26.4.2025 Käyttötesti CFMOTO 800 MT-X Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala & Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräteollisuus seuraa automaailmaa elektroniikan määrässä, ja ajoavustimet ovat vallanneet kaksipyöräiset. Niin myös käyttötestipyörämme. ABS-jarrut tulivat pakolliseksi varusteeksi EU:n sisällä myytävissä moottoripyörissä vuonna 2016. Sittemmin kehitys on ollut hurjaa, ja tätä nykyä suuressa osassa kaksipyöräisiä on kaarre-ABS-järjestelmä. Sama pätee testipyörä 800 MT-X:ään, jossa on Boschin valmistama IMU-järjestelmä.IMU (Inertial Measurement Unit) hyödyntää toiminnassaan gyroskooppisensoreita ja kiihtyvyysantureita. Sen ajatuksena on mahdollistaa kaksipyöräisen jarrutus, vaikka keskellä kaarretta. Ilman järjestelmää pyörä nousee kallistuksen aikana pystyyn, mikäli kuski koskee jarruun.CF Motossa on siis käytössä sama tekniikka kuin selvästi kalliimmissa moottoripyörämalleissa. Järjestelmä on pitkälti vastaava kuin KTM:llä ja BMW:llä, mutta tämän hintaluokan pyörämalleissa Boschin IMU on harvemmin käytössä.Tätä nykyä vaihdeavustin eli quickshifter alkaa olla peruskauraa. Sellainen löytyy myös CF Motosta, ja sen toiminta muistuttaa erehdyttävästi sisarmalli KTM 790 Adventuren vastaavaa. Shifteri on hieman tahmea ja vaatii yllättävän paljon voimaa toimiakseen. Kuvaavin sana toiminnalle lienee karkea.Järjestelmä vaihtaa ilman kytkintä sekä isommalle että pienemmälle pykälälle, mikä on ilahduttavaa. Vielä muutama vuosi sitten erityisesti japanilaismerkeillä vaihdeavustin toimi vain ylöspäin vaihdettaessa. CF Moton shifteri ei ole parhaimmillaan hiekalla silloin kun takapyörä lyö joutavaa. Siksi irtopäällysteellä on varmempaa käyttää vaihdettaessa kytkintä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakkarin vapautus normaalia vaikeampaaShifterin lisäksi prätkämaailmassa yleistyvä varuste on vakionopeudensäädin, joka on laitettu myös CF Moton perusvarustukseen. Se rentouttaa ajamista pitkillä reissuilla, mutta on käytännöllinen ihan jokapäiväisessäkin ajossa. Toimintaperiaate ja operointi on 800 MT-X:n tapauksessa helppoa. Vakkari virtanapista päälle, ja haluttu nopeus tauluun.Yksi asia vakionopeudensäätimessä kummastuttaa. Sen pois laittaminen vaatii joko jarruun tai kytkimeen koskemista, sillä kaasukahvaa ei voi monen muun pyörä tavoin kääntää eteenpäin ja näin vapauttaa järjestelmän.Puute kuulostaa pieneltä, mutta oikeasti on kiusallista väläytellä joka kerta jarruvaloa takana ajaville vakkaria pois otettaessa. Toinen puoli asiassa on säädökset, sillä ymmärtääkseni EU-normien mukaan poiston pitäisi toimia myös ranneliikkeellä. Ehkä tähän on luvassa päivitystä jossain vaiheessa.Luistelee tai ei luisteleIMU:n ansiosta MT-X:ssä on luistonesto, joka toimii etenkin asfaltilla hyvin. Luistonesto on säädettävissä ainoastaan kahteen asentoon: päälle ja pois. Tämä on hyvä asia maastoajoa ajatellen, sillä pehmeällä alustalla eteneminen tyssää luistoneston kanssa helposti. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 16.7.2025 Sähköautot Yhdysvaltalaisstartup pelasti Northvoltin tehtaan – tähtäimessä Euroopan valloitus 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen