26.4.2025 Käyttötesti CFMOTO 800 MT-X Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X on täynnä elektroniikkaa ja avustimia Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala & Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyöräteollisuus seuraa automaailmaa elektroniikan määrässä, ja ajoavustimet ovat vallanneet kaksipyöräiset. Niin myös käyttötestipyörämme. ABS-jarrut tulivat pakolliseksi varusteeksi EU:n sisällä myytävissä moottoripyörissä vuonna 2016. Sittemmin kehitys on ollut hurjaa, ja tätä nykyä suuressa osassa kaksipyöräisiä on kaarre-ABS-järjestelmä. Sama pätee testipyörä 800 MT-X:ään, jossa on Boschin valmistama IMU-järjestelmä.IMU (Inertial Measurement Unit) hyödyntää toiminnassaan gyroskooppisensoreita ja kiihtyvyysantureita. Sen ajatuksena on mahdollistaa kaksipyöräisen jarrutus, vaikka keskellä kaarretta. Ilman järjestelmää pyörä nousee kallistuksen aikana pystyyn, mikäli kuski koskee jarruun.CF Motossa on siis käytössä sama tekniikka kuin selvästi kalliimmissa moottoripyörämalleissa. Järjestelmä on pitkälti vastaava kuin KTM:llä ja BMW:llä, mutta tämän hintaluokan pyörämalleissa Boschin IMU on harvemmin käytössä.Tätä nykyä vaihdeavustin eli quickshifter alkaa olla peruskauraa. Sellainen löytyy myös CF Motosta, ja sen toiminta muistuttaa erehdyttävästi sisarmalli KTM 790 Adventuren vastaavaa. Shifteri on hieman tahmea ja vaatii yllättävän paljon voimaa toimiakseen. Kuvaavin sana toiminnalle lienee karkea.Järjestelmä vaihtaa ilman kytkintä sekä isommalle että pienemmälle pykälälle, mikä on ilahduttavaa. Vielä muutama vuosi sitten erityisesti japanilaismerkeillä vaihdeavustin toimi vain ylöspäin vaihdettaessa. CF Moton shifteri ei ole parhaimmillaan hiekalla silloin kun takapyörä lyö joutavaa. Siksi irtopäällysteellä on varmempaa käyttää vaihdettaessa kytkintä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVakkarin vapautus normaalia vaikeampaaShifterin lisäksi prätkämaailmassa yleistyvä varuste on vakionopeudensäädin, joka on laitettu myös CF Moton perusvarustukseen. Se rentouttaa ajamista pitkillä reissuilla, mutta on käytännöllinen ihan jokapäiväisessäkin ajossa. Toimintaperiaate ja operointi on 800 MT-X:n tapauksessa helppoa. Vakkari virtanapista päälle, ja haluttu nopeus tauluun.Yksi asia vakionopeudensäätimessä kummastuttaa. Sen pois laittaminen vaatii joko jarruun tai kytkimeen koskemista, sillä kaasukahvaa ei voi monen muun pyörä tavoin kääntää eteenpäin ja näin vapauttaa järjestelmän.Puute kuulostaa pieneltä, mutta oikeasti on kiusallista väläytellä joka kerta jarruvaloa takana ajaville vakkaria pois otettaessa. Toinen puoli asiassa on säädökset, sillä ymmärtääkseni EU-normien mukaan poiston pitäisi toimia myös ranneliikkeellä. Ehkä tähän on luvassa päivitystä jossain vaiheessa.Luistelee tai ei luisteleIMU:n ansiosta MT-X:ssä on luistonesto, joka toimii etenkin asfaltilla hyvin. Luistonesto on säädettävissä ainoastaan kahteen asentoon: päälle ja pois. Tämä on hyvä asia maastoajoa ajatellen, sillä pehmeällä alustalla eteneminen tyssää luistoneston kanssa helposti. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää