja selvästi kalliimman M3:n väliin. Mallia tarjottiin sekä kaksi- että neliovisena koriversiona. 320is:n pieneksi jäänyt, 3 745 kappaleen valmistusmäärä on taannut mallin arvostuksen säilymisen.Jokainen mutka tuntuu palkinnoltaVoimavaroillaan 320is ei häpeile täysverisen M3:n rinnalla. Sen kaksilitrainen neliventtiilimoottori tarjoaa tehoa peräti 192 hv, joka hätyyttelee tosissaan ensimmäisen, katalysaattorilla varustetun M3:n 195 hevosvoiman lukemaa. 320is:n huipputehot saavutetaan korkealla, 6900 kierroksen lukemalla.Vaihteisto on viisivaihteinen manuaalivaihteisto. Levyjarrut löytyvät edestä ja takaa. Urheilullinen 320is on 1200 kilon painollaan nykymittapuun mukaan kevyt. Huippunopeus on 227 km/h.Kiiltävän musta 320is on näyttävän näköinen auto. Se viestittää edelleen urheilullista uhoaan. E30-korin ajaton, vaakalinjainen muotoilu ei ole kärsinyt ajan kulumisesta. Alkuperäiset kevytmetallivanteet luovat hienon kontrastin tummalle korille. Erikoismallin ulkoiset lisät ovat tuhdimmat etu- ja takapuskurit sekä tietysti ajan henkeen pakollinen takaspoileri.Mustan korin hillitty tyyli jatkuu matkustamossa mustalla nahkaverhoilulla. Katu-uskottavuutta herättävät, kuppimaiset urheiluistuimet lupailevat tukensa urheilullisempaan ajamiseen.Virta-avaimen kääntämistä ei seuraa yltiöpäinen murina, vaan 320is lähtee liikkeelle nöyrästi, jopa vaatimattomuudella. Ohjauspyörän pystypuolasta löytyvä pieni sinipunaraidoitus ilmaisee BMW Motorsport -osaston työpanoksesta auton suorituskyvyn parantamiseksi. Suurikehäinen ohjauspyörä tarjoaa välittömän ohjaustunnon ja jokainen mutka tuntuu pieneltä palkinnolta. Urheiluistuimet joustavat tien epätasaisuuksissa pienen natinan säestämänä. Ajamisen ilo huumaa heti ensi mutkista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVälittömyys hurmaaVaihdekaavio lienee vannoutuneille baijerilaiskuljettajille tuttu, mutta vaatii ensikertalaiselta muutaman mutkan totuttelun: pakki löytyy vasemmalta ylhäältä, ykkönen alhaalta ja kakkonen keskeltä ylhäältä. Vuorenrinteellä mutkaan tullessa saa alasvaihtojen kanssa olla tarkkana! Vaihteet osuvat täsmällisesti kohdalleen. Moottoria korvakuulolla kierrätettäessä huomaa usein ilokseen, että punarajaan on vielä puolitoista tuhatta kierrosta. Tunnelma auton sisällä nousee kierrosten mukana!Ensimmäisen sukupolven 316- mallin lailla 320is hurmaa välittömyydellään. Auto tarjoaa ominaisuuksillaan palkitsevaa viihdettä, joka hymyilyttää pitkään autosta nousemisen jälkeenkin. Italiaa baijerilaisittain ääntävä klassikko herättää vakavaa omistamisen halua.Teksti ja kuvat: Timo Suomala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1966 NSU Prinz 1000L -tallilöytö 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan