23.7.2021 Ajoneuvot Tuorein Volkswagen Golf R Variant – 57 100 euroa maksava farkku ärjyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa tehokkain farmarimalli kautta aikain. Melkoisena mittatikkuna tunnettu tasaisen harmaa Golf omaa myös toisenlaisen luonteen. Sen GTI on jo käsite ja nelivetoista suorituskykyä on tarjottu ärrämallilla. Tuorein Volkswagen Golf R Variant on valmistajansa kaikkien aikojen suorituskykyisin farmarimalli.Kahdeksannen sukupolven Golf on jo saanut GTD, GTE ja GTI-mallit, joista GTI on käynyt Moottorin koeajossakin. Eikä R ole sekään aivan uusi, mutta nyt sama voimalinjapaketti saadaan tarjolle myös farmarikoriin. Ainakin edeltävä R Variant miellytti Moottorin koeajossa erinomaisena kokonaisuutena.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuorein Volkswagen Golf R VariantTuorein Volkswagen Golf R Variant on 235 kilowatin (320 hv) tehollaan Volkswagenin kautta aikain suorituskykyisin ja tehokkain farmarimalli. Sen 2,0 TSI-bensiinimoottorissa on nyt 14 kilowattia (20 hv) enemmän tehoa kuin edeltäjämallissa ja uutuuden huippuvääntö on 420 newtonmetriä.Vakiovarusteinen 4MOTION-neliveto on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmään. Voima välitetään pyörille R-malleihin mukautetun 7-pykäläisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta.Golf R Variant kiihtyy 0–100 km/h alle 5 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu sähköisesti lukemaan 250 km/h, mutta R Performance -paketin ostava pääsee vielä 20 km/h ripeämmin. Tuo paketti sisältää myös 19-tuumaiset Estoril-kevytmetallivanteet ja kaksi uutta suljettuja alueita varten suunnattua ajotilaa Special ja Drift.Valmistajan mukaan myös tuorein Volkswagen Golf R Variant on onnistunut kompromissi monikäyttöisyyttä, mukavuutta, tilaa ja jopa rata-ajoon soveltuvia ajo-ominaisuuksia. Maavarasta on tingitty sporttiseksi viritetyn alustan vuoksi 20 millimetriä. Tavaratila on tavallisemman Variantin kanssa sama 611 litraa, mutta tällä kertaa R Variantiin on saatavilla lisävarusteena myös jopa 1 700 kilogramman jarrullisen vetomassan salliva vetokoukku.Sportti-GolfVolkswagen Golf R Variant kertoo lisähinnastaan useilla yksityiskohdilla: R-muotoiltu etupuskuri, ilmanottoaukot ja etusäleikkö ovat tunnusmerkkinä auton etuosassa. Sivuprofiilissa tunnusmerkkinä toimivat korin väriset helmalevikkeet. Perän puolella uutta on R-muotoiltu takapuskuri yhdistettynä mustan sävyiseen diffuusoriin sekä kahdella kromipintaisella ulostulolla näyttäytyvä sporttiputkisto.Sen sijaan värivalikoima on kapea, joten moni ostaja saattaa päätyä teippaamaan autonsa persoonallisemmaksi. Tiedotteen mukaan valittavissa on vain kolme ulkoväriä: Lapiz Blue -metalliväri, Deep Black –helmiäisväri ja Pure White -normaaliväri.Uuteen 4MOTION-nelivetoon on yhdistetty R Performance Torque Vectoring -järjestelmä. Voimaa jaetaan nyt sekä etu- ja taka-akseleiden lisäksi myös molempien takarenkaiden välillä. Järjestelmä auttaa uutta Golf R Variantia vastustamaan aliohjautumista entistä tehokkaammin.Ensimmäistä kertaa Golf R Variantin nelivetojärjestelmä on yhdistetty myös Vehicle Dynamics Manager (VDM) -järjestelmään, säätyvään iskunvaimennukseen (DCC) ja sähköisesen tasauspyörästön luistonrajoittimeen (XDS). Uusi Golf R Variant kerrotaan hiotun legendaarisella Nürburgringin Nordschleifen radalla.Kuten jo aiemmin todettua, mikäli autossa on lisävarusteinen R Performance -paketti, Golf R Variant saa kaksi uutta ajoprofiilia. Special-ajoprofiilissa kaikki auton pääjärjestelmien parametrit on konfiguroitu Nordschleife-radalle sopiviksi. R Performance -paketin toinen uusi ajoprofiili Drift, on suunniteltu nimenomaan suljetuille teille tehden ajamisesta entistä luisuvampaa.Neljä muuta ajoprofiilia Comfort, Sport, Race ja Individual ovat vakiovarusteita. Kuljettaja voi vaihtaa ajonvakautusjärjestelmän (ESC) asetuksia nappia painamalla. Ajonvakautusjärjestelmä voidaan myös kytkeä kokonaan pois päältä, mutta automaattinen hätäjarrutus ja väistötoiminto aktivoivat ESC:n uudelleen päälle hätätilanteessa.R toistuu sisälläVakiovarusteisesta lämmitettävästä nahkaverhoillusta monitoimiohjauspyörästä löytyy tavallista suuremmat vaihteenvalitsinlavat ja R-painike, jonka avulla on mahdollista siirtyä suoraan Race-ajotilaan. Vakiovarusteisista sporttijakkaroista löytyy niistäkin R-logo.Näiden istuinten keskiosat ovat Sardegna-kangasta ja reunat ArtVelours-microfleeceä. Istuimiin on saatavissa lisävarusteena myös nahkaverhoilu Nappa tuuletetuilla etuistuimilla.Sisäpuolella Volkswagen on digitalisoinut ohjaamon. Vakiovarusteena ovat uusimman sukupolven MIB3-infotainment-järjestelmä ja R-malleja varten mukautettu Discover Cockpit Pro -mittaristo. Uudessa Golf R Variantissa on myös uusi R-näkymä, joka tarjoaa täysin uudenlaisen 3D-ulkoasun. Mittaristosta löytyy myös erityinen kierrosaikanäyttö.Ensimmäiset uudet Volkswagen Golf R Variantit saapuvat Suomen Volkswagen-jälleenmyyjille loppuvuodesta 2021. Hinnat ovat selvillä ja ne alkavat lukemasta 57 100 euroa.Kuvat ja lähde: VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.5.2025 Esittely Koeistuttu: Lexus ES 500e – johtajan mitoille tehty 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää