29.8.2020

Koeajo: Volkswagen T-Roc R haastaa hidastetöyssyt, mutta löytyykö siitä aitoa GTI-henkeä?

Volkswagen T-Roc R

Volkswagen T-Roc R on kompakti katumaasturi kolmellasadalla kaakilla – ei siis mikään tavallinen tapaus. Hyvää: suorituskyky, hauskuus liukkaalla. Huonoa: etuistuinten reisituki, GTI:ksi korkea.

Volkswagen T-Roc R lainaa palikkansa Golfin vastaavasta R-versiosta: kaksilitrainen bensaturbo tuottaa 300 heppaa yhdistettynä nelivetoon ja seitsenpykäläiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Perus-T-Roceihin verrattuna alusta on 20 mm matalampi, jarrut suuremmat ja ohjaus muuttuvavälityksinen. Ärrän ominaisuuksiin kuuluvat myös Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä ylimääräinen Race-ajotila jo muutenkin monipuolisten moodien oheen.

Volkswagen T-Roc R

Ja tietenkin myös koristelu niin ulkona kuin sisälläkin alleviivaa hot hatch-, vai pitäisikö sanoa hot crossover -teemaa. Ohjaamo voisi tosin olla näin tehokkaaseen (ja kalliiseen) autoon vieläkin sporttisempi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Räyheän ristiriitainen

Koeajo sattui kevääseen, jolloin meitä siunattiin vielä yhdellä takatalvella – oivallista edelleen varsin korkeahkolla maavaralla lepäävälle nelikkotykille. Ja voi pojat, että se on hupaisa laite nimenomaan liukkaalla. Parhaimmillaan ohjaaminen onnistuu miltei pelkällä kaasulla, mihin tarkka poljintuntuma antaa oivalliset eväät. Hyvä niin, sillä ohjauksessa on yllättävää tahmeutta.

Kuivalla kelillä sen sijaan alkavat keulapainoisuus ja kallistelu vaivata. Niinpä matalammat, varsinaiset GTI-luokan autot alkavat mennä henkisesti ohitse oikealta ja vasemmalta – eikä havaintoon tarvita vierailua moottoriradalla. Kuppi-istuimet joutuvat pitelemään kuskia paikallaan, harmi vain, ettei reisituki yllä edes hyväksyttävälle perheautotasolle.

Kyllä kulkee

Potkua sinänsä riittää kiihdytykseen kuin kiihdytykseen, eli ei nautinto siltä osin mihinkään katoa. Lisävarusteisen titaanipakoputkiston (3 640 €) räyheä äänimaailma alleviivaa hauskanpidon. Mukana on myös ajamisen helppous; eniten taajama-ajossa häiritseekin alustan tärinä – vaikka se kuuluukin sporttiluonteeseen, eikö säädettävästä iskunvaimennuksesta (lisävaruste, 1 150 €) olisi kaivettavissa apua?

Volkswagen T-Roc R

Mikä T-Roc R:n identiteetti sitten on? Visainen kysymys. Selvää on ainakin kilpailijoiden vähyys. Lähinnä mieleen tulee saman tekniikan jakava Cupra Ateca, joka on genressään vähintäänkin yhtä kyvykäs mutta selvästi tilavampi – joskin ehkä joidenkin mielestä myös korimalliltaan tylsempi tapaus.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 221 kW 4Motion DSG

Hinta alkaen

59 602 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

69 471 €

Moottori

Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto

Teho

221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min

Vääntö

400 Nm (2000–5200 r/min)

Vääntö

400 Nm (2000–5200 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,8 s

Huippunopeus

250 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 8,7 (yhd.)

CO2-päästöt

196 g/km

Mitat

pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2595 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1700 / 750 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat