30.4.2017 Ajoneuvot Koeajo: Triumph Street Triple RS – Luokattoman hyvä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Isomman moottorin ansiosta 600-kuutioisten luokasta ”luokattomaksi” nouseva Street Triple on yksi markkinoiden hauskimpia nakupyöriä. Hyvää: moottorin luonne, alhainen paino, ajo-ominaisuudet. Huonoa: etujousituksen lievä tahmeus, kahteen suuntaan toimiva shifteri viimeistelisi varustelun. Täydellisesti uudistuva Triumph Street Triple kasvaa 600-luokasta ulos uudella 765-kuutioisella moottorillaan. Sen lähimpiä kilpailijoita ovat Kawasaki Z900 ja Yamaha MT-09. Street Triple on brittivalmistajan myydyin malli, joten paineet uudistuksen onnistumiseen ovat kovat. Uudistuksessa pääpaino on ollut parantaa mallin tunnusmerkkejä; luokkansa alhaisin omapaino, huippujarrut ja -jousitus sekä terävä ohjattavuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄäni houkuttelee kierrosten käyttöönKolmisylinterisen rivimoottorin huipputeho on iskutilavuuden kasvun myötä noussut 16 prosenttia. Tasaisesti kierrosluvun mukaan kasvava teho ja tasaisen laakea vääntökäyrä tekevät ajamisesta helppoa. Korkeiden kierrosten käyttöä arkiajossa puoltaa ainoastaan kolmisylinterisen moottorin makea ääni, joka vain paranee kierrosten noustessa. Ykkös- ja kakkosvaihteen välityksiä on lyhennetty, mikä korostaa tehon tuntua. Kytkimettömän vaihdon salliva quickshifter kuuluu vakiovarustukseen. Ajoasetuksia on viisi ja ne esitetään uudessa TFT-värinäytössä kuvasymbolein. Vaatii hieman totuttelua, että yhdellä silmäyksellä sisäistää vesipisaran (rain), suoran tienpätkä (road), mutkaisen tien (sport), ruutulipun (track) ja kypärän (rider) merkityksen. ABS-jarrut ja luistonesto ovat säädettävissä, mutta ne ovat perinteistä mallia, eli ne eivät huomioi pyörän sivusuuntaista kallistusta.Huippujarrut kruunaavat kokonaisuudenÖhlinsin takajousitus ja Showan Big Piston -keula toimivat hyvin sekä katuajossa että radalla. Showan keula tosin jättää vähän toivomisen varaa herkkyyden suhteen. Moottori ja jousitus saavat kiitettävän arvosanan, mutta kaikkein positiivisin yllätys on jarrujen toiminta. Brembon isomäntäisillä M50 Monobloceilla riittää kovistakin nopeuksista kahden sormen voimalla tehtävä jarrutus. Jarrujen tunto on hyvä, mutta teho uskomattoman hyvä.Huippumalli RS:n varustetaso nostaa sen hinnaltaan korkeaksi. Vastineeksi saa luokkansa premiumvaihtoehdon, josta käytännössä puuttuu vain heikkoudet. Se sopii niin rata-ajoon kuin arkikäyttöön ja pienellä lisävarustelulla myös pidemmille matkoille. Street Triplen suurin heikkous on, että se lähestyy Triumphin mallistossa isoveli Speed Tripleä sekä teholtaan että hinnaltaan, mikä pakottaa brittivalmistajan uudistamaan pian myös isomman nakumallinsa.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Matteo Cavadini, Alessio Barbanti Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 19.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pahvilaatikosta baanalle – CFMOTO 800 MT-X saatettiin ajokuntoon 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous