22.3.2024

Koeistuttu: Audi Q6 e-tron – hinnatkin tiedetään jo

Kuva Audi

Audin uusi sähkö-SUV ei ole ensimmäinen sähköinen Audi, mutta se on on ensimmäinen alusta alkaen uudelle ja moneen taipuvalle sähköiselle pohjalevylle valmistettu auto.

Audin varsinainen sähköinen taival alkoi e-tronilla loppuvuonna 2018. Porsche Taycanin kanssa saman tekniikan jakava e-tron GT ja sen sporttiversio RS esiteltiin puolestaan vuoden 2020 lopulla. Sen jälkeen ovat saapuneet Q4 e-tron ja Q4 Sportback e-tron sekä Q8/SQ8-perheen e-tronit.

Audi Q6 e-tron ja single frame -maski.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

PPE

Nyt Q6 e-tronin kohdalla lähes kaikki on kuitenkin uutta, ja etenkin uutta sähköistä/digitaalista maailmaa varten rakennettu. Nyt puhutaan tietenkin PPE-alustasta, joka saa luvan toimia useamman isomman Audin pohjana lähitulevaisuudessa. Sitä on tehty jo tovi, sillä uudesta pohjalevystä kerrottiin ensi kertaa jo vuonna 2017. PPE:n kehityksestä ovat vastanneet Audi ja Porsche yhteistyössä, ja uusi pohja tulee luonnollisesti 800 voltin teknologiaa.

Sekä Q6 e-tronin että sen Porsche-sisaren Macanin aikataulut ovat viivästyneet alkuperäisistä, mutta pian ollaan niin pitkällä. Suurin syyllinen viivästymiseen on uusi sähköinen arkkitehtuuri, jonka varaan on rakennettu myös uusi Android-pohjainen käyttöjärjestelmä. Myös digitaalisista ja personoitavista ajo- ja takavaloista olemme kirjoittaneet jo ennakkoon.

Q6 e-tronin takavaloihin saa erilaisia valokuvioita.

Veljekset kuin ilvekset

Sekä Audi että Macan ovat luonnollisesti lähes saman kokoiset. Audi on aavistuksen Porschea pidempi ja korkeampi. Audin mitat ovat: pituus 4771 mm, leveys 1965 mm, korkeus 1648 mm ja akseliväli 2899 mm. Ja parin matkustajan kanssa vaaka kilahtaa jo noin 2,5 tonniin. Macanista olemme kertoneet jo erikseen, ja sen hinnat ovat jo tiedossa.

Q6 e-tronin hinnat on nyt myös julkaistu ja nelivetoisen quattron kohdalla puhutaan 77 990 eurosta. Tehokkaamman SQ6-sisaren hinta on puristettu 10 euroa alle 100 000 euroon. Myöhemmin esiteltävän takavedon kohdalla puhutaan puolestaan kuutosella alkavasta luvusta.

Ja vaikka Macan ja Q6 e-tron ovat sisaruksia, on niissä omat eronsa. Audin perään saa esimerkiksi kytkettyä maksimissaan 2,5 tonnia painavan kärryn, mikä on 500 kiloa enemmän kuin Porschessa. Ja ainakin toistaiseksi kaikki Porschet ovat nelivetoisia, kun Audi on kertonut tuovansa siis edullisemman ja takavetoisen version mallistoonsa.
Ja vaikka Q6 e-tronin teknologia Porsche Macanin kanssa on pääsääntöisesti yhteneväinen, on malleissa erojakin. Porsche käyttää esimerkiksi kestomagnetoituja sähkömoottoreita sekä etu- ja taka-akselilla, kun Audissa sellainen on vain takana – edessä luotetaan synkronoituun moottoriin.

Audi SQ6 e-tron on sisarista se sporttisempi. RS-malli lienee luvassa myöhemmin sekin.

Pikana tai ei

Vaikka ajallisesti matka nykyisten sähköautojen esiinmarssissa on ollut lyhyt, paljon on tapahtunut. Kun e-tronissa latausteho oli esimerkiksi sen esittelyn aikaan todella kova 150 kW, Q6 e-tronia ladataan on jo 270 kW teholla. Toinen hyvä esimerkki on se, että e-tronin 95 kWh litiumioniakusto painoi reilut neljä vuotta sitten noin 700 kiloa, kun Q6 e-tronissa 100 kWh akusto kilauttaa akun massan reiluun 500 kiloon.

Ja kun pikalatausteho on siis kohdillaan, kotona tai konttorilla seinäpistookkeesta usein virtaa tankkaavien on tyydyttävä vaatimattomasti 11 kW tehoon. 22 kW latausteho on sekin tuloillaan, mutta tuskin aivan heti.

Ensimmäisenä myyntiin tulevat siis nelivetoiset versiot eli quatto ja SQ6. Ensimainitussa on tehoa 285 kW (388 hv) ja jälkimmäisessä boostin avulla jo hetkellisesti 380 kW (517 hv). Suoriuskyvyissä on siis selvä hajurako. Normaali quattro ehtii satasen vauhtiin 5,9 sekunnissa, SQ6 jo 4,3 sekunnissa. Toimintamatkoissa ei ole suurta eroa, SQ6:ssa se kutistuu 598 kilometriin, kun quattorolla päästään 625 km.

Kojelauta on varsin digitaalinen. Sitä hallitsee näyttävä ja kaareva näyttö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusi ohjaamon tyyli

Olemme ajaneet jo Q6 e-tronin prototyypillä viime vuonna Färsaarilla, ja olimme myös paikalla IAA:ssa, missä ohjaamo esiteltiin ensi kertaa. Nyt ehdimme kuitenkin tutustua ohjaamoon paremmin. Kun IAA:ssa Audin näytöissä pyörivät vielä demot, nyt pääsimme testaamaan uuden järjestelmän toimintaa ensi kertaa. Erilaisia sovelluksia on tarjolla riittävästi Spotifysta ja YouTubesta alkaen, ja niitä on luvassa lisää. Android-pohjainen avoin järjestelmä on myös kutsu muille kehittää niitä.

Uuteen käyttöjärjestelmään kuuluu myös uusi oppivainen puheohjaus, jonka avulla Audin kanssa voi Hei Audi -komennon jälkeen antaa entistä vapaampia komentoja. Auton kanssa voi siis tavallaan keskustella. Näin alussa keskustelu on vähän samaa tasoa kuin pikkulapsen kanssa, mutta järjestelmä paranee nopeasti oppivan teknologian myötä. Ulkomaalaisten tapaan Audi vain tarvitsee enemmän aikaa Suomen kielen oppimiseen kuin valtakielien kanssa. Mielenkiintoista on se, että Audin oppiva puheohjaus ei hyödynnä samaa ChatGPT:tä kuin mitä Volkswagen tekee omien automalliensa kohdalla.

Apukuski voi hoitaa omalta ruudultaan joko kartturin hommia, surffata verkossa tai miksei myös pelata pelejä.

Ja mitä kauemmin kaarevaa näyttöä katsoo, sitä paremmalta se näyttää. Ratkaisu on moderni, ilmava ja mukautettavissa. Bonuspisteet tulevat vielä etumatkustajan omasta 10,9-tuumaisesta näytöstä, jolta voi katsoa vaikka matkan aikana videoita, koska ruutu ei näy kuljettajalle. Etumatkustaja voi myös hoitaa navigoinnin ja siirtää valmiit reittiohjeet kuljettajan näkyviin.

Ergonomiaa on myös hiottu, esimerkiksi valojen kytkimet ovat nyt paremmin käsillä kuljettajan ovessa.
Oma maku ja rahapussin paksuus määrittävän ohjaamon ilmeen.

Ja muutenkin ohjaamon tyyli on moderni ja tyylikäs, kuten Audilta sopii odottaa. Erilaisia vaihtoehtoja auton yksilöimiseen on runsaasti. SQ6:een on esimerkiksi tarjolla tyylikästä brittihenkistä nahkakuviointia.

Polvi- ja pääntilaa on riittävästi.

Ihmisiä ja tavaraa

Takapenkkiläiset nauttivat myös olostaan, jalkaterille ja polville on kivasti tilaa kookkaampienkin aikuisten kohdalla, eikä pääntilakaan lopu kesken. Takapenkki on tosin muotoiltu pikemminkin kahden kuin kolmen istuttavaksi. Takapenkkiläisille on myös omat ilmastoinnin säädöt, lämmitettävät reunapaikat sekä riittävästi USB-C-pistokkeita sähkölaitteita varten.

Tavaratila on selkeän muotoinen ja vetää 526–1529 litraa.

Tavaratilan takaosassa on painikkeet, joiden avulla ilmajousitusta voi laskea eli tavaroiden nostaminen kyytiin on vähän kevyempää. Ilmajousituksen säätövara ylä- ja ala-asetuksen välillä on yli viisi senttiä. Kontissa on myös nappi, jolla saa esiin vetokoukun. Sen perään voi kytkeä raskaimmillaan 2,4 tonnia painavan kärryn. Isommankin veneen vetely siis onnistuu.

Ja jos kaikki tavarat eivät mahdu kyytiin 526 litraa vetävään konttiin, keulalla on vielä 64 litran vetoinen oma säilytyslokeronsa. Sinne voi säilöä myös jotain muuta kuin latauskaapelit, koska niille on oma poteronsa tavaratilan välipohjan alla. Sieltä ne on myös kätevämpi ottaa, sillä latausluukut ovat melko takana takapyörien päällä. Toki, jos tavaratila on lastattu täyteen tavaraa, silloin etupotero on kätevä lisä.

SQ6 e-tronin hinnat alkavat noin 100 000 eurosta.

SUV vai crossover?

Q6 e-tron on isohkoksi katumaasturiksi melko sulavalinjainen. Syynä on etenkin nykyään autoilta vaadittava aerodynamiikka, joka etenkin sähköautojen kohdalla tarkoittaa lisää toimintamatkaa.

Audin korissa on myös runsaasti erilaisia pieniä yksityiskohtia, joilla ilmaa ohjataan mahdollisimman tehokkaasti auton ympäri. Pohja on luonnollisesti tasainen, ja myös pohjalevyn takaosasta löytyy pienen ilmanohjaimet. Niin ikään takavaloissa on hento kuviointi, joka auttaa ilman ohjaamisessa. Kaiken tämän ansiosta ilmanvastuskerroin on varsin alhainen 0,28. Aktiivista ilmanohjausta ei varsinaisesti harrasteta, mutta se olisi mahdollista.

Ja vielä virtaviivaisemman näköinen versio on luvassa, sillä kehitteillä on coupémainen Sportback, josta on nähty verkossa jo naamioituja salakuvia.

Ja kun Q6 e-tronin muotoja katselee, etenkin vaikkapa alahelman osalta, sitä on pakko miettiä, miten paljon lunta noihin koloihin kerääntyy. Takana lunta kerääntynee puolestaan nopeasti takaspoilerin alle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat