2.9.2021

Audi Grandsphere -konseptiauto haaveilee huomisesta

Audi Grandsphere -konseptiauto

Vuosi 2025 tulee olemaan neljän renkaan merkille tärkeä. Audi Grandsphere maalailee meille, miltä tulevaisuus voisi näyttää.

Kaksiovinen erittäin pitkällä keulalla varustettu Skysphere oli ensimmäinen kolmesta neljän renkaan merkin uuden ajan sähköautokonseptista. Tässä on toinen. Audi Grandsphere jatkaa näyttävällä linjalla. 

Audi Grandsphere

Näitä kahta saman sarjan konseptia vertaillessa huomiota herättävää on kuinka eri tavalla Audin tunnistautumistekijänä toimiva Single Frame -keulailme on toteutettu. Korimalleista johtuen eroja löytyy luonnollisesti muualta vieläkin enemmän.

Samassa yhteydessä merkki avasi tulevaisuuttaan pääosin merkityksetöntä markkinointijargoniaa suoltamalla. Audin strategia 2030 keskittyy laadulliseen ja määrälliseen kasvuun. Tavoitteena on valmistaa vuosittain peräti 50 prosenttia nykyistä enemmän autoja samalla katetta kasvattaen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi Grandsphere

Konseptiauto Audi Grandsphere on aloitettu muotoilemalla se sisältä ulospäin, joten tässä mielessä työ on tehty todellisen tuotantoauton tavoin. Valmistaja kutsuu tämän 1,39 metriä korkean auton muotoilua coupemaiseksi. 

Kyseessä on ikään kuin farmarista ja shooting brakesta vaikutteita hakeva uudenlainen venytetty auton muoto. Sulavaksi muotoillun neliovisen auton ovenkahvat on piilotettu, kuten konsepteissa on tapana. Erittäin pitkä perä auttaa aerodynaamisuutta.

Audi Grandsphere

Hartialinja on varsin vahva, mutta auton hallitsevin muotoelementti on sivuprofiilin äärimmäisen pitkä kaari lähes keulasta aina perään asti. Tämä saa itse asiassa 5,35 metriä pitkän auton näyttämään vieläkin pidemmältä kuin se oikeasti on.

Tuon kaaren etupää on piilotettu sivusta katsottuna. Keula jatkuu visuaalisesti kyljissä aina lokasuojien loppuun saakka, vaikka niiden välissä matkustamo ulottuu paljon pidemmälle keulaan. Audin rinkulat löytyvät keulasta single frame -maskin päältä. 

Audi Grandsphere

Kylkilinjan keskimmäinen pokkaus jatkuu perän ulommaisimpana pokkauksena takavalojen alla. Alempana kyljessä helman linja nousee perää kohti ja itseasiassa jatkuu siististi aina takapuskurin alareunaan asti. 

Valot ovat tärkeä osa merkkiä ja nyt ne näyttelevät neljää rinkulaa – kaksi per ajovalo. Perä toistaa keulan ilmettä, kuten automuotoilussa on tapana. Takavaloissa toistuu hieman samanlaisesti litistetyt rinkulat. 

Audi Grandsphere

Kehyksetön keskustelu

Autoon kulkeminen on tehty näyttävästi. Etuovi on saranoitu normaalisti, mutta takana on takareunasta saranoitu kaappariovi, jotta koko B-pilariton kylki aukeaa. Tätä on nähty moneen kertaan konseptiautoissa, mutta käytännön kolariturvallisuuden ja korin jäykkyyden takia kovin vähän tuotannossa. 

Sisältä kumpuava konsepti hakee ohjaamosta olohuonetta itsenäiseen ajamiseen silmäilemällä. Ohjauspyörä taittuu kokonaan pois, jotta tason 4 autonomia voi ottaa vallan.  Tällöin kuljettaja voi nauttia muiden matkustajien kanssa elokuvista tai muusta viihteestä ja etuistuimen saa kallistettua voimakkaasti taakse esimerkiksi nukkumista varten.

Audi Grandsphere

Osin tämän takia sisätiloissa haluttiin välttää monessa autossa toistuva halpamarketin kaikuluotaimen asentaminen keskelle kojelautaa. Audi lähti tavoittelemaan ohjaamoa kokonaan ilman näyttöjen kehyksiä ja lopulta tämä saavutettiin suurella heijastuspinnalla. Englanniksi tämä kantaa nimeä ”frameless design”. 

Auton toimintojen hallinta on yhdistelmä painikkeita, kosketuspintoja ja eleohjausta. Sen lisäksi auto seuraa kuljettajan silmän liikkeitä.

Audi Grandsphere

Mielenkiintoisena yksityiskohtana kuljettajan vasemmalla puolella, ovessa, on uusi ohjausyksikkö muun muassa ilmastoinnin ja istuimen säätämiseen. Se on varustettu eleohjauksella.

Grandsphere tahtoo olla maanteiden yksityislentokone. Tämä näkyy selvästi sisätilojen muotoilussa.

Audi Grandsphere

Suuri akku, paljon tehoa

Auton voimalinja ei ole konseptin tapauksessa tärkein asia, mutta tällä kertaa se ei kuulosta täysin utopistiselta. Käytännössä Audilla pitäisi olla jo käsissään kaikki palaset tämänkaltaisen voimalinjan toteuttamiseen.

Nelivetoisen auton liikuttamiseen löytyy yksi sähkömoottori molemmilta akseleilta. Tehoksi on toki ilmoitettu hurja 530 kilowattia ja huippuväännöksi 960 newtonmetriä, mutta toisaalta jo nyt myynnissä olevassa RS e-tron GT:ssä on 440 kilowattia potkua.

Audi Grandsphere

Konseptin akusto vetää hurjat 120 kilowattituntia energiaa, joka on yli 10 kilowattituntia kilpailijan sähkölippulaivaa (Mercedes-Benz EQS 580 4Matic) enemmän. Toisaalta johtotähti on ostettavissa, kun Audi vasta maalailee mielikuvia seinille. 

Konseptin 800 voltin järjestelmä tukee pikalatausta 270 kilowatin tehoon asti, joka on Audilla jo nyt Porschelta käytössä. Sen avulla akkuun on teoriassa ladattavissa 300 kilometrin toimintamatka vain 10 minuutin pysähdyksen aikana.

Audi Grandsphere

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vuosi 2025

Audin mukaan Grandsphere omaa monia elementtejä, joita tullaan tuomaan tuotantoon. Sisätilojen puolella on kokeiltu erilaisia yksittäisiä konsepteja, joita voitaisiin hyödyntää jollakin tavalla. 

Samoin ulkokuoren puolelta kerrotaan löytyvän yksittäisiä muotoiluelementtejä, joita tullaan hyödyntämään vuonna 2025 esiteltävän Artemis-projektin lisäksi myös muihin tuleviin tuotantomalleihin. Näin tämä auto näyttää jollain tavoin merkin tulevaa muotoilusuuntaa, kunhan muistaa ripotella päälle annoksen realismia.

Audi Grandsphere

Audin mukaan Artemis ei suoranaisesti jahtaa Teslaa, vaan pyrkii vain edustamaan viimeisintä tekniikkaa ja siltä osin autoalan huippua. Vuosi 2025 tulee olemaan merkille todella tärkeä, sillä Artemis kerää jo nyt suuria paineita.

Sitä ennen Audin silmissä siintää vuosi 2023. Tuolloin tulemme näkemään ensimmäiset PPE-perusrakenteen täyssähköautot, joiden Audi lupailee edustavan C- ja D-segmenttien huippua. Siihenkin on vielä harmittavan pitkä matka. 

Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Henri Posa