25.7.2021 Ajoneuvot Viisi sylinteriä ja vauhtia riittää – uusi Audi RS 3 jatkaa tuttua menestysreseptiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaikka perusasiat onkin haluttu pitää ennallaan, löytyy tästäkin painoksesta uutta twistiä erityisesti auton kotiasioihin – radalle. Kun uusi A3 ehti kiiriä sopivasti kauppoihin, tuli vihdoin aika päästää myös malttamaton huippumalli kesälaitumelle. Jos ylipäätään uuden kolmosen muotoiluun niin ulos kuin sisälle on haettu inspiraatiota tytärmerkki Lamborghinilta, tulee hedelmällinen yhteistyö RS:ssä vihdoin lopulliseen täyttymykseensä. Ja onhan siinä särmää.Jos saa sanoa, on RS 3:lla lähtökohtaisesti paremmat mahdollisuudet onnistua lupauksessaan arki- ja urheiluauton yhdistämisestä, kuin vastaavilla katumaasturimuunnoksilla, sillä onhan vastaansanomattoman selvää, että matala ja kevyt hatchback tai sedan käyttäytyy vauhdissa korkeaa ja painavaa crossoveria sivistyneemmin. Kun korin suuret linjat ovat kunnossa, voidaan keskittyä sen aerodynamiikkaan sekä auton voimalinjaan ja alustaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVitoskoneella jatketaanParisenkymmentä vuotta sitten koettiin automarkkinoilla vaihe, jossa riviviitoset olivat etenkin Saksa-Ruotsi-akselilla jonkinlaisessa nosteessa. Yleistäkin yleisemmän rivinelosen ja itse itsensä tasapainottavan -kuutosen väliin osuva voimanlähdemuoto on kuitenkin sittemmin poistunut näyttämöltä, yhtä lukuun ottamatta. Harva ehkä muistaisi äkkiseltään, että Audin 2,5-litrainen TFSI -riviviitonen nappasi International Engine of the Year -kilpailun 2 – 2,5-litraisten pääpystin yhdeksänä vuotena peräkkäin 2010 – 2018. Nyt kun menestykseen tottunut voimanlähde on istutettu RS 3:een jälleen uudelleen, se on uransa huipulla. Tällaisenaan se tarjoaa 400 hevosvoiman teholukeman ja 20:lla yksiköllä kasvaneen vääntömomentin, nyt tasan 500 newtonmetriä.Affalterbachin ärsytetty, tutummin Mercedes-AMG A/CLA45S, antaa kaksilitraisesta nelisylinterisestään 21 hevosvoimaa tätä enemmän, vääntölukeman asettuessa samaan. Tarkempi syyni kuitenkin paljastaa, että Audin kuljettaja nauttii moottorinsa huippulukemista huomattavasti laajemmalla kierrosalueella. Esimerkiksi Mersun 500 newtonmetriä on jakelussa ainoastaan kierrosvälillä 5 000 – 5 250 r/min, kun Audissa sama lukema saadaan kierrosalueella 2 250 – 5 600 r/min. Armottomassa nollasta sataan -kiihdytyksessä RS3 voittaa A45S:n yhdellä sekunnin kymmennyksellä, 3,9 vastaan 3,8 sekuntia. Huippunopeus on rajoitettu 250:een, mutta valinnainen RS Dynamic -paketti voi nostaa sen aina 290 kilometriin tunnissa, ihan vain jotta naapurille olisi vähän enemmän kerrottavaa.Suoraviitosen äänimaailma on luontaisestikin persoonallinen, ja tätä ominaisuutta vahvistetaan uudessa RS 3:ssa edelleen pakoputkiston säädettävän läppäjärjestelmän avulla. Kun RS-urheilupakoputkiston läpät tilaisuuden tullen avataan, saadaan ääni sen turhempia siloittelematta raakana pihalle. Moottorin jatkeena oleva seitsenlovinen kaksoiskytkinvaihteisto sallii myös osaltaan korkeampaa nuottia päästettävän ilmoille.Laitetaan merkille vielä yksi asia 2,5 TFSI -koneesta, nimittäin sen mallimerkintä. Audin nykyinen 30 – 70 -mallimerkintätapa voi vaatia opettelua, mutta se on varmaa, että tämä moottori ei siihen mahdu. 400-heppainen osuu 55 TFSI:n (328 – 368 hv) ja 60 TFSI:n (429 – 455 hv) väliin. Tässä tapauksessa toki ainoastaan kirjaimilla RS on merkitystä.Kotipaikkana kilparataVoi olla, ettei kovinkaan moni RS 3:n omistaja todellisuudessa ulkoiluta omaansa kilparadalla edes satunnaisesti, vaikka auto olisikin siihen valmis. RS-Audit eivät tunnetusti pelkää näyttää muskeleitaan ulospäin, ei myöskään uusi kolmonen.Jos kuitenkin jatketaan edelleen auton sisälmyksien läpikäyntiä, seuraavana vuorossa olisi Torque Splitter -järjestelmä. Radan kaarteissa hyödynnettävä järjestelmä tekee nelivedosta monilevykytkimien avulla hetkellisesti yksivetoisen, sillä ainoastaan ulkokaarteen puoleista takapyörää pyöritetään. Näin ajokäyttäytyminen on sivistyneempää ja mukailee takavetoisten yliohjaustaipumusta. Torque Splitter on suoraa sukua konsernisisar Volkswagen Golf R:n Torque Vectoring -järjestelmälle. RS 3 Sedan sladittaa Torque Splitterin turvin. Kylkeen on teipattu viisisylinterisen sytytysjärjestys.RS 3 kulkee kymmenen milliä S3:a matalammalla, sen jousitus on hanakampi ja alusta jäykempi. Kaarteissa auttaa myös asteen verran kilpa-automaisempaan suuntaan kallistettu camber-kulma (pyörät ”lintassa”). Auto pysyy näin radalla entistä suuremmissa nopeuksissa, joissa syntyy myös suuria G-voimia; näitä kuljettaja voi seurata mittariston kautta, kuten myös vaikkapa kierrosaikoja ja kiihdytysaikoja nollasta sataan, kahteensataan sekä varttimailille ja kahdeksasosamailille.Pysähtymispuolella uutta ovat aiempaa järeämmät kuusimäntäiset teräsjarrut, jotka jäähtyvätkin edellismalleja tehokkaammin helmojen uusien ilmanohjaimien ansiosta.Suomeen täytyy jaksaa odotella ensimmäisiä RS 3:sia vielä useamman kuukauden verran. Sitä ennen saamme kuitenkin varmasti tietoomme ainakin karamellin hinnoittelupolitiikan.Lähde ja kuvat: Audi Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaKoeajo: Audi A3 Sedan ei ole ihan perinteinen porrasperä Koeajo: Audi A3 – edeltäjääkin parempi? Koeajo: Audi RS Q3 on turboahdettu outolintu Koeajo: Audi S3 on teknisesti kyvykäs sportti, mutta mikä siinä ei sytytä? Kompakti muttei vaatimaton – uusi komeakylkinen Audi A3 sedan Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen