29.8.2020 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen T-Roc R haastaa hidastetöyssyt, mutta löytyykö siitä aitoa GTI-henkeä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen T-Roc R on kompakti katumaasturi kolmellasadalla kaakilla – ei siis mikään tavallinen tapaus. Hyvää: suorituskyky, hauskuus liukkaalla. Huonoa: etuistuinten reisituki, GTI:ksi korkea. Volkswagen T-Roc R lainaa palikkansa Golfin vastaavasta R-versiosta: kaksilitrainen bensaturbo tuottaa 300 heppaa yhdistettynä nelivetoon ja seitsenpykäläiseen kaksoiskytkinautomaattiin. Perus-T-Roceihin verrattuna alusta on 20 mm matalampi, jarrut suuremmat ja ohjaus muuttuvavälityksinen. Ärrän ominaisuuksiin kuuluvat myös Launch Control -lähtöjärjestelmä sekä ylimääräinen Race-ajotila jo muutenkin monipuolisten moodien oheen. Ja tietenkin myös koristelu niin ulkona kuin sisälläkin alleviivaa hot hatch-, vai pitäisikö sanoa hot crossover -teemaa. Ohjaamo voisi tosin olla näin tehokkaaseen (ja kalliiseen) autoon vieläkin sporttisempi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Räyheän ristiriitainen Koeajo sattui kevääseen, jolloin meitä siunattiin vielä yhdellä takatalvella – oivallista edelleen varsin korkeahkolla maavaralla lepäävälle nelikkotykille. Ja voi pojat, että se on hupaisa laite nimenomaan liukkaalla. Parhaimmillaan ohjaaminen onnistuu miltei pelkällä kaasulla, mihin tarkka poljintuntuma antaa oivalliset eväät. Hyvä niin, sillä ohjauksessa on yllättävää tahmeutta. Kuivalla kelillä sen sijaan alkavat keulapainoisuus ja kallistelu vaivata. Niinpä matalammat, varsinaiset GTI-luokan autot alkavat mennä henkisesti ohitse oikealta ja vasemmalta – eikä havaintoon tarvita vierailua moottoriradalla. Kuppi-istuimet joutuvat pitelemään kuskia paikallaan, harmi vain, ettei reisituki yllä edes hyväksyttävälle perheautotasolle. Kyllä kulkee Potkua sinänsä riittää kiihdytykseen kuin kiihdytykseen, eli ei nautinto siltä osin mihinkään katoa. Lisävarusteisen titaanipakoputkiston (3 640 €) räyheä äänimaailma alleviivaa hauskanpidon. Mukana on myös ajamisen helppous; eniten taajama-ajossa häiritseekin alustan tärinä – vaikka se kuuluukin sporttiluonteeseen, eikö säädettävästä iskunvaimennuksesta (lisävaruste, 1 150 €) olisi kaivettavissa apua? Mikä T-Roc R:n identiteetti sitten on? Visainen kysymys. Selvää on ainakin kilpailijoiden vähyys. Lähinnä mieleen tulee saman tekniikan jakava Cupra Ateca, joka on genressään vähintäänkin yhtä kyvykäs mutta selvästi tilavampi – joskin ehkä joidenkin mielestä myös korimalliltaan tylsempi tapaus. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen T-Roc R 2.0 TSI 221 kW 4Motion DSG Hinta alkaen 59 602 € Koeajetun auton hinta varusteineen 69 471 € Moottori Bensiinimoottori 1 984 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, neliveto Teho 221 kW (300 hv), 5300–6500 r/min Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Vääntö 400 Nm (2000–5200 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,8 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 8,7 (yhd.) CO2-päästöt 196 g/km Mitat pituus 4234 mm, leveys 1819 mm, korkeus 1573 mm, akseliväli 2595 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe