2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa Teksti Vesa Eskola Kuva Audi Audi Q5 on yksi muutamista Meksikosta Suomeen tuotavista automalleista. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Audin keskikokoinen katumaasturi uudistui A5:n hengessä, paitsi että sen kaikki moottorivaihtoehdot ovat nyt kevythybridejä. Teknisesti kolmannen sukupolven Q5 on hyvin lähellä uutta Audi A5:ttä – eli siis entistä Audi A4:ää. Tuosta viistoperäksi muuttuneesta limusiinista olemme kertoneet jo kattavasti aikaisemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudella ilmeellä Q5:n sukulaisuussuhde A5:een on heti ensi vilkaisulla ilmeinen. Perheidentiteetti myös täyssähköisiin malleihin eli A6 e-troniin, A6 Avant e-troniin sekä myös Q6 e-troniin on edeltäjää vahvempi. Korimallista johtuen uusi hunajakennomaski eroaa toki A5:stä, jossa maski näyttää matalammalta ja siten vieläkin aggressiivisemmalta. Q5:ssä konepelti ulottuu myös nyt maskiin asti eli se ei kierrä A5:n tapaan keulan ympäri reippaasti valojen ja maskin yläpuolelta. Muuten keuloissa on paljon samaa, mm. isot ilmanottoaukot maskin sivuilla. Vaatimaton tai huomaamaton eivät ole adjektiiveja, jotka nousevat mieleen Q5:n keulaa katsellessa. Maltillisesti 4,72 metriä pitkäksi kasvaneen Q5:n kyljet on tavallaan rauhalliset ilman ylilyöntejä auton katumaasturimaisuuden korostamiseksi. Helmaa kohden pokkaukset nousevat toki esiin ja myös helmat ovat pulleat, mutta pyöräkoteloissa on vastaavasti maltettu olla korostamatta niitä liikaa. Kylkilinja on korkea ja ikkunat sen takia melko matalat. Pitkähkö eli 2,82 metrin mittainen akseliväli korostaa vielä mittasuhteita. Kyseessä on silti selkeästi katumaasturi. Takana valot ylettyvät koko perän yli ja itse valoihin on tarjolla uutta teknologiaa muiden uusien Audien tapaan. Myös alahelmoja on pullistettu ja korostettu. Ilmeessä on samaa sporttista ja isottelevaa korostusta kuin keulassa. Kokonaisuus lienee juuri sellainen, johon Audin ostajien on helppo tykästyä. Ulkomuodoissa ei ole lähdetty kikkailemaan liikaa edeltäjään verrattuna, mutta uutta on kuitenkin enemmän kuin riittävästi. Yksityiskohdissa on myös eroa eri malliversioissa. Näissä kuvissa esiintyvä auto on sporttisempi S-line. Toinen esillä oleva auto oli SQ5. Tavallista perusversiota emme ole vielä nähneet. Myös pyöräkoolla ja vanteilla voidaan korostaa auton ilmettä ja olemusta. Skaala pyöräkoossa on hyvin laaja ulottuen 17 tuumasta aina 21 tuumaan. Uusi ohjaamo Ohjaamo ei tarjoa yllätyksiä muihin uusiin Audeihin verrattuna. Kojelaudan päällä on ”leijuva” iso ja kaareva OLED-näyttö, jossa yhdistyvät 11,9-tuumainen mittaristo sekä 14,5-tuumainen kosketusnäyttö. Ratkaisu on ilmava ja hyvin näytön ohuuden ansiosta myös moderni. Kaarevuus istuu Audin kuljettajakeskeiseen filosofiaan. Mittaristosta ja kosketusnäytöstä löytyvät tutut graafiset MMI-elementit, ja erilaisia sovelluksia on tarjolla runsaasti. Niitä kehitetään myös jatkuvasti lisää. Lisäksi infoa on tarjolla entistä runsaammin myös tuulilasiin piirtyvään HUD-näyttöön. Sen näkymää voi säätää sen mukaan, kuinka paljon informaatiota haluaa. Tuulilasiin saa heijastettuna tietoa myös infotainment-järjestelmästä, ja noita tietoja voi selata ohjauspyörään sijoitetuilla säätimillä. Erilaisten ajon aikana tarvittavien toimintojen säätäminen tapahtuu myös keskitetymmin kuin aikaisemmin. Esimerkiksi istuimet, valot, sivupeilit, lukitus – ne kaikki säädetään kuljettajan kyynärnojan etuosassa olevalta kosketusnäytöltä. Käynnistysnappi on vaihdevivun läheisyydessä, kuten ovat myös pysäköintikameroiden ja -avustimien käyttönappulat. Myös ajotilavalikkoon pääsee käsiksi samassa yhteydessä. Loput toiminnoista tapahtuvat sitten joko ratin säätimiltä tai kosketusnäytön kautta. Ilmastoinnin säädöt ovat keskitetysti ja selkeästi näytön alalaidassa. Ja erilaisia verhoiluvaihtoehtoja ja -värejä on luonnollisesti suuri määrä. Kerromme noista lisää, heti kunhan saamme itse niistä tietää. Myös matkustajia hemmotellaan Vaikka kuljettaja on kaiken keskiössä, myös etumatkustaja on huomioitu paremman varustetason versioissa. Kartturille on oma 10,9-tuumainen kosketusnäyttö kojelaudan oikealla laidalla. Tuo näyttö on myös suunniteltu niin, että sen käyttö on hyvin vapaata myös ajon aikana, koska sen käyttö ei häiritse kuljettajaa. Takapenkillä on hyvin joskaan ei mitenkään ylellisesti tilaa. Sekä polvi- että pääntilaa on mukavasti. Ensi mainitusta huolehtii istuimien pituussäätövara eli auton kuljetuskapasiteetti joustaa matkustajien ja tavaroiden kesken. Takaselkänojissa on myös kallistusmahdollisuus. Keskipaikalla ei ole ihan yhtä mukava matkustaa kuin reunoilla, sen verran korkea keskitunneli on. Ja totta kai takamatkustajille on tarjolla tukku varusteita, joiden avulla pidempikin matka taittuu viihtyisästi. Q5:stä näkee myös nopeasti sen, että se on suunniteltu matka-autoksi. Erilaisia säilytyslokeroita on kiitettävästi ympäri autoa. Ja takamatkustajien USB-C-pistokkeet antavat ulos virtaa tehokkaasti peräti 100 wattin teholla. Myös tavaraa mahtuu matkalle mukaan kohtalaisesti, tavaratila on venytettävissä kaikkien takaistuimien selkänojat nurin kaatamalla 1473 litraan. Se on noin 50 litraa enemmän kuin A5 Avantissa. Hattuhyllylle on oma säilönsä tavaratilan pohjan alla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusittu perusrakenne ja digiaika A5 ja A5 Avant saivat luvan toimia uuden PPC-perusrakenteen (Premium Platform Combustion) esittelyaihiona, ja sama pohjalevy löytyy myös Q5:stä. Tämä uusittu perusrakenne tukee Audin uutta digitaalista arkkitehtuuria – sitä samaa, joka on käytössä myös täyssähköautoissa. Uuden sähköarkkitehtuurin eli E3 1.2:n tehtävänä on lukuisten tietoviihdejärjestelmän sovellusten, kuljettajaa avustavien järjestelmien, navigoinnin ja myös älykkään sekä oppivan puheohjauksen hallinta. Järjestelmän keskushermosto koostuu viidestä prosessorista. Niille on jaettu erilaisia tehtäväalueita. Yksi ohjaa voimalinjaa ja jousitusta, toinen kuljettajaa avustavia järjestelmiä, kolmas tietoviihde- eli infotainment-järjestelmiä ja neljäs valoja, ilmastointia sekä istuimia. Viidennen prosessorin tehtävänä on toimia sitten kaiken yhdistävänä keskustietokoneena sekä kommunikoida auton ulkopuolisen digitaalisen maailman kanssa. Muuten pohjalevyn rakenteissa ei ole hirveästi uusinta uutta vaan käytössä on vuosien varrella jatkuvasti kehitettyä ja parannettua tekniikkaa. Ja autoon tulevan tekniikan ja varusteiden määrä riippuu tietysti siitä, kuinka tiukalla kukkaron nyörit ovat. Tarjolla on esimerkiksi matkustajia Suomen tievaurioilta mahdollisimman hyvin eristävää teknologiaa eli mukautuvan alustan ilmajousituksella. Kolme moottorivaihtoehtoa Uuden Q5:n valmistus alkaa kolmella moottorivaihtoehdolla. Perusbensakone on kaksilitrainen. Tehoa siinä on 150 kW (204 hv) eli A5:n 110 kW (150 hv) peruskone ei tule saataville Q5:een. Tuon 204-heppaisen moottoriversion saa joko etu- tai nelivetoisena. Diesel on sekin kaksilitrainen, ja teho on täsmälleen sama kuin bensakoneessa. Vääntöä löytyy toki enemmän eli 400 Nm, kun bensakoneen maksimivääntö on 340 Nm. Malliston huipulla on sitten aina nelivetoinen SQ5, jota vauhdittaa kolmilitrainen bensaveekuutonen. Sen teholukema on 270 kW (367 hv). Voimaa on tarjolla peräti 550 Nm. Kaikkien moottoreiden yhteydessä on aina uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä. Se tukee polttomoottoreita pienellä 18 kW (24 hv) sähkömoottorilla. Kaikkien voimalinjojen vaihteistona toimii 7-portainen kaksoiskytkinautomaatti. PPC-rakenne sallii toki myös reippaamman sähkön käytön voimalinjassa, joten odottelemme uusia voimalinjoja mielenkiinnolla. Audillakin varmasti seurataan tällä hetkellä tarkasti sitä, mikä on erilaisten hybridiversioiden kysyntä maailmalla tällä hetkellä. Audin uudesta 48 voltin kevythybridistä on tosin mainittava sen verran, että se on jo aika lähellä tavallista hybridiä. Tavaratilan alla sijaitsevan akun koko on 1,7 kWh, joka sallii auton liikuttelun lyhyitä matkoja myös pelkällä sähköllä. Myös päästöt ovat kevythybriditekniikan ansiosta luonnollisesti pienemmät. Tuon 48 voltin järjestelmän toiminnasta olemme kirjoittaneet erikseen jo enemmän. Tuttu valmistuspaikka Edeltäjän tapaan myös uusi Q5 valmistetaan Meksikossa. Siellä valmistetut ensimmäiset autot rantautuvat Eurooppaan ensi vuoden ensimmäisen vuosineljänneksen aikana. Tilauskirjat aukeavat kuitenkin jo nyt syksyllä. Suomen hintoja ei ole vielä kerrottu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 31.7.2024 Esittely Koeistuttu: Audi A6 e-tron Avant ja Sportback – matalammalla profiililla 16.7.2024 Esittely Koeistuttu: kaikki mitä olet halunnut tietää uudesta Audi A5 Sedanista ja Avantista – myös hinnat 22.3.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q6 e-tron – hinnatkin tiedetään jo 9.11.2022 Ajoneuvot Audi Q8 E-tron: tuttu E-tron sai uuden nimen ja jopa 600 km toimintamatkan 17.3.2022 Ajoneuvot Audi A6 Avant e-tron – perhe kyytiin ja 700 kilometriä pysähtymättä 2.11.2021 Ajoneuvot Koeistuttu: uudistunut Audi A8 L ei halua järkyttää 2.9.2021 Ajoneuvot Audi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta 25.7.2021 Ajoneuvot Viisi sylinteriä ja vauhtia riittää – uusi Audi RS 3 jatkaa tuttua menestysreseptiä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista