29.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Roc R haastaa hidastetöyssyt, mutta löytyykö siitä aitoa GTI-henkeä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc R on kompakti katumaasturi kolmellasadalla kaakilla – ei siis mikään tavallinen tapaus. Hyvää: suorituskyky, hauskuus liukkaalla. Huonoa: etuistuinten reisituki, GTI:ksi korkea. Volkswagen T-Roc R lainaa palikkansa Golfin vastaavasta R-versiosta: kaksilitrainen bensaturbo tuottaa 300 heppaa yhdistettynä nelivetoon ja seitsenpykäläiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Perus-T-Roceihin verrattuna alusta on 20 mm matalampi, jarrut suuremmat ja ohjaus muuttuvavälityksinen. Ärrän ominaisuuksiin kuuluvat myös Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä ylimääräinen Race-ajotila jo muutenkin monipuolisten moodien oheen. Ja tietenkin myös koristelu niin ulkona kuin sisälläkin alleviivaa hot hatch-, vai pitäisikö sanoa hot crossover -teemaa. Ohjaamo voisi tosin olla näin tehokkaaseen (ja kalliiseen) autoon vieläkin sporttisempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Räyheän ristiriitainen Koeajo sattui kevääseen, jolloin meitä siunattiin vielä yhdellä takatalvella – oivallista edelleen varsin korkeahkolla maavaralla lepäävälle nelikkotykille. Ja voi pojat, että se on hupaisa laite nimenomaan liukkaalla. Parhaimmillaan ohjaaminen onnistuu miltei pelkällä kaasulla, mihin tarkka poljintuntuma antaa oivalliset eväät. Hyvä niin, sillä ohjauksessa on yllättävää tahmeutta. Kuivalla kelillä sen sijaan alkavat keulapainoisuus ja kallistelu vaivata. Niinpä matalammat, varsinaiset GTI-luokan autot alkavat mennä henkisesti ohitse oikealta ja vasemmalta – eikä havaintoon tarvita vierailua moottoriradalla. Kuppi-istuimet joutuvat pitelemään kuskia paikallaan, harmi vain, ettei reisituki yllä edes hyväksyttävälle perheautotasolle. Kyllä kulkee Potkua sinänsä riittää kiihdytykseen kuin kiihdytykseen, eli ei nautinto siltä osin mihinkään katoa. Lisävarusteisen titaanipakoputkiston (3 640 €) räyheä äänimaailma alleviivaa hauskanpidon. Mukana on myös ajamisen helppous; eniten taajama-ajossa häiritseekin alustan tärinä – vaikka se kuuluukin sporttiluonteeseen, eikö säädettävästä iskunvaimennuksesta (lisävaruste, 1 150 €) olisi kaivettavissa apua? Mikä T-Roc R:n identiteetti sitten on? Visainen kysymys. Selvää on ainakin kilpailijoiden vähyys. Lähinnä mieleen tulee saman tekniikan jakava Cupra Ateca, joka on genressään vähintäänkin yhtä kyvykäs mutta selvästi tilavampi – joskin ehkä joidenkin mielestä myös korimalliltaan tylsempi tapaus. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 221 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 59 602 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 471 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,7 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2595 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 17.5.2024 Yleinen Auto ja laturi kättelevät kuin ystävät – sähköä ilman tunnistelätkää tai mobiiliappia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe