31.7.2024

Koeistuttu: Audi A6 e-tron Avant ja Sportback – matalammalla profiililla

Kuva Audi

Audin prioriteetit ovat selvät. Q6 e-tron ja Porsche Macan saivat luvan esitellä uuden sähköautoja varten suunnitellun PPE-rakenteen, vaikka sekä A6 e-tron Avant ja Sportback suunniteltiin samaan aikaan niiden kanssa.

Kertauksen vuoksi vielä. Tästä lähin kaikissa uusissa Audeissa numero määrittää sen, onko autossa polttomoottori vai pelkkää sähköä. Parilliset numerot on varattu sähköautoille, parittomissa on vielä polttomoottori. Toki ainakin toistaiseksi sähköautoissa käytetään myös e-tron-merkintää muistuttamassa auton sähköisestä roolista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vihdoin lisää isoja sähköfarkkuja

Peruspalikat nyt esitellyissä A6-ja S6-perheen jäsenissä ovat siis samat kuin jo ajamassamme Q6 e-tronissa: PPE-pohja sekä uusi digitaalinen E3 1.2 -arkkitehtuuri sekä sen tuomat uudet tuulet ohjaamoon. Ihan mutkattomasti ei uuden digitaalisen arkkitehtuurin suunnittelu ole kuitenkaan sujunut, autot ovat myöhässä niiden alkuperäisistä aikatauluista.

Myös keulailme on tuttu, joskin nyt singleframe-keulamaski hallitsee auton ilmettä enemmän. Q6:ssa sen ympärillä oli enemmän muita elementtejä. Näin ollen A6 vaikuttaa ensisilmäyksellä Q6:tta leveämmältä ja näin ollen myös tietä halaavammalta ja dynaamisemmalta. Myös A6:n päivänajovaloista muodostuvat silmät ovat viirumaisemmat. Varsinaiset ajovalot ovat näiden alla.

Sekä Avantin että Sportbackin sivuprofiili on pitkän akselivälin ansiosta suhteellisen linjakas – virtaviivaisemman näköinen. Tässäkin on selvä ero Q6:n katumaasturimaiseen olemukseen korkeine kylkineen.

Muotoilu on toki aina myös makuasia. Audi haluaa korostaa PPE-pohjaisissa autoissaan sitä, että akku sijaitsee pohjalevyssä. Siksi auton sivuprofiilissa tätä merkataan ylimääräisellä linjalla. Näin e-tron-perheiden kyljet eivät ole puhdaslinjaisia.

Q6:ssa tämä vielä menettelee, mutta A6-perheessä lisäys näyttää etenkin takapyörän pyöränkoteloa lähestyttäessä hieman pakotetusti tehdyltä. Ja etenkin Avantin kohdalla. Myös auton väri vaikuttaa luonnollisesti siihen, miten vahvasti tuo ylimääräinen muotoiluelementti nousee esiin.

Perän kohdalla Sportbackin muotoilu on luonnollisesti lennokkaampi, mutta kyllä Avantin takalasi on laitettu melko viistoon kulmaan sekin.

Huomio kiinnittyy molemmissa korimalleissa koko perän yli ulottuviin takavaloihin, joihin on integroitu nyt punaisella valaistut Audin rinkulat. Valoissa on samaa älytekniikkaa, mistä olemme kirjoittaneet jo aiemmin.

Audi ei ole kertonut vielä A6-perheen mittoja, mutta Avant auto näyttää melko samanlaiselta kuin maaliskuussa 2022 esitelty konsepti, joka on neljä senttiä vajaa viisi metriä pitkä. Sen korkeus on 1,44 metriä. Leveys lienee sama kuin Q6:n kohdalla eli 1,94 metriä. Puhutaan siis varsin linjakkaasta autosta. Ja Sportback-konseptin mitat ovat täsmälleen samat.

Kaarevaa ja kevyttä

Ohjaamo näyttää jo vähitellen tutulta, olemmehan kokeneet sen Q6 e-tronin lisäksi myös jo uudessa Audi A5 -perheessä. Kojelautaa hallitsee iso ja kaareva OLED-näyttö, jossa yhdistyvät 11,9-tuumainen digimittaristo ja 14,5-tuumainen kosketusnäyttö moderneine ja selkeine grafiikkoineen. Näiden lisäksi etumatkustajan eteen on mahdollista saada hänelle oma 10,9-tuumainen kosketusnäyttö. Tuulilasiin saa heijastettua perinteisten mittaristotietojen lisäksi myös lisättyä todellisuutta. Tämä helpottaa esimerkiksi navigointia.

Infotainmet-järjestelmä tukeutuu Android Automotive OS -käyttöjärjestelmään. Auto päivittää itseään, ja tarjolla on lukuisia palveluita on line -palveluita, kuten Audi connect sekä parannettu e-tron-reittisuunnittelija.

Lisäksi näyttöihin saa lukuisan määrän erilaisia sovelluksia, etumatkustaja voi katsoa vaikka omasta ruudustaan YouTubea matkan aikana. Audin oma sovelluskauppa on integroitu suoraan MMI:hen. Sovelluskauppaan on luvassa jatkuvasti uusia sovelluksia, myös pelejä.

Kuljettaja on kuningas

Istumaan käyminen vaatii hieman enemmän reisilihaksilta kuin Q6:n kohdalla. Istuimme sisällä muutamassa eri versiossa, ja kangaspenkit tuntuivat yllättävän tyylikkäältä ja mukavalta ratkaisulta.

Materiaalivalinnoissa korostuvat sähköautoissa niin usein esille nostettavat ekologiset asiat eli nahkaa ei ole saatavilla verhoiluun tai istuimiin esimerkiksi lainkaan. Sinne minne käsi osuu luonnollisesti, tuntuvat materiaalit pääosin hyvältä. Kovempaa muovia on toki sitäkin käytetty, mutta enimmäkseen vain sellaisissa paikoissa, mihin käsi ei kovin usein osu.

Ja vaikka kaikki näyttää siis tutulta, matalampi istuma-asento tuo nopeasti fiiliksen perinteisemmästä autosta. Kaartuva iso näyttö ja keskikonsoli tekevät ohjaamosta kuljettajakeskeisen. Tunnelma on hieman tyköistuvampi kuin Q6:ssa.

Ergonomia on hyvä, kaikki on hyvin käden ulottuvilla. Lyhyemmät joutuvat ehkä kurkottelemaan kosketusnäyttöön välillä jonkin verran, mutta onneksi Audi on parantanut myös puheohjausta. Oppiva ja ChatGPT:hen tukeutuva puheohjaus tottelee entistä laajempaa repertuaaria toiveita. Esimerkiksi ikkunat voi avata ja sulkea nyt äänikomennoilla. Järjestelmä tukee aluksi kaikkia valtakieliä.

Lyhyt istuminen takapenkille paljastaa, että sielläkin on ihan kivasti tilaa, mikä nyt on oletusarvo lähes viisi metriä pitkässä autossa. Polvitilaa on erinomaisesti, mutta polvitukea hieman rajallisesti, koska sen verran matalalla autossa istutaan.

Auton virtaviivainen kori tarkoittaa myös sitä, ettei pääntilaa ole ylettömästi. Eli takana useammin yli 180-senttisiä kuljettaville voi suositella uutta himmennettävää panoraamakattoa, jollaisen saa myös A5:een. Se luo taakse pari senttiä lisää pääntilaa.

Tavaratila on matalahko mutta riittävän pitkä ja kookas. Senkään tilavuutta ei ole vielä ilmoitettu. Raskaiden tavaroiden lastaaminen sujuu kuitenkin helpommin kuin Q6:ssa. Tilassa on myös pieni välipohja eli tavaratilaa saa hieman syvemmäksi, jos pitää kuljettaa isompia esineitä. Lisää tilaa tule takaistuimien selkänojia kaatamalla. Laajennus onnistuu kolmessa osassa.

Avantin ja Sportbackin tavaratiloissa ei ole myöskään kovin suurta eroa. Käytettävyyskin on samaa tasoa, kun Sportbackin luukku aukeaa katon reunaan asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokaiselle jotain

Sekä Sportback että Avant ovat saatavilla aluksi kahdella eri voimalinjalla. A6:n kohdalla myynti alkaa 270 kilowatin (367 hv) tehoversiolla, joka on takavetoinen. Malliston huipulla ovat sitten 370 kW (503 hv) tehoiset S6-versiot. Ne ovat aina nelivetoisia. Myöhemmin mallistot laajenevat toki vielä lisää.

Kuten jo teholuvuista voi päätellä, luvassa on varsin ripeää kyytiä. 270 kW versiot kiihtyvät satasen vauhtiin 5,4 sekunnissa, 370 kilowattiset 3,9 sekunnissa. Viimeisten kymmenysten jahtaamisessa auttaa launch control -toiminto, jolla S6:n teho kasvaa hetkellisesti 405 kilowattiin (551 hv). Vielä enemmän kaipaaville lienee luvassa jossain vaiheessa myös RS6. Useammat eurooppalaiset autolehdet ovat spekuloineet jo 600 hevosvoiman tehoilla. Innokkaimmat tosin uumoilevat jo noin 800-hevosvoimaisesta versiosta.

Pyöräkoko on A6-perheessä alkaen 19 tuumaa, S6:ssa 20 tuumaa. Suurin tuumakoko on 21 tuumaa eli konseptien 22-tuumaisia kiekkoja ei tuotantoversioissa nähdä. Erilaisia vannetyylejä on yhteensä yhdeksän, ja niistä peräti kuusi on Audi Sportin käsialaa.

Ja jos S6 tuntuu liian rouhevalta, A6:n voi valita myös hieman sporttisemmalla S line -varustetasolla. A6 on sitten se pelkistetyin versio, jossa erilaisia ulkomuotojen yksityiskohtia korostetaaan maltillisimmin. Ulkovärejä on yhteensä kahdeksan.

Ennätyksellinen ilmanhalkoja

Nopeasti katsottuna ero Avantin ja Sportbackin välillä on lopulta melko pieni. Kumman perän muotoilusta sitten pitää enemmän, se on makuasia. Yksi merkittävä ero noilla kahdella korimallilla kuitenkin on. Sportbackin ilmanvastuskerroin on Audille ennätysalhainen 0,21. Lukema on todella kova. Tähän tarvitaan mm. kameroilla korvatut sivupeilit. Ne edustavat nyt toista sukupolvea. Toki peilit saa myös tavallisina.

Avantin kohdalla ilmanvastuskerroin on 0,24. Ero on sen verran merkittävä, että sillä on jo vaikutusta kulutukseen ja sitä kautta myös toimintamatkaan. Jokainen tuhannesosa pilkun jälkeen tarkoittaa noin kilometrin lisäystä potentiaaliseen ajomatkaan: 0,24 vs 0,21 tarkoittaa siis noin 30 kilometriä.

Ilmanvastusta on vähennetty kaikin mahdollisin keinoin ilman pyörteilyä ja virtauksia optimoimalla. Myös vanteilla on tässä oma roolinsa. Myös ilmajousitus pienentää kulutusta, koska jousitusta voidaan laskea pari senttiä.

Yli 700 kilometrin ajomatkoja luvassa

Tehokkaasti ilmaa ohjaava muotoilu yhdessä isohkon 100 kWh (netto 94,9 kWh) akuston kanssa mahdollistaa pitkät ajosiivut ilman latauksia. Audi lupaa ajomatkaa Sportbackille peräti 750 kilometriä ja Avantille 720 kilometriä. S6 e-tronien kohdalla vastaavat lukemat ovat 670 ja 640 km. Vähempään tyytyville tarjotaan myöhemmin myös 83 kWh akustoa.

Lataaminen tapahtuu ihanneolosuhteissa 270 kW teholla, jolloin 10–80 % lataus vie vain 21 minuuttia. Yleisempien 400 voltin latausasemien kohdalla auto jakaa akkupaketin kahdeksi 400 voltin puoliskoksi, joita ladataan 135 kW teholla. AC-latausteho on 11 kilowattia. 22 kilowatin sisäinen laturi tulee tarjolle myöhemmin. Kuinka paljon myöhemmin, sitä Audi ei kommentoi. Latausluukku löytyy auto molemmilta puolilta, mutta vain vasemmalla takana olevassa on CCS-pikalatausmahdollisuus. 

Jarrutusvirtaa otetaan talteen, ja sen tehokkuutta voi säädellä ohjauspyörältä. Tasoja on vain kaksi, mielellään kaiken voimalinjasta irti ottavat arvostaisivat varmasti vähintään yhtä lisäpykälää. Toki käytössä on myös B-asento, jolloin auto jarruttaa jo varsin tehokkaasti eli päästään ns. yhden polkimen ajotilaan. Vastaavasti auton voi antaa myös vain rullata, joka sopivan paikan tullen on tunnetusti taloudellisin tapa edetä.

Q6 e-tronin hinnat alkavat 73 990 eurosta ja SQ6:n 99 990 eurosta, ne antavat jonkinlaista osviittaa myös A6-perheen hinnoille. Myös Q6:n varustelistan tutkistelu antanee viitteitä A6:n varusteista. A6 e-tron -perheen myynti alkaa syksyllä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat