7.11.2020

Kaikkien aikojen tehokkain: uusi Golf R tarjoaa 320 hevosvoimaa ja erilliset ajotilat Nürburgringille ja driftaamiseen

Golf R

Alkuvuodesta uudistuneen Golfin kuuma mallisto saa lisäystä. Jo esiteltyjen Golf GTI:n, GTE:n, GTD:n ja GTI Clubsportin jättäessä kylmäksi, jää vaihtoehdoksi vielä malliston räyhäkkäin vaihtoehto: Volkswagen Golf R.

Jos Golf GTI Clubsport on niille, joille GTI ei riitä, niin mitä tarjotaan niille joille Clubsportkaan ei ole tarpeeksi? Vastaus on uusi Volkswagen Golf R, joka on valmistajan mukaan kaikkien aikojen tehokkain sarjavalmistettu Golf. Ei tosin järin suurella erotuksella, sillä jo edeltäjäkorimallin Golf R tarjosi 310 hevosvoimaa – uusi puolestaan 320.

Voimanlähteenä toimii tuttuun tapaan kaksilitrainen bensiiniturbomoottori, joka tuottaa parhaillaan 420 newtonmetrin väännön. Nollasta sataan tuore Golf R kiihtyy parhaillaan 4,7 sekunnissa ja huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa. Lisävarusteena nopeusrajoittimen voi ohittaa, jolloin huippunopeudeksi lupaillaan 270 km/h.

Golf R

Ulkonäölliset eroavaisuudet ovat entiseen tapaan varsin maltillisia. Maavaraa on perusmalliin nähden 20 millimetriä vähemmän, ja puskuri on samantyylinen kuin R-line varustellussa Golfissa. Splittereitä löytyy niin edestä, takaa, kuin sivultakin. Yksi suurimmista muutoksista on aiempaa huomattavasti kookkaampi spoileri.

Kahden sentin madalluksen lisäksi alusta eroaa normaalista Golfista muun muassa etuakselin 1,3 astetta suuremmalla camber-kulmalla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Muuntautuvampi neliveto

Tekniikkapuolella muutosta on tapahtunut enemmän. Alusta saakka nelivetoisena myyty Golf R on varustettu jatkossa torque vectoring -järjestelmällä. Tämä tarkoittaa, että jatkossa yksittäisille takarenkaille suuntautuvan väännön määrää voidaan jakaa, kun ennen molemmille pyörille tuli aina saman verran voimaa. Tämä tekee autosta ketterämmän nopeassa mutka-ajossa ja vähentää valmistajan mukaan etenkin aliohjautumista. Nyt nelivetojärjestelmä myös mahdollistaa kaiken voiman ohjaamisen taka-akselille.

Golf GTI Clubsportin tapaan Vehicle Dynamics Manager vastaa alustan sähköisen tasauspyörästön luistonrajoittimen hienosäädöstä

Saksalaisille ylpeilyn aihe on myös, että auton hienosäätö on tehty legendaarisella Nürburgringin Nordschleifella. Autosta löytyy kaksi uutta ajotilaa: special ja drift. Muut ajotilat ovat ennestään tutut comfort, sport, race ja individual.

Uudet ajotilat: special ja drift

Special-ajotilassa kaikki auton muutettavissa olevat arvot on säädetty nimenomaan Nürburgringin kiertämistä varten. Tässä ajotilassa uuden Golf R:n kerrotaan olleen jopa 19 sekuntia edeltäjäänsä nopeampi Nordschleifen kierroksella. Special-ajotilassa on esimerkiksi race-ajotilaa pehmeämmät alustan säädöt, jotta auton renkaat pysyvät tarpeeksi tiessä yli 20-kilometrisellä kumpuilevalla radalla.

Drift-ajotila – jota ei ole tietenkään tarkoitettu tieliikenteessä käytettäväksi – säätää auton ajonvakautusjärjestelmää ja voimanvälitystä sivuluisun maksimoimiseksi.

Golf R

Edellisen korimallin tapaan myös uusi Volkswagen Golf R on varustettavissa Akrapovicin valmistamalla titaanipakoputkistolla. Edeltäjämallin kohdalla totesimme tosin lähes 5 000 euron hinnan olevan paljon kyseisestä varusteesta, sillä pakoäänet hautautuivat usein kaiuttimien äänien alle. Toivottavasti uuden Golfin kanssa asiat ovat toisin.

Golf R

Volkswagenin R-tehomallistoon kuuluu tätä nykyä Golfin lisäksi T-Roc R ja Touareg R. Myös Tiguanista ja Arteonista on lähiaikoina valmistumassa suorituskykyisemmät versiot

Lähde ja kuvat: Volkswagen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat